مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوستان طالقانی تهران یکی از بوستان‌های فرامنطقه‌ای است که در تپه‌های عباس‌آباد قرار دارد و از طریق پل طبیعت به بوستان آب و آتش متصل می‌شود.

taleghani

پارک طالقانی

بوستان طالقانی که در ناحیه 4 منطقه 3 قرار گرفته یکی از بوستان‌های جنگلی تهران است که به عنوان ریه تنفسی پایتخت نیز به شمار می‌رود.

این بوستان که فرامنطقه‌ای است 310 هزار متر مربع مساحت دارد و در اراضی منطقه عباس آباد تهران واقع شده است.

تاریخچه:

در گذشته قریه‌ای به نام عباس‌آباد در شمال تهران وجود داشت که غالب آن را اراضی کشاورزی تشکیل می‌داد و قسمتی از آن متعلق به بانک کشاورزی بود. بعدها بخشی از این زمین توسط شرکت نوسازی عباس آباد برابر قانون مصوبه آن زمان خریداری شد.

سپس در سال 1350 اجرای برنامه نوسازی آن به تصویب مجلس رسید، طرح جامع محدوده نوسازی عباس‌آباد توسط مهندس مشاور لوئیس دیویس انگلیسی تهیه شد و طرح فضای‌سبز و آبیاری این بوستان توسط مهندسین مشاور اسپانیایی تهیه و اجرای آن از اواخر سال 1356 آغاز و تا سال 1360 به انجام رسید.

این بوستان در سال 1361 رسما افتتاح شد و حفظ و نگهداری آن در اواخر همان سال به سازمان پارک‌ها و فضای سبز تهران سپرده شد و ازسال 1369 سازمان آن را به شهرداری منطقه 3 واگذار کرد.

گونه‌های گیاهی

طراحی بوستان طالقانی  آزاد با نظم طبیعی (استفاده از خطوط غیر منظم و ارگانیک) است و پوشش گیاهی آن شامل کاج، اقاقیا، توت سپیدار، نارون، چنار، گردو، افرا، انجیر، سرو و انواع درختچه ها نظیر توری و یاس زرد است. بلوط همیشه سبز نیز که یکی از گونه‌های نادر گیاهی است در این بوستان حفظ و نگهداری می‌شود.

بوستان طالقانی از طریق پل طبیعت که بر روی بزرگراه مدرس قرار دارد، به بوستان آب و آتش متصل می‌شود؛ یعنی شهروندان می‌توانند از طریق این پل بین دو بوستان به شکل پیاده تردد کنند.

امکانات:

مسجد، 2 زمین بازی کودکان، زمین‌های ورزشی (بسکتبال و پینگ پنگ)، بوفه، برکه، بیش از 30 آلاچیق، محل‌های مخصوص طبخ کباب و سرویس بهداشتی از امکاناتی است که در بوستان طالقانی برای عموم مردم تعبیه شده است.

همچنین باغ موزه‌ دفاع‌مقدس نیز روبروی بوستان طالقانی و در کنار مترو شهید حقانی واقع شده‌ است که امکان بازدید همزمان را برای شهروندان فراهم کرده است.

آدرس:

این بوستان در مجاورت با بزرگراه‌های همت، مدرس و حقانی قرار دارد و همچنین ایستگاه‌های متروی همت و حقانی در خط یک مترو  در کنار آن قرار دارند و از همین جهت دسترسی شهروندان به این بوستان را راحت کرده‌اند.

کد خبر 248933
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز