همشهری آنلاین: مشاور ویژه وزیر امور خارجه مصر در امور مربوط به منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و سفیر سابق این کشور در بلژیک و لوکزامبورگ گفته است که ایران یک بازیگر مهم در منطقه است و می‌توان در موارد متعددی با این کشور همکاری کرد.

۳ پیشنهاد مقام مصری برای همکاری هسته ای با ایران

به گزارش ایرنا، محمود کارمˈ در مقاله ای با عنوان ˈپاسخ مصر به دیپلماسی هسته ای ایران ˈ که در اندیشکده انگلیسی ˈرویال یونایتد سرویسˈ موسوم به RUSI منتشر شد، نوشت: این همکاری ها می تواند در اموری مانند تدوین یک نظام منطقه ای برای چرخه سوخت هسته ای، پروژه های شیرین کردن آب و ایجاد یک مرکز تحقیق و توسعه برای آموزش، ظرفیت سازی و تحقیقات هسته ای شکل گیرد.

عضو سابق هیات مشورتی دبیر کل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح در این مقاله افزوده است: مصر ضرورت احترام به حق غنی سازی صلح آمیز را در مورد ایران می پذیرد به شرطی که بازرسی های دقیق همواره برقرار باشد و بازرسان آژانس به گونه ای قاطعانه و برای اطمینان دادن به جامعه جهانی در خصوص مقاصد مخفیانه و رعایت مفاد پیمان ها حتی در مورد تاسیسات و فعالیت های اعلام نشده، فعالانه ایفای نقش کنند.

وی نوشته است: ˈمصر انرژی هسته ای را برای ساختن بمب نمی خواهد و به خوبی از تمامی الزامات قانونی، تبعات، محدویت ها و سختی های فریب دادن دنیای کنونی آگاه استˈ.

مشاور وزیر خارجه مصر افزوده است: در حال حاضر منطقه نیازمند این است که آمریکا برای آغاز یک گفتگوی منطقه ای با حضور مصر، ایران، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ، اسرائیل و سایر کشورهای خاورمیانه برای کنترل تسلیحات و امنیت این منطقه قاطعانه عمل کند تا این کشورها با همکاری یکدیگر درباره دستور کار و آینده امنیتی خود تصمیم گیری کنند.

کارم گفته است که مصر به طور مستمر علیه تسلیحات هسته ای یا هر گونه تسلیحات کشتار جمعی دیگر موضع گرفته و در این خصوص ابتکار عمل های متعددی را به سازمان ملل ارائه کرده است.

وی افزوده است: مصر همواره بر پیوستن اسراییل به پیمان منع اشاعه تسلیحات هسته ای (ان پی تی) تاکید کرده است.

نویسنده مقاله اندیشکده انگلیسی در بخش دیگری از این مقاله به مذاکرات ژنو اشاره کرده و گفته است ˈکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در حال حاضر از احتمال معامله آمریکا با ایران به بهای امنیت این کشورها یا بدون در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی آنها به شدت نگران هستندˈ.

به نوشته وی ، به خاطر برخی اقدامات نادرست آمریکا عده ای از این سیاستگذاران از رهبران خود درخواست کرده اند که استراتژی نگاه به شرق و مسکو را در پیش گیرند. این عده استدلال می کنند که تنوع تسلیحات نظامی می تواند به وابستگی سیاسی به روسیه و یک معامله تسلیحاتی چندین میلیون دلاری بین روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس منجر شودˈ.

کارم افزوده است: آنها همچنین در توجیه این رویکرد خود جنگ سال 1973 ارتش سوریه و ارتش مصر را با اسراییل یادآور می شوند که طی آن قاهره و دمشق با حمایت تسلیحاتی شوروی سابق به موفقیت های قابل توجهی دست یافتند.ˈ

کد خبر 247659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز