سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: قرار گرفتن در هر رابطه عاطفی به معنای پذیرفتن این خطر هم هست که ممکن است همه چیز مطابق با انتظارات ما پیش نرود.

broken heart

وارد شدن به یک رابطه عاطفی می‌تواند شما را آسیب‌پذیر کند، زیرا باعث می‌شود شخص دیگری در زندگی شما اهمیت پیدا کند. رفتار و انتخاب‌های فرد دیگر می‌تواند منبعی برای تشویق و دلگرمی شما باشد- یا شما را دچار احساس دل‌شستگی و طرد شدن کند. تضمینی وجود ندارد که شما به درد عاطفی ناشی از این شیوه آسیب‌پذیر شدن دچار نشوید. اما برخی رفتارها وجود دارند که با تمرین کردن آنها می‌توانیم بخت موفقیت‌مان در رابطه‌های عاطفی را بالا ببریم.

حفظ سلامت روانی شخصی اساس مهمی برای هر کاری است که انجام می‌دهیم.

متمرکز شدن بر شخصی دیگر به شیوه‌ای که سلامت روانی خودتان را به خطر بیندازد، کاری محکوم به شکست است. چنین وضعیتی در نهایت همه روابط شما را متزلزل خواهد کرد.

علاوه بر حفظ سلامت روانی شخصی به عنوان اساسی برای هر رابطه؛ عمل به این توصیه‌ها به ایجاد روابط مستحکم‌تر کمک می‌کند:

بر جنبه‌های مثبت متمرکز شوید: ابراز کلامی و غیرکلامی عواطف را تمرین کنید و به علائق و فعالیت‌های مشترک اولویت دهید.

بخشایش را تمرین کنید: حتی بهترین روابط عاطفی نیز ممکن است با نومیدی‌ها و دلشکستگی‌ها همراه باشند. بخشایش به معنای توانایی تصدیق درد، سخن گفتن درباره آ‌ن و در موقع خود، گرفتن تصمیمی فعالانه است که دیگر بر خشم و نومیدی متکی نیست، تا بتوانید به رابطه‌ای مثبت‌تر باز گردید.

مسئولیت کارهای خودتان را بپذیرید: قبول کنید که رفتارهای خود شما نیز ممکن است در سلامت یا آسیب دیدن رابطه‌تان نقش داشته است. مقصر دانستن فرد مقابل در هنگام ناراحتی،‌ عارضه رایجی در موارد به وجود آمدن اختلاف در یک رابطه عاطفی است. این مقصرانگاری به طرف مقابل هم سرایت ‌می‌کند و رابطه را به بن‌بست می‌کشاند. ما کنترل مستقیمی بر انتخاب‌ها و رفتارهای شخص دیگر نداریم و برای همین است که عشق با آسیب‌‌پذیری همراه است. اما ما بر انتخاب‌ها و رفتارهای خودمان کنترل داریم که می‌تواند جو عاطفی رابطه را بهبود بخشد و سلامت روانی‌مان را در تعادل نگهدارد.

خود را متمرکز نگهدارید: سلامت روانی مانند تناسب بدنی و سلامت جسمی نیاز به تلاش خودآگاه و رسیدن به عادات سالم دارد. سلامت جسمی و روانی می‌تواند زندگی شما و افراد محبوب‌تان را لذت‌بخشتر کند.

آیا ممکن است که از دل شکستگی به کلی در امان ماند؟ تضمینی برای آن وجود دندارد. اما با رعایت این توصیه‌ها می‌توان به سالم نگهداشتن رابطه کمک کرد یا از پس نومیدی‌های که پیش می‌آید، برآمد، و مانع از آن شد که این آسیب عاطفی زندگی‌تان را به نابودی بکشاند.

LiveScience

کد خبر 249295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز