همشهری آنلاین: معاون وزیر خارجه ایران گفت: اولین قسط ۵۵۰ میلیون دلاری ایران به حساب مربوطه در یک بانک در سوییس واریز شده و تمام اقدامات لازم درباره گام اول توافق و هم‌چنین همه نقل و انتقالات صورت گرفته است.

سید عباس عراقچی

به گزارش ایسنا، سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی ایران با 1+5 در حاشیه مراسم ختم یکی از بستگان مرتضی بانک و در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: به دلیل این که شنبه و یک‌شنبه روزهای تعطیل هستند، عملیات بانکی از روز دوشنبه انجام می‌شود و هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا نیویورک را برای انجام مذاکرات انتخاب نکردید؟ اظهار کرد: دلیل خاصی ندارد. قرار بود مذاکرات در یکی از محل‌های سازمان ملل انجام شود که نیویورک، وین یا ژنو می‌شد اما در حال حاضر چندان شرایط سیاسی برای انجام این مذاکرات در نیویورک وجود نداشت. در ژنو هم مذاکرات مربوط به سوریه در جریان بود به همین دلیل وین انتخاب شد؛ البته آن‌قدر که محتوای مذاکرات اهمیت دارد، محل مذاکرات مهم نیست.

عراقچی هم‌چنین درباره نحوه مذاکرات بین ایران و 1+5 در این دور گفت: در هر دوره ما پیشنهادات جدیدی داریم اما به معنی این نیست که طرح جدیدی وجود داشته باشد، اصول مذاکراتی ما مشخص است و براساس دفاع از حقوق مردم ایران که اصلی اساسی است وارد مذاکرات می‌شویم باید راه‌حل جامعی پیدا شود که در آن دو اصل مهم اعتمادسازی و رفع تحریم‌ها در کنار هم جلو رود تا در آن به اهداف‌مان برسیم.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که در دور نهایی چه موضوعاتی در ابتدا مورد بحث قرار خواهد گرفت؟ گفت: مذاکرات دور نهایی در رابطه با راه‌حل جامع است که همه موضوعات موجود را در بر می‌گیرد، جزییات آن در توافق ژنو آمده است.

عراقچی هم‌چنین درباره تلاش برخی در سنای در رابطه با وضع تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: هرگونه تحریم جدید مخالف توافق خواهد بود و منجر به توقف اجرای توافق و توقف مذاکرات گام نهایی خواهد شد.

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره وجود گزینه نظامی علیه ایران نیز گفت: این اظهارات مخالف روحیه حسن‌نیت و حسن تفاهمی است که در توافق ژنو ذکر شده است. ما می‌فهمیم که تکرار این تهدیدها در حقیقت اظهارات کاملا بی‌محتوایی است چراکه خود مقامات آمریکایی و همه کشورهای دنیا می‌دانند که گزینه نظامی درباره ایران مدت‌هاست که از روی میز برداشته شده و عملیاتی کردن آن برای آمریکا و هیچ کشوری مقدور نخواهد بود.

این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان تاکید کرد: توان دفاعی و اقتدار منطقه‌یی ایران در حدی است که هرگونه تهدید نظامی را بی‌اثر می‌کند و هزینه‌های زیادی را برای تهدیدکننده‌ها در پی خواهد داشت. مدت‌ها است که این گزینه از دستور کار خارج شده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگر ایسنا مبنی بر برگزاری جلسات دبیرخانه اجرای توافق ژنو نیز گفت: این جلسات به صورت هفتگی و مستمر با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوط انجام می‌شود و جلسه این هفته نیز دوشنبه به ریاست بعیدی‌نژاد برگزار خواهد شد.

کد خبر 247961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز