پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۳ کل کشور طی جلساتی متعدد، بیش از ۱۰ مصوبه اعم از سهم صندوق توسعه ملی در بودجه ۹۳، اولویت‌های ارائه تسهیلات صندوق، بهره‌گیری سرمایه‌گذاران خارجی از منابع صندوق توسعه ملی و موارد دیگری را به تصویب رساند.

به گزارش پایگاه رسمی صندوق توسعه ملی، جزئیات مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 کل کشور که مربوط به صندوق توسعه ملی است، به نقل از سخنگو و دیگر اعضای این کمیسیون در ادامه آمده است.

واریز 29 درصد درآمدهای نفتی در سال 93 به صندوق توسعه ملی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93 کل کشور اعلام کرد که در هشتمین جلسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 93 مصوب شده که 29 درصد از درآمدهای حاصل از فروش نفت، ‌گاز، ‌میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود.

غلامرضا کاتب، در تشریح ‌این مصوبه گفت: مصوب شد طبق برنامه پنجم، دولت به میزان 29 درصد از درآمدهای نفتی را به حساب صندوق توسعه واریز کند و دو درصد طلب صندوق توسعه بابت عیدانه سال 91 نیز به این صندوق واریز شود و مابقی درآمدهای نفتی به حساب خزانه خواهد رفت که در بودجه عمومی دولت هزینه شود.

واریز ۳۱ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری‌های زیر بنایی

این گزارش می‌افزاید: با تصویب واریز 29 درصد درآمدهای نفتی در سال 93 به صندوق توسعه ملی و تسویه‌ حساب دولت بابت پرداخت عیدانه 91 با صندوق توسعه ملی در بودجه 93، سهم صندوق توسعه ملی از نفت در بودجه 93 برابر 31 درصد است. بر همین اساس، سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد که بر اساس مصوبه 21 دی ماه این کمیسیون، وزارت نفت مکلف به واریز ۳۱ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی برای سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی شده است.

مصوبه‌ای برای تعیین اولویت تسهیلات صندوق توسعه ملی

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اولویت تسهیلات صندوق توسعه ملی بر اساس مصوبه این کمیسیون به نفت، گاز، پتروشیمی، معدن، آب و برق تعلق گرفت.

جلیلی به ایرنا گفت: بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، صندوق توسعه ملی مجاز شد تا دو میلیارد دلار برای تضمین پیمانکاران ایرانی برنده در مناقصات خارجی در بانک‌های خارجی سپرده‌گذاری کند.

سهم صنعت و کشاورزی از صندوق توسعه ملی در بودجه 93

جلسه عصر سه‌شنبه اول بهمن ماه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به بررسی پیشنهادهای مربوط به تبصره لایحه 5 لایحه بودجه در مورد صندوق توسعه ملی و استفاده از منابع این صندوق در طرح‌های اقتصادی و فنی اختصاص داشت که بر اساس گزارش‌های اعضای این کمیسیون، مقرر شد سهم صنعت و کشاورزی از صندوق توسعه ملی پرداخت ‌شود.

اسماعیل جلیلی، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در این باره، از تصویب پیشنهادی خبر داد که بر اساس آن سهم بخش صنعت و خدمات و همچنین کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: بر اساس پیشنهادی که به تصویب کمیسیون تلفیق رسید، 10 درصد سهم بخش صنعت و خدمات و همچنین کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از صندوق توسعه ملی پرداخت می‌شود.

مجوز به ایدرو و ایمیدرو برای بهره‌گیری مشروط از تسهیلات صندوق توسعه ملی

جلیلی افزود: به موجب مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، به شرکت‌های توسعه‌ای ایدرو و ایمیدرو اجازه داده می‌شود در شهرستان‌هایی که سرمایه‌گذار بخش خصوصی در آن حضور نمی‌یابد، از محل صندوق توسعه ملی به صورت مشترک با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کنند.

اختصاص ۱۸ درصد منابع صندوق توسعه به نفت و گاز

سخنگوی کمیسیون تلفیق از پایان بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳ در بیست و ششمین جلسه خود تصویب کرد که اختصاص ۱۸ درصد منابع صندوق توسعه ملی به طرح‌های توسعه نفت و گاز تصویب شود. بنابراین تصویب شد که 18 درصد از منابع صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری طرح‌ توسعه‌ای صنایع نفت و گاز اختصاص داده شود که عملکرد آن در سال 1392 تا ابتدای بهمن بیش از 50 درصد بوده است.

شرایط جدید جهت بهره‌گیری سرمایه‌گذاران خارجی از منابع صندوق توسعه ملی

غلامرضا کاتب افزود: پیشنهاد دیگری که در در بیست و ششمین جلسه کمیسیون تلفیق بررسی و مصوب شد در خصوص سرمایه‌گذاری خارجی بود. طبق قانون برنامه اگر سرمایه‌گذار خارجی در داخل ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد نمی‌توانست از صندوق توسعه ملی اعتبارات ریالی و ارزی بگیرد اما در کمیسیون تلفیق در این خصوص مصوب شد هر سرمایه‌گذار خارجی که بیش از 50 درصد سرمایه‌گذاری خود را توسط سرمایه‌گذاران خارجی تأمین کرده است بتواند برای تأمین الباقی سرمایه‌گذاری‌اش از صندوق توسعه ملی تسهیلات بگیرد.

منابع صندوق توسعه ملی در راه حمایت از موسسات دانش‌بنیان

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: پیشنهاد دیگر دولت که در لایحه بودجه 93 آورده شد و کمیسیون تلفیق آن را مصوب کرد بحث حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری و اختراعات داخلی است که مصوب شد برای کمک به آنها از صندوق توسعه ملی کمک گرفته شود.

تخصیص ۵ درصد از منابع صندوق توسعه به بهزیستی و کمیته امداد

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در ادامه تشریح مصوبات مربوط به صندوق توسعه ملی در بودجه 93 گفت: کمیسیون تلفیق مصوب کرد 2 درصد از منابع صندوق توسعه ملی که هر سال از بند «د» و «هـ» به کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی برای اشتغال‌زایی اختصاص داده می‌شد به 5 درصد افزایش پیدا کند که با این مصوبه روستاییان بیکار و تحت پوشش نهادهای حمایتی می‌توانند حدود 10 الی 20 میلیون تومان تسهیلات اعطا کنند. هدف از این مصوبه این بود که علاوه بر بنگاه‌های بزرگی مانند شرکت‌های نفتی و پتروشیمی، روستاییان کشور نیز که حدود 26 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، از تسهیلات صندوق استفاده کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق افزود: نکته دیگر در رابطه با مصوبه فوق این است که بانک‌های عامل می‌توانند برای ارائه تسهیلات اشتغال‌زایی به متقاضیان روستایی از حساب یارانه‌ای آنها به عنوان ضمانت استفاده کنند و به بانک‌های عامل نیز تکلیف شد که علاوه بر 5 درصد منابع صندوق توسعه ملی که به این موضوع اختصاص داده شده آنها نیز یک برابر از اعتبارات بانکی اختصاص دهند و در مجموع با این اقدام ها، زمینه اشتغال‌زایی روستاییان و کشاورزان فراهم آید و نقدینگی به سمت تولید سوق پیدا کند؛ البته 10 درصد از منابع اشتغال‌زایی مصوب نیز باید به ایثارگران پرداخت شود.

کد خبر 247706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز