همشهری آنلاین: نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی از ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس درباره هدفمند کردن یارانه‌ها در سال آینده و در قالب لایحه بودجه ۱۳۹۳ کل کشور خبر داد.

ایرنا نوشت: کمال الدین پیرموذن افزود: شورای نگهبان این مصوبه مجلس را مغایر با اصل 74 قانون اساسی دانسته و آن را برای رفع ایراد به مجلس بازگردانده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی لایحه بودجه سال آینده و در جریان تبصره 21 این لایحه دولت را مکلف کردند حداکثر تا پایان خرداد ماه 1393 اقدامات قانونی لازم را جهت اصلاح قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام دهد و از ابتدای تیر ماه سال آینده به گونه‌ای عمل کند که ضمن رفع نواقص اجرایی فاز اول بر اساس قانون اصلاحی مذکور فاز دوم را اجرا کند.

پیرموذن با بیان این که دولت برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها آمادگی دارد، اظهار داشت: حساسیت نمایندگان برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر احتمالی آن بر تورم سبب شد تا مجلس به پیشنهاد دولت رای ندهد.

وی افزود: این در حالی است که دولت مسوولیت اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را پذیرفته است و قصد دارد که آن را اجرایی کند.

این نماینده مجلس با یادآوری این که طبق قانون اساسی نمی‌توان دولت را مکلف کرد تا لایحه به مجلس ارایه کند، اظهار داشت: از این رو این مصوبه مجلس مغایر اصل 74 قانون اساسی شناخته شده است و به این ترتیب باید اصلاح شود.

پیرموذن ابراز امیدواری کرد که در جریان اصلاح این مصوبه در مجلس، نمایندگان زمینه را برای اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده فراهم کنند.

طبق اصل 74 قانون اساسی لوایح‏ قانونی‏ پس‏ از تصویب‏ هیأت ‏وزیران‏ به‏ مجلس‏ تقدیم‏ می‏‌شود و طرح‌های‏ قانونی‏ به‏ پیشنهاد حداقل‏ پانزده‏ نفر از نمایندگان‏ در مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ قابل‏ طرح‏ است‏.

غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون تلفیق بودجه نیز پیش از این گفته بود که مجلس نمی‌تواند دولت را مکلف به ارایه لایحه کند و این کار خلاف اصل 74 قانون اساسی است.

کد خبر 249507
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز