مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوستان آزادگان با ۱۱۲ هزار هکتار بزرگ‌ترین بوستان شهری ایران است که کتابخانه‌ای مجهز به ۴۶ هزار جلد کتاب، زمین بازی ۲۰ هزار متری و دریاچه ۵ هزار متری دارد.

این بوستان که یک میلیون و 120 هزار متر مربع مساحت دارد در انتهای جنوب‌شرقی تهران واقع و به دو شکل منظم و نامنظم طراحی شده است.

تاریخچه:

این منطقه در گذشته سلیمانیه نام داشت. نام سلیمانیه منسوب به امیرسلیمانی پسر عضدالملک رئیس ایل قاجار است. اراضی طرح در سابق متعلق به روستای اصفهانک از دهات جنوب‌شرقی تهران بوده است و تا این اواخر در آن کشت‌ و کار می‌کردند.

در این اراضی کوشکی ایرانی مشهور به امیرسلیمانی وجود دارد؛ این کوشک بر فراز قنات‌های هاشم آباد و محمودآباد بنا شده است. اکنون اراضی سلیمانیه محصور به محلات شهری پرتلاطم هاشم آباد، دولت‌آباد، مشیریه، کیانشهر و افسریه است. این اراضی بعد از انقلاب‌اسلامی ایران در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و بنیاد نیز در اسفندماه 1369 اراضی مذکور را به شهرداری تهران واگذار کرد.

بوستان آزادگان در سال 1384 توسط شهرداری وقت تاسیس شد.

گونه گیاهی و زیست محیطی:

این بوستان، 90 گونه درخت و درختچه اعم از پهن‌برگ و سوزنی‌برگ و 400 گونه بوته‌ای دارد که از گونه‌های غالب آن می‌توان  به اکالیپتوس،کاج، توت، صنوبر، زبان گنجشک، بید، زیتون، تبریزی، گردو، واگلیا، شمشاد، سیدالاشجار، نخل، توسکا، بلوط و کاتالپا اشاره کرد.

- دریاچه به وسعت پنج هکتار به اضافه یک هکتار حریم که گنجایش آن حدود 50 هزار متر مکعب است و  جزیره به وسعت هفت هزار متر مربع.

امکانات بوستان:

1.بوستان آزادگان دارای کتابخانه با 2 طبقه به مساحت 850 مترمربع است که در محل ساختمان قدیمی کوشک ایجاد شده است.

این کتابخانه دارای 46 هزار جلد کتاب است که 32 هزار جلد آن را مقام‌معظم رهبری اهدا کرده‌اند.

همچنین فضاهای مطالعه خواهران و براداران در دو سالن مجزا طراحی و تجهیز شده است. علاوه بر آن مرکز رایانه جهت استفاده از اطلاعات مجازی و برگزاری جلسات تخصصی نیز در این کتابخانه احداث شده است.

2.مسجد به مساحت 800 مترمربع، اولین آبنمای موزیکال کشور، رستوران، مسیر دو و میدانی، زمین‌بازی کودکان، زمین فوتبال بزرگسالان، نمازخانه، دریاچه و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات بوستان آزادگان است. همچنین در محدوده بوستان 6 نمازخانه به صورت آلاچیق و 6 سقاخانه و وضوخانه نیز تعبیه شده‌است .

3.ساختمان قدیمی کوشک با قدمتی حدود 90 سال در دو طبقه ایجاد شده که یک استخر در سمت جنوبی ساختمان دارد و آب این استخر توسط یک چشمه قنات تامین می‌شود.

4.ساختمان اداری: این ساختمان در شمال بوستان و ساختمان کوشک واقع شده و علاوه بر فضاهای اداری مورد نیاز بوستان، فضایی نیز برای درمانگاه پیش‌بینی شده که در صورت بروز حوادث امدادرسانی و کمک‌های اولیه به مراجعین بوستان درهمان مکان صورت گیرد.

5. ساختمان تریا در دو طبقه و در محدوده جزیره واقع شده است .

6. تعداد 7 دستگاه ساختمان سرویس بهداشتی با پیش بینی امکانات جهت استفاده معلولین.

7. امکانات ورزشی شامل زمین فوتبال ، پیست دو میدانی و زمین‌های چند منظوره ورزشی و فضاهای بازی نوجوانان و کودکان. زمین‌های ورزشی به وسعت 20 هزار متر مربع و زمین‌های بازی کودکان و نوجوانان به وسعت 6 هزار متر مربع.

8.امکانات رفاهی و تفریحی شامل دریاچه در قسمت جنوبی پارک و جزیره احداثی در داخل دریاچه و اسکله قایقــرانی در دریاچه پیش‌بینی شده که جهت رفاه حال مراجعین به تعداد کــافی نیمکت، آبخوری، سطل زباله و تلفن عمومی تعبیه شده‌است.

9. پارک اتومبیل مراجعین: در این مجموعه تعداد 4 محل پارکینگ در محدوده‌های جنوبی، شمالی  و غربی به ظرفیت حدودا 1500 دستگاه پیش‌بینی شده‌است .

10.به منظور برق رسانی به محدوده پارک 3 دستگاه پست داخلی احداث و اجرا شده است.

11.جهت آبرسانی فضای سبز پمپ‌خانه مرکزی در شمال دریاچه و جهت آبنماها 8 دستگاه پمپ‌خانه پیش‌بینی و اجرا شده‌است.

12.میدان اصلی بوستان نیز با وسعت حدودا 11500 متر مربع شامل آبنماها و فضاهای سبز و پیاده‌ها با پیش‌بینی نشیمن‌گاه‌ها جهت استراحت شهروندان اجرا شده است.

آدرس:

این بوستان در  ناحیه 4 شهرداری منطقه 15، میدان بسیج، کمربندی بزرگراه آزادگان، جنوب بوستان آبی آزادگان واقع شده است.

برای دسترسی و استفاده از پارک آزادگان چهار مسیر ورودی پیش‌بینی شده که عبارتند از: 1.دو ورودی غربی از بزرگراه آزادگان .
2.دو ورودی شمالی از خیابان جدید الاحداث مشیریه، 3.دو ورودی شرقی از پارک پامچال توسط دو پل عابر پیاده . 4.چهار ورودی جنوبی از بزرگراه دولت آباد .

کد خبر 247867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز