همشهری آنلاین: متن کامل سخنرانی عباس آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی که به مناسبت سالروز لحظه ورود تاریخی حضرت امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد، ایراد شد، به شرح زیر است.

عباس آخوندی

امروز پس از 35 سال گرد هم آمده ایم تا سالروز یک رویداد تاریخی، که سرنوشت ملت ایران را تغییر داد گرامی بداریم. رویدادی که حق شهروندی و حاکمیت ملی را برای مردم این سرزمین تثبیت نمود و اسلام را که جزء جدایی ناپذیر فرهنگ ایرانی است در تمام فرایندهای حکمروایی ایران به عنوان مبنا رسمیت بخشید. و جمهوری اسلامی را در کنار دو پایه غیر قابل جایگزین با یکدیگر که همان استقلال و ‌آزادی است برای ملت ایران به ارمغان آورد. ‌

پیش از آن که بطور کوتاه مطالبی را به عرض شما برسانم، اجازه می خواهم که خدمت تمام حاضران گرامی خیر مقدم بگویم. ‌مقدم شما فرهیختگان اندیشمند، مبارزان قدیمی که بر علیه نظام سلطنت استبدادی ستیزه کردید،‌ سیاستمداران اسلام دوست و وطنخواه، مدیران اجرایی عزیز، نمایندگان گرامی مجلس شورای اسلامی،‌ قضات و سایر فعالان در قوه قضائیه،‌ همکاران گرامی خود در وزارت راه و شهرسازی،‌ کارآفرینان بخش خصوصی در حوزه های مختلف،‌ خواهران و برادران گرامی به ویژه خانواده محترم امام راحل (ره)،‌ و باز به ویژه یادگار آن امام عزیز جناب حجه الاسلام و المسلمن حاج حسن آقای خمینی را گرامی می دارم.

بی گمان،‌ بازگشت رهبر کبیر انقلاب اسلامی به ایران عزیز در 12 بهمن ماه سال 1357 پایان یک دوره تاریخی و آغاز دوران جدیدی از تاریخ ایران است. این رویداد یادآور غلبه خون بر شمیر،‌ حق بر تباهی و موفقیت اراده ملی در تغییر سرنوشت یک ملت است، هرچند که تمام قدرت های خارجی در مقابل آن باشند. لیکن به یاد داشته باشیم که این روز صرفا گرامی داشت آغاز یک حرکت است و نه اعلام یک وضعیت نهایی. این روز یاد آور این نکته مهم و تاریخی به ما است که هیچگاه نباید به سکون روی آوریم. این روز را باید گرامی بداریم و جشن بگیریم، نه از آن روی که صرفا پایان ایام رنج و محنت ملتی است که از اصل خود دور نگاه داشته شده بود، بلکه از آن روی که آغاز حاکمیت ملی بر سه پایه فرهنگ اسلامی ایرانی، استقلال و آزادی است. حاکمیتی که متعهد به حقوق ملت و توسعه ملی است. حاکمیتی که حفظ کرامت و هویت ایرانیان را هدف خود قرار داده است و حاکمیتی که متعهد به افزایش رفاه شهروندان در یک محیط رقابتی بین المللی است. گرامی داشت این روز یادآور ضرورت اندیشیدن در باره افزایش کارایی این حاکمیت است.

رویکرد ما به بزرگداشت سالروز پیروزی انقلاب صرفا گرامیداشت یک واقعه تاریخی که موجبات غرور ملی را فراهم آورده، نیست. بلکه افزون بر آن یادگیری اجتماعی برای ایجاد یکپارچگی ملی به منظور سرعت بخشیدن به حرکت چرخ های توسعه ملی ایران اسلامی است. امسال بر آن شدیم تا مراسم جشن آغاز روزهای پیروزی انقلاب را با حضور برخی از کسانی که نقش مستقیم در آن روزگاران داشتند برپا کنیم. البته با توجه به آنکه که کمی دیر به این فکر افتادیم شاید نتوانسته باشیم از تمامی آن بزرگواران دعوت به عمل آوریم. همین جا از تمام کسانی که از آنان دعوت به عمل نیامده است، پوزش می خواهم. هم چنین بر خود فرض می دانم که یاد تمام شهیدان انقلاب اسلامی و آنانکه که پس از پیروزی به لقا الله پیوستند و آنانکه امروز در میان ما نیستند گرامی بداریم و از درگاه باریتعالی بخواهیم که آنان را در رضوان خود متنعم سازد.

آری امروز از نسل اول انقلاب دعوت به عمل آوردیم تا تجربه خود را با نسل جدید در میان بگذارند و ضرورت پیوند بین نسلی را یادآوری کنیم. ما بر آن بارویم که نمی توان در تاریخ باقی ماند. باید رو به جلو داشته باشیم و به فکر سرفرازی ایران اسلامی در جهان متحول امروزین باشیم. آری،‌ جهان همواره در تغییر است،‌ دانش بشری در این عصر با سرعت رو به توسعه است و قدرت از آن ملتهایی است که در فرایند جهانی شدن از خود کارایی بیشتری نشان دهند. نسل اول انقلاب با رهبری امام فرزانه ﴿ره﴾ ضرورت این تغییر را دریافت و گام اول را بر داشت. اینک ما در این روز گرد هم آمده ایم تا پیام آن امام عزیز را به جوانان یادآور شویم که گفت تمام امید من به شما جوانان است. وظیفه ما در درون حاکمیت آن است که نقش تاریخی خود را در پیشبرد ایران اسلامی ایفا کنیم. در راس این ماموریت ایجاد ارتباط بین نسلی برای پویایی تاریخی توسعه ایران عزیز است.

به یقین ملتی می تواند موفق شود که ارج پیشنیان را بداند. لیکن این ارج گذاری نباید موجب نادیده انگاشتن نقاط قوت و ضعف نسل پیشین شود. ما بر این باور نیستیم که نسل اول و دوم انقلاب عاری از خطا بودند. مهم آن است که این خطاها مانع از ارج گذاری تغییرات بنیادینی که این نسلها برای ایران اسلامی به ارمغان آوردند نشود. افزون بر این، بزرگداشت این روز باید موجب فراهم آوردن فضای نقد تاریخی برای اموختن از تاریخ و گشودن پنجره های جدید به روی مردم این سرزمین باشد.

ما مطمئنیم که ملت ایران با تدبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری راه پیشرفت را خواهد پیمود و برهمه سختی های فائق خواهد آمد. نسل جدید دانایی آن را دارد که با درس گرفتن از تاریخ و افزودن قدرت رقابت پذیری خود موجبات سرافرازی این ملت عزیز را فراهم آورد. ‌

سرافراز و پایدار باشید. 

کد خبر 247915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز