همشهری آنلاین: وزیر اطلاع‌رسانی سوریه با تاکید بر لزوم بررسی تک تک بندهای معاهده ژنو۱ اعلام کرد: دستور کاری که اخضر الابراهیمی ارائه داده برای هیات دولت سوریه قابل قبول نیست.

الزعبی: دستور کار الابراهیمی برای مذاکرات را قبول نداریم

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در میان جمعی از خبرنگاران در ژنو عنوان داشت: این جزو اختیارات اخضر الابراهیمی (فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه) نیست که بخواهد دستور کار برای مذاکرات ارائه دهد بلکه وی تنها می‌تواند پیشنهاداتی را مطرح کند و باید بگویم دستور کار الابراهیمی برای هیات سوریه قابل قبول نیست.

دور دوم مذاکرات ژنو 2 روز دوشنبه میان دو هیات اعزامی از سوی دولت و مخالفان سوریه آغاز و روز سه شنبه جلسه مشترکی میان دو طرف‌ با حضور اخضر الابراهیمی برگزار شد و هیات رسمی سوریه اعلام کرد که پیش از بررسی مساله مبارزه با تروریسم حاضر نیست هیچ بند دیگری از معاهده ژنو 1 را مورد بحث و مناقشه قرار دهد این درحالی است که اخضر الابراهیمی پیشنهاد توقف خشونت‌ها و هیات انتقالی در سوریه را مطرح کرد.

عمران الزعبی با طرح این سوال که آیا پس از رخدادهایی که در سوریه روی داده ما می‌توانیم تصور کنیم که ظرف دو ساعت مساله مبارزه با تروریسم را مورد بحث و مناقشه قرار دهیم گفت: هیات سوری تحت اعمال فشار هیچ یک از بندهای معاهده ژنو را مورد بررسی قرار نخواهد داد و موضع سوریه کاملا در این مساله واضح و شفاف است و ما تاکید داریم که معاهده ژنو 1 بند به بند مورد بررسی قرار بگیرد.

این مقام سوری تصریح کرد: هیات سوری از بررسی هیچ یک از بندهای مطرح شده در معاهده ژنو 1 حتی آنچه که در خصوص دولت انتقالی است فرار نخواهد کرد اما هیات سوری بر این مساله تاکید دارد که ابتدا بند نخست که مبارزه با تروریسم است مورد بررسی قرار بگیرد.

عمران الزعبی عنوان داشت: مخالفان و حامیان عربستانی آنها از بررسی مساله تروریسم هراس دارند چرا که بررسی این مساله به بحث و مناقشه پیرامون گروه‌های تروریستی و راه‌های حمایت مالی و تسلیحاتی از آنها و مراکز آموزش ‌آنها مینجامد.

در همین حال،‌ فیصل المقداد، معاون وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه توافقی پیرامون دستور کار مذاکرات صورت نگرفته است اعلام کرد که مخالفان با درج بند تروریسم در دستور کار نشست ژنو 2 مخالفند.

جزئیات طرح ائتلاف مخالفان سوریه برای حل بحران

ائتلاف مخالفان سوری در نشست روز چهارشنبه خود با هیات اعزامی دولت سوریه به ژنو که با حضور اخضرالابراهیمی برگزار شد، طرح خود را برای حل و فصل بحران این کشور ارائه داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ائتلاف مخالفان سوریه در طرح پیشنهادی خود هیات انتقالی که تشکیل خواهد شد را تنها نماینده قانونی برای سوری‌ها دانسته است.

براساس این طرح که ائتلاف مخالفان سوریه ارائه داده است، مخالفان خواهان خروج نیروهای خارجی از سوریه شده‌اند.

کمی پیش از برگزاری نشست مشترک هیات ائتلاف مخالفان سوریه با هیات اعزامی نظام این کشور، "لوی الصافی"، سخنگوی ائتلاف مخالفان اعلام کرد: امروز پیشنهادهای عملی برای برون رفت از بحران سوریه ارائه می‌دهیم.

در همین حال بدر جاموس، دبیرکل ائتلاف مخالفان و از اعضای این ائتلاف در ژنو اعلام کرد که در جلسه امروز مساله هیات انتقالی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

شبکه المیادین نیز از اختلافاتی در نشست صبحگاهی میان هیات ائتلاف مخالفان و نظام سوریه در خصوص اولویت‌های مورد تایید دوطرف خبر داد.

شبکه مذکور گزارش داد: هیات مخالفان سوریه تلاش دارد که در خصوص دولت انتقالی صحبت کند، اما این در حالی است که توافقی در خصوص مساله پایان دادن به پرونده تروریسم در سوریه صورت نگرفته است.

شبکه سوری الاخباریة نیز گزارش داد که هیات رسمی سوریه مذاکرات امروز را با بند مبارزه با تروریسم آغاز کرده و خواهان اتخاذ موضعی مشترک در قبال طرح مبارزه با تروریسم شد که پیشتر ارائه داده بود.

این شبکه گزارش داد که هیات اعزامی دولت سوریه بر این مساله تاکید دارد که در وهله نخست مساله مبارزه با تروریسم براساس معاهده ژنو1 مورد بررسی قرار بگیرد.

در همین راستا گنادی گاتیلف، معاون وزیر خارجه روسیه دیداری با اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب برگزار کرد که در این دیدار روند مذاکرات طرف‌های سوری که وارد سومین روز خود شده است، مورد بررسی قرار گرفت.

سخنگوی هیات مخالفان در کنفرانس ژنو در مصاحبه با خبرنگاران پس از پایان سومین روز نشست ائتلاف مخالفان با هیات رسمی سوریه اظهار کرد: وظیفه هیات انتقالی پایان خشونت‌ها در سوریه است. وظیفه این هیات بازسازی کشور و بازسازی اقتصاد کشور است که ظرف سه سال گذشته نابسامان شده است. این هیات امید سوری‌ها است اما طرف‌ دیگر به صورت جدی با این طرح برخورد نمی‌کند.

لوی الصافی، سخنگوی هیات مخالفان در کنفرانس ژنو با بیان اینکه این طرح 22 بند دارد اظهار کرد: مسئولیت آتش‌بس و آزادی افرادی که به دلیل آزادی بیان بازداشت شده‌اند و آغاز روند انتقالی و همچنین آشتی میان تمامی گروه‌های سوری بر عهده هیات انتقالی است. باید حمله به غیرنظامیان پایان یابد تا آینده بهتری برای مردم کشور ما محقق شود.

لوی الصافی خاطرنشان کرد: ما توجه سازمان ملل و دو کشور ناظر بر ژنو و کشورهایی که به دلیل مساله سوریه درگیر هستند را به مساله بازداشت‌شدگان جلب کردیم و خواهان آزادی آنها و متوقف شدن کشتارها شدیم. سوری‌ها باید زندگی طبیعی خود را از سر بگیرند و آینده بهتری را رقم بزنند این هیات انتقالی متشکل از شخصیت‌های ملی است که با توافق دو طرف انتخاب می‌شوند اما اشخاص جنایتکار در این هیات حضور نخواهند داشت. ما مخالف خشونت در سوریه و کشتارها هستیم و در این زمینه خواهان اتخاذ اقدام‌های عملی هستیم.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه عنوان داشت: زیرساخت‌ها در سوریه به دلیل حملات هوایی و حملات توپخانه‌ای نظام صورت گرفته است. ما خواهان پایان حمام خون هستیم و امیدواریم طرف دیگر گام مثبتی را در این زمینه بردارد. امروز اسنادی در خصوص کشتارها در سوریه ارائه شد. ما اسناد دیگری از جمله قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت را ارائه دادیم که این حملات را محکوم می‌کنند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه ائتلاف مخالفان اصرار دارد که جلسه امروز در خصوص مساله هیات انتقالی بوده اما واقعیت این است که در این جلسه در مورد مبارزه با تروریسم هم صحبت شد، گفت: ما روز گذشته در خصوص دستور کار مذاکرات توافق کردیم و جلسه امروز ما برای صحبت در خصوص هیات انتقالی بود ما عاملان جنایت‌ها را با هر پیشینه‌ای که باشند محاکمه می‌کنیم.

لوی الصافی عنوان داشت: نظام سوریه اسنادی را ارائه داد که در آن گروه‌های مخالف را به انجام اقدامات خشونت‌آمیز محکوم کرد. کشتاری در روستای معان صورت نگرفته است. ما از نظام سوریه می‌خواهیم تا به هیات تحقیقات بین‌المللی اجازه دهد تا وارد سوریه شده و در خصوص صحت و سقم این اسناد تحقیق کند. ما از نظام سوریه می‌خواهیم تا به گزارش‌های رسانه‌های حامی خود اکتفا نکند.

وی در خصوص دیدارهای ائتلاف مخالفان سوریه با مسئولان روسی تصریح کرد: آخرین نشست ما با مسئولان روسی دیدار احمد الجربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه با مسئولان روس بود که این دیدار بنا به دعوت طرفداران روسی صورت گرفت. ما امیدوار هستیم که روسیه نقش مثبتی را در خصوص بحران سوریه ایفا کند و به مردم سوریه احترام بگذارد و مانع از تلاش‌ها برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه نشود.

لوی الصافی در خصوص حضور نیروهای حزب‌الله در قلمون و تشدید درگیری‌ها مدعی شد: برخی از طرف‌ها به دنبال تسویه حساب در سوریه هستند و ما از آنها می‌خواهیم تا به اقدامات تلافی‌جویانه خود پایان دهند. باید طرف‌های خارجی نه فقط ‌آنهایی که از تونس و عربستان آمده‌اند بلکه آنهایی که از عراق و لبنان نیز به سوریه آمده‌اند، از کشور خارج شوند.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه با بیان اینکه بر اساس طرح ائتلاف مخالفان بیانیه قانون اساسی نیز تدوین می‌شود، تصریح کرد: برنامه جلسه فردا هنوز مشخص نشده است. حل و فصل مشکل آوارگان تنها از طریق هیات انتقالی و کمک به آنها برای از سرگیری زندگی و بازسازی خانه‌هایشان صورت می‌گیرد.

وی درباره طرح اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه برای برگزاری مذاکرات موازی گفت: اخضر الابراهیمی اجرای مذاکرات موازی را پیشنهاد نداده است. ما در حالی مذاکره می‌کنیم که هر روز صدها سوری که بیشتر آنها غیرنظامی هستند کشته می‌شوند. ما منتظر پاسخ مثبت هیات دولت به پیشنهادهایمان هستیم و از آنها می‌خواهیم تا در قبال رنج‌های مردم سوریه به صورت جدی برخورد کنند. خون مردم سوریه ارزان نیست. جامعه بین‌الملل چند بار در خصوص سوریه دست به تلاش‌هایی زد اما حرف یک چیز و عمل یک چیز دیگری است. ما از تمامی تلاش‌های جدی بین‌المللی قدردانی می‌کنیم. ما از هر کشوری که برای توقف حمام خون به ما کمک کند قدردانی می‌کنیم.

کد خبر 249418
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز