همشهری آنلاین: محسن اسماعیلی در جلسه شرح نهج البلاغه گفت: از نگاه دین ما، کسی که گناهی می‌کند، عاصی و گناهکار است اما به او فاسق و فاجر نمی‌گویند.

به گزارش روابط عمومی سرچشمه، دکتر محسن اسماعیلی استاد دانشگاه و عضو حقوقدان شورای نگهبان در سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات «درس هایی از نهج البلاغه» که شب گذشته چهارشنبه ۹ بهمن ماه در مسجد هفتاد و دو تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی برگزار شد، به شرح و تفسیر فراز دیگری از حکمت ۳۸ این کتاب شریف پرداخت.

وی ضمن مروری بر مباحث گذشته گفت: در بخش هفتم از سفارش ها، حضرت امیر المؤمنین علی (ع) می‌فرمایند که از دوستی صمیمانه با فاجر پرهیز کن زیرا انسان فاجر تو را بسیار ارزان می‌فروشد.

اسماعیلی سپس با تشریح معنا و ریشه لغوی واژه‌های فسق و فجور به مقایسه مفهوم مصطلح و کاربرد آنها در احکام اسلامی اشاره کرد و افزود: از نگاه دین ما، کسی که گناهی می‌کند، عاصی و گناهکار است اما به او فاسق و فاجر نمی‌گویند.

وی تصریح کرد: فاسق و فاجر به گناهکاری گفته می‌شود که یا مرتکب گناهی بسیار بزرگ مانند کفر و زنا و ... شود یا بر تکرار گناه های کوچک مداومت داشته باشد. از همین روست که اگر شما به برادر دینی خود بگویید گناهکار، بار حقوقی ندارد اما اگر به او لقب فاسق و فاجر دادیم، می‌تواند شکایت کند و در آن صورت مستحق تعزیر تا ۳۰ ضربه شلاق هستیم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تأکید کرد: آنچه ذکر شد فتوای همه فقهاست و حتی برخی از فقها گفته اند که این تهمت مستوجب «حد» است.

وی در ادامه با بیان این که در عمل به توصیه حضرت امیرالمومنین (ع) نباید دچار افراط و تفریط شویم، متذکر شد: وقتی حضرت علی (ع) می‌گوید از رفاقت با فاجر بپرهیزید، معنایش این نیست که با گناهکار قطع رابطه کنید بلکه منظور کسی است که گناه و پرده دری سبک زندگی و کار همیشگی او شده است. قرار نیست کسی که یک گناه مرتکب شده از لیست دوستی ما خط بخورد زیرا بدین گونه باید با افراد بسیاری از برادران دینی خود قطع رابطه کنیم.

این استاد دانشگاه سپس به تشریح وظایف انسان در برخورد با فاجر یا فاسق پرداخت و گفت: اولین نکته این است که ما در برخورد با فاجر و فاسق نباید روی خوش داشته باشیم. دوم آنکه نباید گناه اهل معصیت را توجیه کرد و کسی که گناه فاسق و فاجر را توجیه کند، کارش کمتر از معصیت نیست. و سوم بغض داشتن نسبت فاسق و فاجر است.

وی افزود: روایات بسیاری داریم که می‌گوید انسان باید بندگان مطیع خدا را دوست بدارد و به بندگان فاسق بغض بورزد. حتی گفته شده با اهل فسق و فجور تا حد ممکن معامله هم نکنید. ما از ارتباط با فاجر نهی شده ایم چه برسد به دوستی نزدیک با او. زیرا اگر طرح دوستی با فاجر و فاسق بریزیم، گویا طرح دشمنی با خدا ریخته‌ایم.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تاکید کرد: کسی که حرمت میان خود و خدایش را رعایت نمی‌کند، چطور حرمت ما را نگه می‌دارد؟ او به دنبال خواسته خودش است و خواسته خود را بر خواسته خدا و ما ترجیح خواهد داد.

گفتنی است: جلسات "درس‌هایی از نهج البلاغه" چهارشنبه هر هفته از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در پائین تر از میدان بهارستان، نرسیده به چهار راه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور برگزار می‌شود.

کد خبر 247743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز