گروه بین‌الملل- وحیدرضا نعیمی: با انتشار نوار صوتی گفت‌وگوی تلفنی بین ۲مقام آمریکایی درباره اوکراین، جزئیات جدیدی از مداخله واشنگتن در امور داخلی این کشور ۴۵میلیون نفری روشن شده و اختلاف آمریکا با اتحادیه اروپا در این زمینه بر ملا شده است.

ویکتوریا نولاند معاون وزیر خارجه آمریکا در امور اروپا و جفری پایات سفیر آمریکا در اوکراین در این گفت‌وگو درباره ارزیابی خود از رهبران مخالفان تبادل نظر می‌کنند، اما نولاند درباره اتحادیه اروپا از کلمه‌ای توهین‌آمیز و عامیانه استفاده می‌کند که نشان‌دهنده ناخرسندی وی از بروکسل است. به گزارش واشنگتن پست، در این مکالمه 4دقیقه‌ای که احتمالاً‌ حدود 2هفته پیش ضبط شده است، نولاند با ناخشنودی به تلاش‌های کند اروپا برای رسیدگی به بن‌بست سیاسی و احتمال بروز بحران مالی در اوکراین اشاره می‌کند.

نولاند و پایات با چنان صراحتی درباره مهارت‌های سیاسی رهبران مخالفان اوکراین و راهبردی که باید در پیش بگیرند صحبت می‌کنند که نشان‌دهنده مداخله عمیق واشنگتن در امور اوکراین است. نوار مکالمه همزمان با ورود نولاند به اوکراین منتشر شد. کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز هفته گذشته برای ارائه کردن پیشنهاد کمک‌های بیشتر به اوکراین رفته بود. این در حالی است که نوار دیگری در اینترنت منتشر شده است که در آن دستیار ارشد اشتون از انتقاد آمریکا در این‌باره که اتحادیه اروپا موضع قاطعی در ارتباط با تحریم اوکراین ندارد، گلایه کرده است.

آنچه سبب شگفتی تحلیلگران شده است، لحن نولاند و پایات در این مکالمه است. آنان مانند راهبردپردازان سیاسی یا شاید مانند رهبران حزب هستند که در یک اتاق دربسته با هم حرف می‌زنند. آنان با استفاده از القاب و برخی اسامی، درباره آنچه دوست دارند رهبران مخالفان انجام دهند و بگویند و همچنین چگونگی تأثیر گذاشتن بر تصمیم‌گیری مخالفان به صراحت حرف می‌زنند. در این مکالمه، نولاند با پیوستن ویتالی کلیچکو که سمت معاونت نخست‌وزیر به وی پیشنهاد شده بود، مخالفت می‌کند.

به ارسنی یاتسینیوک دیگر رهبر مخالفان نخست‌وزیری پیشنهاد شده بود. حالا به‌نظر می‌رسد رد پیشنهاد ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور اوکراین از سوی این دو نفر با نظر آمریکایی‌ها صورت گرفته باشد. مقامات آمریکایی کرملین را متهم می‌کنند که این مکالمه تلفنی را ضبط و منتشر کرده‌اند تا میان اروپا و آمریکا اختلاف بیفکنند و مخالفان را مهره آمریکا نشان دهند. این در حالی است که کرملین آمریکا را متهم کرد شورشیان اوکراینی را مسلح می‌کند.

سرگئی گلازیف مشاور ولادیمیر پوتین که مسئولیت روابط را با اوکراین بر عهده دارد، در مصاحبه‌ای مخالفان اوکراین را نیز متهم کرد کودتای نافرجامی به راه انداخته‌اند و کیف باید آنان را سر جایشان بنشاند. وی گفت که مداخله آمریکا ناقض پیمان سال 1994است که براساس آن واشنگتن و مسکو امنیت و استقلال اوکراین را پس از انتقال زرادخانه هسته‌ای دوران شوروی تضمین کردند. بحران سیاسی در اوکراین از پاییز شروع شد که یانوکوویچ موافقتنامه نزدیکی اقتصادی با اروپا را امضا نکرد تا از کمک‌های اقتصادی روسیه بهره‌مند شود. یانوکوویچ روز پنجشنبه پس از دیدار با نولاند برای شرکت کردن در مراسم افتتاحیه المپیک زمستانی راهی سوچی شد تا آنجا با پوتین دیدار کند. به‌نظر می‌رسد وی می‌خواهد جزئیات دولت جدید را با پوتین هماهنگ کند.

کد خبر 248672
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز