یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

همشهی آنلاین: منابع غذایی غنی از ویتامین D مانند شیر این قابلیت را دارند که در مقابل سرماخوردگی یک جنگ تمام عیار راه بیندازند.

ضیافت روزهای سرماخوردگی

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در طول سرماخوردگی می‌توانید با استفاده از مواد غذایی خاص که تا به حال فکرش را هم نمی‌کردید در تسریع روند بهبود خود موفق عمل کنید. اگر این روزها سرماخوردگی آزارتان می‌دهد این مطلب را از دست ندهید.

سوپ مرغ با نودل

یک سوپ مرغ همراه رشته‌های نودل خیلی بیشتر از آن چیزی که تصورش را می‌کنید می‌تواند روند بهبود شما را سریع کند. طبق تحقیقات انجام‌شده در سال 2000 در دانشگاه نبراسکا نتیجه به دست آمده نشان داد سوپ مرغ خاصیت ضدالتهابی دارد بنابراین خوردن این غذا در دوران سرماخوردگی دست کم می‌تواند دوره بیماری شما را آسان‌تر کند.

شیر و سایر منابع غذایی ویتامین D

نابع غذایی غنی از ویتامین D مانند شیر این قابلیت را دارند که در مقابل سرماخوردگی یک جنگ تمام عیار راه بیندازند. مطالعات انجام‌شده در سال 2009 نشان داده افرادی که از فقر ویتامین ‌D رنج می‌برند در طول فصل سرما به دفعات دچار سرماخوردگی می‌شوند اما کسانی که با کمبود این ویتامین مواجه نیستند تقریبا از سرماخوردگی در امان می‌مانند. همچنین طبق تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه رویال مشخص شده منابع غذایی غنی از ویتامین D در طول فصول سرما قدرت جسمی و البته روحی افراد را در شرایط ایده‌آل و مناسبی حفظ می‌کنند.

هویج و سایر منابع غذایی ویتامین A

انواع ویتامین‌ها برای سلامت بدن ضروری هستند اما طبق ادعای کالج پزشکی هاروارد ویتامین A نقش کلیدی در تقویت توان سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. بنابراین وقتی روزهای سرماخوردگی را سپری می‌کنید حتما مواد غذایی مثل سیب‌زمینی شیرین، هویج، کدوتنبل، اسفناج و برگ کلم را در برنامه غذایی خود جای بدهید زیرا همگی منابع غنی از ویتامین A هستند.

چای سبز سرد

همانطور که همه می‌دانند چای سبز یکی از منابع غنی آنتی‌اکسیدان است. این آنتی‌اکسیدان سبب می‌شود سیستم ایمنی بدن افراد قوی عمل کند و البته این اتفاق می‌تواند در وسط روزهای بیماری هم بیفتد. یعنی اگر حین ابتلا به سرماخوردگی از چای سبز به طور مکرر استفاده کنید توان سیستم ایمنی بدن شما بالا می‌رود.

البته به جای اینکه چای سبز را داغ بنوشید، دکتر میشاییل گراگر پیشنهاد می‌دهد آن را سرد نوش جان کنید. در چای سبز سرد نسبت به زمانی که آن را با آب جوش دم کرده و میل می‌کنید، به میزان بسیار بالاتری آنتی‌اکسیدان وجود دارد.

سیر و باز هم سیر

اگر جزو آن گروه افرادی هستید که سیر را به طور منظم مصرف می‌کنید باید به شما مژده بدهیم آنچه که در زمستان هرگز سراغی از شما نخواهد گرفت سرماخوردگی خواهد بود. این ویژگی سیر اما مرهون ترکیبی به نام آلیسین در این ماده غذایی است که قدرت سیستم ایمنی بدن را تا حد قابل توجهی بالا می‌برد. اگر در اوج یک سرماخوردگی عذاب‌آور به سر می‌برید بهتر است خوردن روزانه سیر را در دستور کار قرار دهید.

البته شاید کمی به نظرتان عجیب برسد اما می‌توانید حبه‌های خام سیر را خرد کنید و به شکل قرص درآورید و آنها را با یک لیوان آب پرتقال بخورید. بعد منتظر معجزه این ماده غذایی باشید.

چای با رازیانه

چای می‌تواند احتقان دوران سرماخوردگی را تا حد قابل‌توجهی بهبود بخشد. به‌خصوص اگر آن را با دانه‌‌های رازیانه ترکیب و دم کنید که اتفاقا از اکسپکتورانت طبیعی برخوردار است این ویژگی چند برابر می‌شود. روزانه 3 فنجان چای رازیانه می‌تواند احتقان شما را درمان کند و سرماخوردگی‌تان را زودتر از موعد به پایان برساند.

ماهی

میل کردن ماهی‌های روغنی مانند ماهی سالمون و تُن در دوران سرماخوردگی به بیماران توصیه می‌شود. وقتی با سرماخوردگی درگیر هستید می‌توانید از اسید چرب موجود در این ماهی‌ها یعنی امگا3 بهره‌مند شوید تا سرماخوردگی‌تان زودتر درمان شود.

امگا3 باعث افت التهابات در بدن می‌شود زیرا وجود التهاب در بدن مانع از فعالیت سیستم ایمنی خواهد شد بنابراین امگا3 را در دوران سرماخوردگی فراموش نکنید.

منبع : salamatiran.com

کد خبر 248946
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز