چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین - پرویز اسماعیلی: خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP)، هفت عکس از فیدل کاسترو رهبر پیشین کوبا را از خروجی خود حذف کرد. بدلیل اینکه مسئولان بخش عکس این خبرگزاری متوجه شدند در این تصاویر (که سورس یا نسخه اصلی آن در خبرگزاری دولتی کوبا منتشر شده بود) سمعک فیدل کاسترو با تکنیک‌های نرم‌افزاری از گوش او حذف شده است. این دو خبرگزاری که دولت‌هایشان روابط حسنه ندارند، با هم قرارداد همکاری خبری دارند.

سناتیاگو لیون، مدیر بخش عکس آسوشیتدپرس گفت: به این نتیجه رسیدیم که تعدادی از عکس‌های فیدل کاسترو دست‌کاری شده‌اند و برداشتن عناصری از عکس غیرقابل قبول است. در اصول حرفه‌ای آسوشیتدپرس قید شده که عکس‌ها باید نمایشگر واقعیت باشند و نمی‌توان چیزی را به آنها اضافه کرد و یا از آنها کاست.

مدیران آسوشیتدپرس گفته‌اند به خاطر "اصول حرفه‌ای خود و حقوق مخاطب" 150 عکس اخیر کاسترو را نیز بازبینی خواهد کرد. دولت کوبا و خبرگزاری این کشور هنوز نسبت به این اقدام آسوشیتدپرس واکنش نشان نداده‌اند.

واقعاً حذف سمعکِ کاسترو چقدر برای خبرگزاری دولتی کوبا آب خورد؟ آیا این هزینه قابل محاسبه است؟ به اعتبار و مخاطبین کدام خبرگزاری افزود؟ آیا واقعیت را عوض کرد؟ کاسترو جوان شد؟!

کاسترو مبارزی قابل احترام است. برای مخاطبین و حتی دوستداران او خیلی عجیب نیست که یک پیرمرد 87 ساله به کمک سمعک بهتر بشنود. اما چنین اقدامی وقتی از سوی یک رسانه رسمی صورت می‌گیرد، هم اعتبار رسانه و هم محبوبیت سوژه را به حراج می‌گذارد. رسانه وقتی حرفه‌ای و اخلاقی عمل نکند، مخاطب و میدان را به رسانۀ رقیب پیشکش می‌کند. چه بسا پس از اقدام غیر حرفه‌ای خبرگزاری کوبا، سوال بهتر این باشد که سمعکِ کاسترو چقدر برای کوبا آب خورد؟

کاسترو

کد خبر 249436
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز