همشهری‌آنلاین: کنفرانس تقریب بین مذاهب اسلامی صبح شنبه با شرکت متفکران و مسئولانی بیش از12 کشور جهان در مرکز اسلامی انگلیس افتتاح شد.

 به گزارش همشهری آنلاین در این کنفرانس که صاحب نظرانی از کشورهای مختلف جهان چون لبنان، مصر، پاکستان، عراق، دانمارک، سوئد، آمریکا، انگلیس و اتریش و... حضور دارند. موضوع ضرورت تقریب‌جهان اسلام به مدت 2 روز به بحث و بررسی گذاشته می شود. [سابقه موضوع]

حجه الاسلام و المسلمین معزی رئیس مرکز اسلامی انگلیس سخنران افتتاحیه این کنفرانس با تحلیل جایگاه و وضعیت جهان اسلام در دنیای کنونی گفت: لطمات گرایش تسلیم  دربرابر منطق  تمدن غرب به عنوان تمدن غالب جهان امروزه بر همگی اثبات شده و دین با وران و هویت مداران واقعی  بر  گرایش به هیات اصیل اسلامی  توصیه می‌کنند و ما مسلمانان امروز وظیفه داریم که تمدن اسلام را احیا کنیم.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس با تجلیل این نکته که غرب پس از فرو پاشی شوروی برای حفظ انسجام و هویت خود احتیاج به دشمن فرضی دیگری دارد  گفت: سیاستمداران غرب از پایان دهه نود همواره بر نظریه «اسلام، تهدید غرب» اصرار ورزیده‌اند و سعی داشته‌اند با ایجاد اختلاف میان مسلمانان و ارائه چهره‌ای خشن از آنان افکار عمومی  را قانع کنند که مسلمانان مردمانی خشن، متعصب و جاهل اند که نه تنها  به هم کیشان خودرحم نمی‌کنند که بزرگترین تهدید برای جهان متمدن امروز هستند تا از این راه هم چهره‌ای خشونت طلب، تحت عنوان تروریست‌های معاصر از مسلمانان ارائه کنند، و هم به تدریج بیداری ایجاد شده در جهان اسلام را خاموش کنند.

حجه السلام معزی،  با اشاره  به این که تقریب میان مذاهب اسلامی تنها راه احیا اسلام است گفت: علما و صاحب نظران جهان اسلام وظیفه دارند با تقریب و همدلی چهره واقعی اسلام را به عنوان دین عدالت، برابری و صلح به جهانیان معرفی کنند و همواره با آگاهی دادن به مسلمانان آنان را از اختلاف و تفرقه بر حذر دارند.

 وی  با بر شمردن کلمه «توحید» و «توحید کلمه» به عنوان اساسی‌ترین محور گفتمان تقریب افزود: توحید به عنوان روح اسلام تنها اصلی از اصول اعتقادی مسلمانان نیست، بلکه توحید عصاره همه معتقدات، آموزه‌ها و برنامه‌های فردی و اجتماعی اسلام است. مسلمانان با تاسی به توحید است که می‌توانند امت واحده را تشکیل داده و از تفرقه و جدایی میان مسلمانان جلوگیری نمایند.رئیس مرکز اسلامی انگلیس برگزاری چنین کنفرانس‌هایی را مایه همدلی و همگرایی شخصیت‌های اسلامی و نهایتا جهان اسلام دانسته و گفت این وحدت می‌تواند مایه یاس و ناامیدی دشمنان اسلام بشود .

مذاهب نتیجه خردورزی اسلامی

آیت‌الله شیخ محمد علی تسخیری، دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی هم در مقاله‌ای خاطر نشان ساخت که مذاهب اسلامی پس از رحلت رسول اکرم (ص) و در نتیجه پیشرفت خردورزی اسلامی ظهور و بروز یافت و در واقع یک منبع اندیشه غنی برای تمدن اسلامی به شمار می‌رود اما متاسفانه در آنچه، ما آن را به انتقال به فرقه گرایی تنگ نظرانه می‌نامیم، تجلی یافته است.

 آیت‌الله تسخیری می‌گوید: می‌باید در جهان ملتهب کنونی با تلاش و سعی خود بکوشیم که نه فقط به تقریب مطلوب که به ضرورت تقریب در مذهب اسلامی دست یابیم و ضرورت ایجاد و وحدت و تقارب میان مذاهب را درک کنیم.

ارتباط میان شکاف ایجاد شده

دکتر اسحر اسهمرانی، از دانشگاه امام الحوزایی لبنان هم برقراری ارتباط موثر میان شکاف‌های ایجاد شده در میان اندیشه‌های مدارس اسلامی را از نخستین مسوولیت‌های علمای جامعه اسلامی می‌داند ومی‌گوید: کتب و دست نوشته‌های تاریخی و فرهنگی می‌تواند بازگو کننده بسیاری از حقایق تاریخ اسلام باشد و در بسیاری از مواقع شکاف‌های موجود در جوامع اسلامی را برطرف نمایند.

اتحاد واقعی تنها از طریق تبادل مداوم ایده‌ها به دست می‌آید

شیخ سعید بهمن پور  از کالج عالی مطالعات اسلامی،  انگلستان یکی دیگر شرکت کنندگان این کنفرانس بود

وی در سخنرانی خود گفت : «با اتحاد معمولا می‌توان به  اهداف  مشترک مختلفی رسید که از ان جمله  می‌توان به اتحاد بر اساس اهداف اسلامی، اتحاد برای دستاوردهای اقتصادی، اتحاد برای اهداف نظامی و اتحاد برای نشر یک عقیده اشاره کرد.

 زمانی که ما از اتحاد اسلامی سخن می‌گوییم گرچه ممکن است که ترکیبی از اهداف متفاوت در نظر باشد و حتی بخشی از این اهداف بدست آید، ولی هیچکدام آن اتحاد اسلامی واقعی نخواهند بود که ما در پی ان هستیم اتحاد اسلامی بایستی بر اساس یک رابطه برادرانه و برگرفته از تعلیمات قرآن باشد.این اتحاد تنها از طریق پذیرش یکدیگر و احترام و عشق دو جانبه بدست می‌آید و می‌تواند از طریق تبادل ایده‌ها و شنیدن و اموختن بدون تعصب آرا و نظرات یکدیگر تداوم یابد.

نقش اقلیت‌های اسلامی در غرب

شیخ فیضل الاقطاب صدیقی  از کالج دانشگاه اسلامی حجاز، انگلستان می‌گوید: «حدود دو میلیون مسلمان در انگلستان سکونت دارند و در کشورهایی چون فرانسه، آلمان، هلند، بلژیک و چند کشور دیگر اروپایی بزرگترین اقلیت دینی محسوب می‌شوند.اسلام بیشترین نرخ رشد را داراست چرا که نرخ تولد در خانواده‌های مسلمان بیش از خانوارهای سایر ادیان است.

همچنین گزارش شده است که  صدها هزارمهاجر مسلمان  در قالب پناهجویان، مهاجران غیر قانونی و افرادی که از طریق ازدواج اقامت می‌گیرند، در اروپا و امریکا سکونت خواهند کرد.

 به هر حال علیرغم این واقعیت که مسلمانان در اروپا و غرب اقلیت قدرتمندی هستند اما در جوامع میزبان همیشه خارج از چارچوب قدرت قرار گرفته اند و همیشه مسائل داخلی و خارجی باعث شده تا موانعی برای موفقیت آنها بوجود اید  آن هم در شرایطی که مسلمانان ساکن این مناطق میتوانند نقش بزرگی در رسیدن به اهداف جنبش اسلامی داشته باشند.

آنها اقدامات اندکی برای ایجاد اتحاد بین مسلمانان ساکن کشورهای غربی و مسلمانان کشورهای اسلامی بایستی صورت گیرد  تا یک جامعه و امت جهانی اسلامی بوجود اید تا اینکه یک روز اظهارات امت مسلمانان از  قدرت معتبر و تاثیر گذاری برخوردار باشد.» 

تاریخ اسلام اساسی برای اتحاد اسلامی است

آقای اقبال صدیقی،از انستیتو تفکرات معاصر اسلامی، انگلستان می‌گوید: «گرایش اشکار به گروه بندی و شیوه‌های مقابله تفکر و رفتار در بین مسلمانان و بویژه فرقه گرایی شیعه و سنی عموما به فاکتورهای تاریخی نسبت داده می‌شود.

در این  گونه بحثها مطرح می‌شود که فرقه گرایی در اسلام سابقه مداوم 1400 ساله دارد و از زمان زندگی پیامبر اکرم (ص)وجود داشته است و چنین چیزی غیر قابل اجتناب است. در واقع برای برخی از مسلمانان، هویت فرقه ای بر هویت اسلامی انها سایه افکنده است و گرایشات فرقه ای در درک انها از اسلام و تاریخ اسلام تاثیر مستقیم داشته است.»

به گفته وی تاریخ اسلام می‌تواند به شیوه دیگری نیز قرائت شود و شیعیان و سنی‌ها بیش از انچه که به نظر می‌رسد نقاط مشترک دارند.

کد خبر 24932

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز