یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در گرماگرم آشفتگی‌های سیاسی و امنیتی در عراق، مقتدی رهبر جریان صدر برای دومین‌بار در کمتر از یک سال گذشته و در آستانه انتخابات پارلمانی، از فعالیت‌های سیاسی کناره گرفت و همزمان، شماری از اعضای فراکسیون وی در پارلمان استعفا کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مقتدی صدر از شخصیت‌های دینی سیاسی عراق که جزو مخالفان سرسخت دولت نوری‌المالکی است، شنبه‌شب در تصمیمی ناگهانی ضمن اعلام کناره‌گیری از فعالیت‌های سیاسی، تمامی دفاتر سیاسی، دینی و اجتماعی خود تحت عنوان «دفاتر سیدشهید» را تعطیل اعلام کرد و گفت:

دیگر هیچ فراکسیون پارلمانی یا هیچ پست و منصبی در دولت یا خارج از آن، او را نمایندگی نمی‌کند و هیچ وابستگی به او ندارد. مقتدی صدر شخصیت جوان سیاست عراق، در عین حال 19مؤسسه وابسته به جریان صدر ازجمله برخی رسانه‌ها و نهادهای خیریه را تحت مدیریت مستقیم خود ابقا کرد.

مقتدی صدر در بیانیه‌ای با اعلام کناره‌گیری از عرصه سیاسی، علت این اقدام را حفاظت از اسم و رسم خاندان صدر، پایان دادن به تمامی فسادهای مالی و اداری در گذشته یا آینده تحت نام این خاندان در داخل و خارج عراق، پایان دادن به رنج‌های ملت و خروج از چنبره تنگ سیاست و سیاستمداران توصیف کرد.

در همین حال، ‌یک مقام مسئول در دفتر صدر در نجف در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تصریح کرد که هیچ شخصیت‌ وابسته به این جریان تمایلی به اظهارنظر در این باره ندارد. شخصیت دیگری از این جریان هم تأکید کرد که تصمیم صدر غافلگیرانه بوده و کسی از انگیزه‌ها و پیامدهای آن اطلاعی ندارد و هنوز مشخص نیست که این کناره‌گیری موقتی یا دائمی است.

مقتدی صدر تابستان گذشته هم اعلام کرد که هرگونه فعالیت سیاسی را کنار می‌گذارد اما دیری نپایید که به عرصه سیاست بازگشت. در آن زمان وی علت اقدام خود را اعتراض به اقدامات مسلحانه برخی همفکرانش، اوضاع نابسامان کشور و سکوت اهل سیاست در قبال مصالح ملت اعلام کرده بود.

مقتدی صدر در سال 2003 و در پی سقوط رژیم صدام وارد عرصه سیاسی شد و ارتش المهدی را برای مقابله با حضور آمریکایی‌ها در عراق شکل داد. در سال‌2007 فعالیت‌های مسلحانه این ارتش انتقادات شدیدی را در عراق برانگیخت و باعث شد تا مقتدی صدر این ارتش را منحل کند.

وی که فرزند محمد صادق صدر از روحانیون سرشناس شیعه است، جزو منتقدان جدی دولت مالکی در بسیاری از سیاست‌ها و تصمیمات امنیتی به شمار می‌رود و در پی بازداشت شماری از وابستگان حزبی‌اش در جریان عملیات‌های امنیتی دولت، ‌همواره خواستار آزادی‌شان شده بود. صدر همسو با برخی احزاب سنی رقیب مالکی نظیر فهرست العراقیه و فراکسیون کردهای پارلمان کوشید تا مالکی را استیضاح کند اما زمانی که این پرونده در آستانه تصمیم‌گیری نهایی قرار گرفت، انتقادات خود را متوقف ساخت.

جریان مقتدی صدر 40نماینده در پارلمان 325نفری عراق دارد و علاوه بر در ‌دست داشتن پست معاون اول رئیس پارلمان، 6وزیر در دولت مالکی دارد. دیروز و در پی تصمیم وی، 9نماینده از فراکسیونش از سمت خود کناره گرفتند. تصمیم مقتدی صدر درحالی اتخاذ می‌شود که دولت مالکی در ماه‌های اخیر توانست دستاوردهای امنیتی فراوانی در سایه ضربه‌زدن به گروه‌های وابسته به القاعده در استان الانبار وارد آورد و موقعیت سیاسی خود را تقویت کند. همچنین این تصمیم درحالی اتخاذ می‌شود که انتخابات پارلمانی قرار است فروردین آینده برگزار شود. به این ترتیب آرای شیعیان در این انتخابات می‌تواند یکجا در سبد مالکی قرار گیرد. جریان صدر در انتخابات شوراهای محلی در فروردین گذشته نتایج خوبی در شهرهای مختلف عراق به‌دست آورد.

کد خبر 249926
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز