همشهری آنلاین: بیش از یکصد عضو کنگره آمریکا با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کردند. آنان از دیگر اعضای کنگره خواسته‌اند از وضع تحریم های بیشتری علیه ایران خودداری کنند چرا که مذاکرات فعلی را تهدید می‌کند.

به گزارش ایرنا، بیش از یکصد عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به باراک اوباما از رویکرد دیپلماتیک او درباره مناقشه هسته‌ای ایران حمایت کرده‌اند. این نامه را 104 عضو کنگره آمریکا امضا کرده‌اند که چهار نفر آنان از حزب جمهوری خواه و بقیه از دمکرات‌ها هستند.

این گروه از نمایندگان آمریکایی از کنگره خواسته‌اند که به دیپلماسی در قبال ایران فرصت بدهد.

در این نامه آمده است: اگر مصوبه‌ای که خطر از هم پاشیدن همبستگی بین المللی را در پی داشته باشد یا بدتر از آن، از اعتبار ما در مذاکرات پیش رو بکاهد و پیشرفت سخت به دست آمده برای دستیابی به یک توافق نهایی قابل تأیید را تهدید کند، باید از آن پرهیز کرد.

باراک اوباما بارها تهدید کرده است که اگر کنگره آمریکا در مهلت شش ماه تعیین شده در توافق ژنو قانونی برای تشدید تحریم ایران تصویب کند، آن را وتو خواهد کرد.

جیمز کلپر مدیر سازمان اطلاعات ملی آمریکا یک روز پیش در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران مخالفت کرد و گفت که می‌تواند بر مذاکرات جاری تأثیر منفی بگذارد.

جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در مذاکرات ژنو با حضور وزرای خارجه این هفت کشور به یک برنامه مشترک شش ماهه برای کاهش اختلافات دست پیدا کردند.

مذاکرات برای دستیابی به یک توافق نهایی قرار است هفته آینده در مقر سازمان ملل متحد در وین پایتخت اتریش آغاز شود.

در همین حال، طبق گزارش ها گروهی از قانونگذاران آمریکایی در گفت وگو برای اقدامی ضعیف تر مانند تصویب یک قطعنامه غیر الزام آور بوده‌اند.

شماری از نمایندگان سنا و کنگره آمریکا بنا دارند به طرف های مذاکره با تهران یادآوری کنند که در مذاکرات، سختگیرانه عمل کنند.

طبق گزارش ها، اعضای تندرو کنگره آمریکا می خواهند از مذاکره کنندگان بخواهند ایران را به توقف کامل غنی سازی اورانیوم و برچیدن تأسیساتی مانند آب سنگین اراک وادار کنند.

در زمان حاضر و طبق توافق شش ماهه، ایران همچنان به غنی سازی ادامه می‌دهد و توسعه تأسیسات آب سنگین را متوقف کرده است.

چنین درخواستی قبلاً در لایحه ˈایران عاری از سلاح هسته‌ایˈ نیز مطرح شده بود که حمایت لابی‌های عمده حامی اسرائیل را داشت و توانسته بود امضای 59 سناتور را بگیرد اما نشانه‌ای از پیشرفت آن در کنگره نیست.

طبق توافق ژنو در بازه شش ماهه ای که ایران و کشورهای 1+5 برای توافق نهایی مذاکره می‌کنند، نباید تحریم تازه‌ای علیه تهران وضع شود.

کد خبر 249463
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز