همشهری‌انلاین: دادگاه قانون اساسی تایلند درخواست مخالفان را برای باطل کردن انتخابات پارلمانی بحث‌برانگیز ۱۳ بهمن رد کرد.

thailand

دادگاه قانون اساسی تایلند در بیانیه‌ای اعلام کرد «مبنای کافی» برای بررسی این درخواست وجود ندارد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،درخواست برای باطل‌کردن انتخابات پارلمانی از سوی وکیل حزب دموکرات، تشکل اصلی مخالفان که این انتخابات را تحریم کرد، به دادگاه قانون اساسی ارائه شده بود.

 یینگلاک شیناوترا، نخست وزیر تایلند از پاییز با جنبشی اعتراضی مواجه است که کناره‌گیری او و پایان نفوذ برادرش (تاکسین شیناواترا) را خواستار است.

تاکسین شیناواترا سال 2006 با کودتا سرنگون شد و متهم است که از تبعید عنان دولت را در دست دارد.

یینگلاک شیناواترا بهرای تلاش برای برون رفت از بحران سیاسی که تاکنون 10 کشته بر جا گذاشته است، 13 بهمن انتخابات زودهنگام برگزار کرد.

اما تظاهرکنندگان که می خواهند یک «شورای مردمی» غیرمنتخب به جای دولت کنونی روی کار بیاید مانع برگزاری انتخابات در 10 درصد شعب رأی‌گیری شدند. آنها در کار رأی‌گیری پیش از موعد نیز که یک هفته جلوتر برگزار شد، اخلال ایجاد کردند.

در این شرایط، هیچ نتیجه‌ای هنوز اعلام نشده است و بدین ترتیب دولت کنونی که اختیارات محدودی دارد و در برابر مداخله قضایی آسیب‌پذیر است به کار خود ادامه می‌دهد اما تحلیل‌گران می‌گویند با وضعیتی که دولت کنونی دارد احتمال کودتای قضایی زیاد است.

ویرات کالایاسیری، وکیل حزب دموکرات، دلیل ارائه درخواست برای باطل‌کردن انتخابات پارلمانی را این موضوع عنوان کرد که انتخابات نتوانست در تنها یک روز برگزار شود.

انتخابات پارلمانی تایلند در واقع، نشد در برخی حوزه‌ها برگزار شود و کمیسیون انتخابات سه‌شنبه دو تاریخ دیگر را برای کامل شدن روند انتخابات اعلام کرد: یکی 20 آوریل برای تکمیل انتخابات پیش از موعد و دیگری 27 آوریل برای برگزاری انتخابات در حوزه‌هایی که مخالفان دوم فوریه مانع از برگزاری انتخابات در آنجا شدند.

هیچ راه‌حلی برای 28 حوزه‌ای که رأی‌گیری در آنها به علت نبود نامزد برگزار نشد، اعلام نشد. مخالفان در این حوزه مانع از ثبت‌نام نامزدها شدند.

بدون این 28 نماینده، پارلمان تایلند نمی‌تواند تشکیل شود. برای رسمیت پیدا کردن پارلمان، باید 95 درصد از 500 کرسی پارلمان پر شود.

کد خبر 249375
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز