سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه سیاسی: احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل اول آبان سال‌جاری چهارمین گزارش خود را درباره ‌ موضوع حقوق‌بشر در ایران ‌منتشر کرد.

globe

در این گزارش او با تکرار ادعا‌های واهی پیشین از افزایش اعدام‌ها در ایران که به گفته او بعد از روی کار آمدن دولت روحانی با شدت بیشتری از قبل ادامه داشته، انتقاد کرد.‌ شهید همچنین به صدور حکم اعدام برای جرایمی که در گروه جرایم سخت (مثل قتل) نیست به ایران هشدار داد.

بعد از این گزارش هم مانند 3گزارش قبلی موج انتقادات و واکنش‌های داخلی به این گزارش‌ها آغاز شد و تا‌کنون هم ادامه دارد. سیدابراهیم رئیسی، معاون اول قوه‌قضاییه با انتقاد‌ از این گزارش گفته است: گزارشگر حقوق‌بشر دروغ‌های متعددی در گزارش خود گفته است که یکی از آنها افترایی است که نسبت به استقلال قوه‌قضاییه و استقلال قاضی بیان شده و اگر دادگاه عادل بود وی برای این موارد باید محاکمه می‌شد.

اما ایرادهای این گزارش چیست که تا این اندازه مقامات قوه‌قضاییه را به پاسخ و انتقاد از آن واداشته؟ انتقاد از گزارشگر پرحاشیه حقوق‌بشر کار را به جایی می‌رساند که جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق‌بشر قوه‌قضاییه، احمد شهید را « احمق شریر» می‌خواند و در توضیح ایرادات فاحش این گزارش می‌گوید:

در گزارش شخص احمق شریر گفته شده که 4نفر در ایران قرار است اعدام شوند و طی این گزارش 4هزار نامه برای ما آمد که این 4نفر که عضو پژاک بودند را اعدام نکنید، اما این 4نفر چه کسانی بودند؟ یکی از آنها جلوی نانوایی 2نفر را ترور کرد، یک نفر دیگر خانه‌ای را منفجر کرد، نفر سوم با اسلحه به کسی حمله کرده بود و نفر چهارم در خانه‌ای مملو از آرپی‌جی و بمب دستگیر شده بود.

اما سؤال اینجاست که چطور این موارد از چشم گزارشگر حقوق‌بشر پنهان مانده؟ آیا احمد شهید با پنهانکاری درخصوص جرایم و جنایات این افراد تلاش دارد تا از آنها به‌عنوان ابزاری برای فشار سیاسی به ایران بهره ببرد؟ جواد لاریجانی در این خصوص خاطرنشان می‌کند: امروز کسانی که تحت عنوان مدافعان حقوق‌بشر مطرح می‌شوند، آلوده به تحرکات تروریستی هستند و اسم خود را مدافعان حقوق‌بشر گذاشته‌اند. در یک مورد دیگر آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضاییه با توجه به انتقاد صورت گرفته در گزارش‌های حقوق‌بشری از وجود مجازات اعدام برای قاچاقچیان مواد‌مخدر در قوانین جمهوری اسلامی می‌گوید: مجازات اعدام در قوانین بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا نیز وجود دارد؛ اما آنان با چنین فشارهایی از سوی مدعیان حقوق‌بشر مواجه نیستند.

آملی لاریجانی هدف از این فشارهای سیاسی در پوشش حقوق‌بشر را ایجاد تغییر در باورها و آموزه‌های دینی ایرانیان می‌داند. او با بیان اینکه هرچه می‌گذرد بر سخنان ناصحیح غربی‌ها درباره حقوق‌بشر افزوده می‌شود، گفت: البته ملت ایران و مسئولان کشور به‌دلیل اینکه خود را از «جان و دل» پایبند به اسلام می‌دانند، هرگز زیربار چنین فشارهایی نمی‌روند و افزون بر این برای همگان روشن است که تهیه گزارش‌های مغرضانه درباره وضع حقوق‌بشر در ایران برای اعمال فشار بیشتر بر جمهوری اسلامی است و غربی‌ها واقعاً دغدغه حقوق‌بشر ندارند. اما موضوع اعدام‌ها تنها ایراد گزارش اخیر احمد شهید نیست که قاضی‌القضات به آن اشاره می‌کند.

آملی لاریجانی با اشاره به آن بخش از گزارش که مدعی عدم‌استقلال قضات در ایران شده است، می‌گوید: در این متن نوشته شده است که قضات «تقریباً به‌طور انحصاری» صرفاً براساس گزارش‌های نهادهای امنیتی تصمیم‌ می‌گیرند؛ درحالی‌که این ادعا دروغی بیش نیست. معنای این ادعا آن است که در دستگاه قضایی، قضات مختلف در دادسراها و دادگاه‌ها خود هیچ تحقیقی انجام نمی‌دهند که دروغ بودن آنچنان واضح است که نیاز به توضیح ندارد.

رئیس دستگاه قضا همچنین به یکی از استنباط‌های نادرست از قوانین کشور که در گزارش‌های قبلی احمد شهید آمده بود و حالا مبنای طرح برخی درخواست‌های غیرقانونی در گزارش جدید شده اشاره می‌کند: در آن گزارش تغییر برخی از قوانین کشور به‌دلیل ابهام آنها درخواست شده بود و یکی از موارد ابهام قوانین که مدنظر آنان قرار داشت مجازات جرم توهین بود؛ این در حالی است که در قوانین همه کشورها معانی الفاظ به‌کار گرفته شده هم دارای مصادیق روشن است و هم مواردی که ممکن است تطبیق معنا بر آنها مشکوک و مورد تردید باشد زیرا اکثر الفاظ به‌کار گرفته شده در زبان چنین ویژگی‌ای‌ دارند.

گذشته از این باید خاطرنشان کرد که اتفاقاً در قانون برای جرم توهین مصداق «فحش و الفاظ رکیک» ذکر شده و در قانون دیگر عبارت «هر‌امری که موجب تخفیف یا تحقیر شود» به‌کار رفته است. اما قاضی‌القضات به منشا گزارش‌ها هم انتقاد دارد. به عقیده او بیشتر موارد مندرج در گزارش‌های حقوق‌بشری درباره ایران معمولاً مستند به «اظهارات چهره‌های ضدانقلاب و مخالفان جمهوری اسلامی» است. لاریجانی در این خصوص می‌گوید: انتظار طبیعی و عقلانی از هر گزارشگری آن است که بی‌طرف باشد، درحالی‌که گزارش‌های حقوق‌بشری درباره ایران با یکجانبه‌گرایی تصویری نادرست از کشور و نظام اسلامی ارائه می‌دهد.

جدول

کد خبر 248459
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز