حمید ضیایی پرور: ظاهرا این داستان اعلام آمار متناقض درباره پروژه‌های دولتی تمامی ندارد. اخیرا حسین مهری مدیرعامل شرکت پست از برنامه‌های این شرکت برای ارتقای سرویس پست الکترونیک بومی با هدف جذب کاربران ایرانی خبر داده و گفته: ظرفیت ارائه این سرویس سال آینده به ۲۰میلیون کاربر خواهد رسید.

به گفته وی، هم ‌اکنون نزدیک به 50هزار کاربر ایرانی مشترک سرویس پست الکترونیک ملی هستند. این سرویس برای 600هزار مشترک، ظرفیت دارد، با وجود این درصدد افزایش ظرفیت این سرویس برای 20میلیون کاربر هستند.هنوز از اعلام آمار ایمیل بومی پست چند ماهی بیشتر نمی‌گذرد. در اوایل آبان‌ماه سال‌جاری معاون فنی شرکت پست ایران در میزگردی زنده در شبکه آموزش اظهار داشت که تا‌کنون ۲۰هزار نفر مشترک ایمیل شرکت پست شده‌اند.

2 روز پیش از آن مدیرعامل وقت شرکت پست خبر داده بود که تعداد مشترکان ایمیل شرکت پست به ۱۵۰هزار نفر رسیده است. البته ایشان اضافه کرده بود که قرار است در یک برنامه ۱۰۰روزه ظرفیت ایمیل شرکت پست به ۲میلیون نفر برسد. حتی اگر بپذیریم که افزایش عدد 20هزار مشترک به 50 هزار جزو برنامه 100روزه شرکت پست بوده باز هم بین عدد 2میلیون و 50 هزار کاربر فاصله زیادی وجود دارد. یک‌بار دیگر اعداد اعلام شده درباره مشترکان ایمیل پست را مرور می‌کنیم: 20هزار، 50هزار، 150هزار، 600هزار، 2میلیون، 20میلیون! فاصله میان این اعداد و ارقام به حدی زیاد است که انسان می‌تواند حدس بزند هیچ‌یک از آنها صحیح نیست.

در هر صورت با توجه به اینکه تا‌کنون مبلغ 20میلیارد تومان برای راه‌اندازی این سرویس هزینه شده و با این هزینه تنها 20هزار کاربر جذب شده است، بنابراین از 600 هزار ظرفیت ایجاد شده تنها حدود5.3درصد آن مورد استقبال کاربران ایرانی قرار گرفته است لذا هزینه کردن مبالغ گزاف بابت ایجاد ظرفیت 20میلیونی عملا معنایی جز هدر دادن بیت‌المال نخواهد داشت.

از سوی دیگر هم‌اکنون ایمیل‌های بومی پر طرفدارتری نظیر ایمیل chmail. ir وجود دارد که توسط شورای‌عالی اطلاع‌رسانی راه‌اندازی شده و بیش از 300هزار کاربر دارد. همچنین برخی سرویس دهندگان داخلی، ایمیل‌های کارآمدتری ارائه داده‌اند که دولت و ازجمله شرکت پست با اختصاص حتی 10درصد از هزینه‌های ایمیل خود به این سرویس دهندگان می‌تواند به توسعه ایمیل‌های بومی کمک کند. اما بزرگ‌ترین اشکال ایمیل‌های بومی، فقدان اعتماد مخاطبان و کاربران داخلی به آنها به‌دلیل عدم‌ثبات در خدمات دهی آنها‌ست.

همچنین موضوع امنیت ایمیل از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وقتی ایمیل iran. ir عملا از کاربران خود می‌خواهد هشدارهای امنیتی سیستم‌های عامل و مرورگرهای خود را نادیده بگیرند و متولیان این ایمیل رسما اعلام کرده‌اند هیچ تضمینی بابت امنیت آن ارائه نمی‌دهند، چگونه از کاربران توقع دارید به سمت این نوع سرویس‌ها کوچ کنند؟

به‌نظر می‌رسد طراحان این سرویس‌ها با قواعد و مقتضیات محیط مجازی کمترین آشنایی ندارند و گرنه این طرح‌های خیالی را طراحی نمی‌کردند. شاید بهتر باشد آقای مهندس جهانگرد که مدیریت سازمان فناوری اطلاعات وزارتICT را بر عهده دارد شخصا وارد میدان شود و برای راه‌اندازی و توسعه ایمیل‌های بومی طرحی جامع و واقعی تدوین و اجرا کند تا بودجه‌های‌ آی‌تی راهی ناکجا آبادها نشود.

کد خبر 248665
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز