همشهری آنلاین: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله گفت: اسراییل طی هفته‌های گذشته می‌خواست که از فرصت‌ها و وضعیت موجود لبنان برای حمله به مقاومت و اعمال فشار بر آن استفاده کند، ما تهدیداتی در این خصوص شنیدیم شاید بسیاری در لبنان نشنیده باشند، اسراییل همچنان به سرزمین و نفت ما چشم دوخته و حزب الله را بزرگترین خطر در منطقه می‌داند.

سید حسن نصرالله: پیروزی بر تکفیری ها نزدیک است

به گزارش ایرنا، سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان ساعت 20:30 شامگاه یکشنبه به وقت بیروت بطور مستقیم و زنده از طریق شبکه خبری لبنانی « المنار» و رادیو نور پخش شد.

 سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان به مناسبت روز شهید و برای گرامیداشت شهدای مقاومت از جمله سرداران شهید « سید عباس موسوی» دبیرکل پیشین، شیخ « راغب حرب» از مقامات ارشد و« حاج عماد مغنیه» فرمانده بزرگ و اسطوره ای سخنرانی و مهمترین مسائل لبنان ، منطقه وجهان را بررسی تشریح کرد.

وی با درود به شهدای مقاومت و جنایات تروریستی اخیر و شهدای فلسطین و سوریه گفت که سخنرانی خود را در سه بخش « دشمن اسراییلی و مقاومت» ،« اوضاع کنونی لبنان ، سوریه و منطقه با توجه به چالش های امنیتی و سیاسی» و « دولت جدید لبنان »ارائه می کند.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت : متاسفانه برخی فراموش کرده اند که اسراییل خطر و تهدید است و آیا باید همواره خطر اسراییل برای فلسطین و لبنان را یادآوری کنیم.

وی با بیان اینکه برخی بدنبال استفاده بیشتر از فرصت ها و کمک های دولت آمریکا هستند ، تصریح کرد : متاسفانه برخی می خواهند ااز اسراییل صحبت نشود و فلسطین از قلب ، عاطفه ، عقل و توجه ملت ها خارج شود.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: در یادبود سرداران شهید، در خصوص امری بدیهی که متاسفانه از سوی بسیاری به فراموشی سپرده شده سخن خواهم گفت و آن مساله اسراییل و تهدیدات آن است که با کمک آمریکا از فرصت های موجود اسفتاده بسیار می برد.

دبیر کل حزب الله افزود: در خصوص مساله فلسطین و لبنان باید نسبت به خطر اسراییل هوشیار باشیم و این امر از جمله بدیهیات است؛ امروز هر کشوری به خود مشغول بوده و بلکه برخی از کشورها وارد جنگی کامل شده اند و متاسفانه برخی نمی خواهند که در خصوص اسراییل وفلسطین سخنی به میان آید.

وی گفت: پس از پیروزی های محور مقاومت، آمریکا و اسراییل خواهان همین حالتی هستند که ما دقیقا اکنون به آن گرفتار شده ایم؛ خواست آنها این است که فلسطین نه تنها از دایره درگیری با رژیم اسراییل خارج شود، بلکه از دایره اهتمامات نیز خارج شود تا جایی که حتی مردم نیز نخواهند چیزی در مورد فلسطین بشنوند.

سید حسن نصرالله اظهار داشت: دشمنان می خواهند که ملت های جهان اسلام به مرحله ای از عقل و عاطفه برسند که گویی فلسطین در دنیایی دیگر واقع است.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: باید اعتراف کرد که آنها تا حد زیادی موفق شده اند و باید پرسید که چرا آمریکایی ها دقیقا در شرایط کنونی اهتمام زیادی به قضیه سازش نهایی در فلسطین دارند؟ آمریکا به همراه رژیم صهیونیستی به دنبال این امر هستند، چرا که هم اکنون جهان عرب و اسلام وجود ندارد و هر کشوری مشغول به کارخود است.

وی تصریح کرد: هیچ کس هم اکنون برای فلسطین وقت و قدرت ندارد که بر آمریکا فشار آورد؛ بلکه شرایط کنونی در حال فشار آوردن بر فلسطین است و متاسفانه ملت های عرب و فلسطین در وضعیتی سخت بسر می برند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرد: اسراییل این شرایط را فرصت دانسته و با آمریکا وارد مذاکره شده است و باور دارند هم اکنون فرصتی مناسب برای حل و فصل مساله فلسطین و تحمیل شروط بر فلسطینی هاست تا به سازش مناسبی با اسراییل و آمریکا اقدام کنند.

سید حسن نصرالله گفت: باید یادآوری کنیم که اسراییل دشمن ما و خطری برای امنیت، تمامیت ارضی، نفت و آب های لبنان است و همه باید نسبت به آن هوشیار باشیم؛ مشکل دایمی در لبنان تشخیص این خطر و فهم این موضوع است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری می پندارند که در موضوع حمله اسراییل به لبنان، مشکل اصلی فلسطینی ها و مقاومت فلسطین بود و اینکه اسراییل هجوم آورد تا آنها را از لبنان اخراج کند وگویی اینکه اسراییل نمی خواسته در لبنان دخالت کند و برخی حتی اسراییل را همچون یک نجات دهنده دیده که خطر و تهدیدی محسوب نمی شود.

اسراییل درصدد ساخت شهرک هایی در جنوب لبنان بود

دبیرکل حزب الله گفت : سازمان آزادی بخش و مقاومت فلسطین از لبنان خارج شد اما اسراییل در لبنان باقی ماند و جنایات زیادی در اردوگاه ها انجام داد و خواست که گزینه های سیاسی خود را بر لبنان تحمیل کرده و آماده می شد که شهرک هایی را نیز در جنوب لبنان بسازد.

سید حسن نصرالله افزود: اگر مقاومت و درگیری های خونبار رزمندگان آن با اشغالگران نبود، اسراییل از جنوب لبنان خارج نمی شد و مقاومت هم دیگر خطری برای دشمن نبود.

وی تصریح کرد: اگر مقاومت نبود، اسراییل در لبنان باقی مانده بود و همه باید مطمئن باشند که اسراییل خواهان سیطره برلبنان بوده و امروز هم هیچگونه خیری برای لبنان و طوایفش نمی خواهد.

اسراییل قصد حمله جدید به مقاومت داشت

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: اسراییل طی هفته های گذشته می خواست که از فرصت ها برای حمله به مقاومت استفاده کند و تهدیداتی در این خصوص شنیدیم؛ شاید بسیاری در لبنان این تهدیدات را نشنیدند، اما اسراییلی ها وضع موجود را برای حمله به مقاومت در لبنان و فشار بر آن مناسب می دیدند؛ اسراییل همچنان به سرزمین و نفت ما چشم دوخته و حزب الله را بزرگترین خطر در منطقه می داند.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: دشمن باید همچنان نسبت به مقاومت نگران بوده و همچنان که پیش از این در خصوص آن میلیون ها بار حساب می کرد، باید در این حالت باقی مانده و مراقب باشد و دست به محاسبات اشتباه نزند.

وی افزود: امروز در یادبود سرداران شهید دشمن می داند که نمی تواند ما را ترسانده و در عزم ما خدشه وارد سازد؛ دشمن می داند که مقاومت آمادگی بالای خود را حفظ کرده و او از این آمادگی و تجهیزات مقاومت می ترسد؛ اینکه برخی از رزمندگان مقاومت در سوریه شهید شده اند سبب افزایش تجارب و قدرت آنان شده است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: از تمام لبنانی ها می خواهم که نسبت به تهدیدات اسراییل و خطرات آن علیه کشورشان هوشیار و مسئولیت های خود را در قبال کشور پذیرا باشند و همانگونه که پیش از این گفتم، امیدوارم که دولتی قوی داشته باشیم تا بتواند از کشور دفاع کند و ما به آرامش برسیم.

با هر آنچه که به قدرت ارتش لبنان بیفزاید، موافقیم

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: امیدواریم به روزی برسیم که ارتش تنها قدرتی باشد که از لبنان دفاع می کند و ما با هرآنچه که به قدرت ارتش بیفزاید موافق هستیم تا به مقابله با چالش ها و تهدیدات اسراییلی بپردازد؛ روزگار اثبات خواهد کرد که دنیا خواهان دادن سلاح به ارتش لبنان هست یا خیر و اگر حمایت از ارتش صورت پذیرد ما نیز از دادن سلاح به آن تشکر خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: خواست ما دفاع از توان و عزت لبنان است و اینکه این کشور به حال خود رها نشود و امیدواریم که اراده ای جامع به وجود آید تا دولتی داشته باشیم که به فکر وجب به وجب خاک لبنان و سرنوشت تمام شهروندان این کشور و همچنین پایه ریزی ارتشی قوی باشد.

سید حسن نصرالله گفت: از سال 1982 تا سال 2000 و تا سال 2006 برخی در لبنان مقاومت را مسئول هر آنچه که اسراییل انجام می داد، می دانستند؛ برخی دایما می گفتند که چرا عملیات استشهادی علیه اسراییل انجام می شود؟ حتی آنها از به کار بردن صفت شهید برای شهدای حزب الله ابا داشتند و حزب الله را مقاومت نمی دانستند.

وی افزود: در آن زمان اگر ما به این سخنان گوش می دادیم، اسراییل همچنان در بیروت و دیگر مناطق لبنان باقی بود و حتی شهرک هایی را نیز برپا داشته و دولت تشکیل می داد و به اداره کشور می پرداخت و با تحمیل خواسته های سیاسی خود آب و ثروت های ما را به غارت می برد.

دبیرکل حزب الله اضافه کرد: اگر ما به این منطق گوش داده بودیم، هر تجاوزی را که دشمن اسراییلی انجام می داد، یک واکنش طبیعی بود و مقابله آن با مقاومت توجیه شده بود.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: اهالی مقاومت و بسیاری از ملت لبنان به این منطق گوش نداده و به مقاومت خود ادامه دادند تا توانستند جنوب لبنان را آزاد کنند که همچنان مردم لبنان از این نعمت بهره می برند.

تکفیری ها به مرحله تکفیر یکدیگر رسیده اند

وی تصریح کرد: مساله دوم که تمام کشورهای منطقه را تهدید می کند، خطر تروریسم تکفیری است؛ تکفیر در صورتی که در اندیشه و فکر باقی بماند به تنهایی خطر محسوب نمی شود؛ مشکل اینجاست که این تکفیری ها وقتی که کسی را تکفیرمی کنند، به این امر بسنده نکرده و سراغ مباح دانستن خون و حذف طرف مقابل خود می روند.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: تروریسم تکفیری در تمام منطقه وجود دارد و از مجموعه های مسلح در تمام کشورهای منطقه تشکیل شده منطقی حذفی را پیش گرفته است؛ آنها تمام غیراهل تسنن و حتی هر آن بخش از اهل تسنن که با آنها مخالفت کند را در دایره تکفیر قرار می دهند.

سید حسن نصرالله گفت : تکفیری ها اگر در موضوعی سیاسی، مالی یا تشکیلاتی با کسی به اختلاف بخورند، به سرعت اقدام به تکفیر او می کنند، آیا چند هفته پیش داعش در خصوص جبهه النصره حکم صادر نکرد؟ و این در حالی است که آنها از یک خلق و خوی و فکر واحد هستند.

وی افزود: درگیری های بین داعش و جبهه النصره در سوریه تامل برانگیز است؛ هم اکنون سخن از بیش از دو هزار کشته و ده ها عملیات انتحاری علیه این دو به میان آمده و خودروهای بمب گذاری شده به برخی شهرها می فرستند و به هیچکس رحم نمی کنند.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: آنها گاهی بر سر یک موضع سیاسی یا یک چاه نفت اختلاف پیدا می کنند و اینجا هم یکدیگر را تکفیر می کنند و هم اکنون می بینیم که چه طرز تفکری بر رهبران و عناصر این گروه ها حاکم است؛ البته این مساله موضوع تازه ای نبوده و هر کس که تجارب گذشته را دنبال می کرده، پیش بینی این وضعیت را کرده است.

اسراییل در گروه های تکفیری نفوذ کرده است

سید حسن نصرالله تصریح کرد: باید به تجربه افغانستان بنگریم؛ گروه های افغانستانی با قوی ترین ارتش، یعنی ارتش شوروی جنگیدند و هنگام خروج شوروی از این کشور، برخی از این گروه ها که اندیشه تکفیری داشتند، وارد درگیری های داخلی شدند و قربانیانی که این درگیری ها داشت، جنگ با شوروی نداشت.

وی با بیان اینکه« در الجزایر، گروه های مسلح چه بر سر ملت آوردند و به چه میزان سرکردگان یکدیگر را کشتند؟ »، اظهار داشت: در خصوص انفجارها ما هیچ کس را متهم نمی کنیم و باید صبور بود، چرا که آنها وارد یک جنگ علنی خواهند شد؛ آنها اهداف خود را اعلام کرده و کلیپ های تصویری منتشر می کنند و دیگر شبهه ای وجود ندارد که گروه های تکفیری پیکارجو در پس این انفجار ها قرار دارند.

دبیرکل حزب الله گفت : طبیعتا اسراییلی ها در این گروه ها نفوذ کرده و آمریکا نیز از آنها استفاده می کند؛ اما دیگر شبهه ای وجود ندارد که این گروه ها چه کسانی هستند و چه کسی این عملیات های انتحاری را مدیریت می کند.

تکفیری ها قبل از حضور مقاومت در سوریه در لبنان جنایت می کردند

سید حسن نصرالله افزود: بحث های گسترده ای در خصوص انفجارها و عملیات های تروریستی در لبنان به میان آمده و برخی گفته اند که اگر حزب الله در سوریه دخالت نمی کرد، شاهد این عملیات های تروریستی نبودیم و آنها بدین شیوه اقدام به توجیه این عملیات ها کردند و البته حالا نیز که ما در یک دولت واحد گردهم آمده ایم، بازهم این منطق ادامه خواهد داشت؟

وی تاکید کرد: آیا قبل از اینکه ما به سوریه برویم، این جماعت ها در شمال لبنان و برخی اردوگاه های فلسطینی نشین جنگ به راه نمی انداختند و با خودرو های بمب گذاری شده مناطق مسیحی نشین و ارتش را مورد هدف قرار نمی دادند؟

دبیرکل حزب الله خاطر نشان ساخت: در مقابل این منطق دو فرضیه وجود دارد و آن اینکه این انفجارها به دخالت حزب الله در سوریه ارتباط داشته و یا اینکه نداشته است؛ تکفیریها خیلی پیشتر از اینها اعلام کرده اند که پس از انتهای کار در سوریه به لبنان می آیند و سپس به سراغ استراتژی سیطره بر مناطق مرزی با لبنان رفتند.

سید حسن نصرالله تصریح کرد: لبنان یک هدف برای گروه های تکفیری و بخشی از طرح های آنهاست و حال اینکه آمریکایی ها و اسراییلی ها در این جماعت ها نفوذ کرده اند، پس طبیعی است که لبنان را به دلیل وجود مقاومت و خطرساز بودن آن برای اسراییل، به هدفی برای این گروه های تکفیری تبدیل کنند.

وی اظهار داشت: به اعتقاد ما آنها به هر حال به لبنان می آمدند و آنچه که آنها را به آمدن به لبنان ترغیب ساخته، عقیده آنها بوده است.

دبیرکل حزب الله گفت : حال اگر این منطق را بپذیریم سوال دیگری پیش می آید که آیا دخالت حزب الله در سوریه ارزش این جان فشانی ها و پذیرش تبعات را ندارد؟ آیا این ارزش را دارد که ما در القصیر و دمشق و مناطق مرزی که مناطقی اساسی برای ما محسوب می شود، بجنگیم؟ چرا که اگر دمشق و مناطق مرزی سقوط می کردند، حتما به دست این گروه های تکفیری می افتادند.

سید حسن نصرالله افزود:پیش از این هم می دیدیم که برخی عملیات های اسراییل علیه لبنان را توجیه می کردند و در خصوص آن شرح می دادم و در خصوص دلایل رفتن به سوریه نیز پیش از این سخن گفته ام.

عربستان سعودی همچنان و در همه جبهه ها علیه سوریه می جنگد

وی گفت: اطلاعات جدید نشان می دهد اغلب کشورهایی که پشتیبانی مالی و تسلیحاتی و روند رسیدن عناصر خارجی را به سوریه تسهیل کرده اند، نسبت به خطرات امنیتی این کار نگرانی پیدا کرده اند، چرا که پس از بازگشت آنها به کشورهایشان در درجه اول به خطری برای خود آنها تبدیل می شوند.

دبیرکل حزب الله افزود: این مساله هم اکنون در بین این کشورها وجود دارد که اگر خدای نکرده این افراد پیروز شوند، وضع سوریه از افغانستان بدتر خواهد شد و اگر هم شکست خوردند و به کشورهای خود باز گشتند ما چه کاری انجام خواهیم داد؟

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد:برخی کشورها مانند تونس با صدور قوانینی نسبت به سفر شهروندان خود به سوریه و جنگ در آن هشدار داده اند؛ چرا که آنهایی که به تونس بازگشته اند طعم قتل و تروریسم را که هم اکنون ملت های منطقه آن را می چشند، به ملت تونس تحمیل کرده اند.

وی تصریح کرد: برخی از لبنانی ها می گویند تونس دور است و عربستان اهمیت بیشتری دارد؛ سیاست رسمی در عربستان بر این است علیه شیوخی که جوانان را به رفتن به سوریه تشویق می کنند، هجمه صورت بپذیرد و این در حالی است که این شیوخ سه سال اقدام به تحریک جوانان سعودی در این خصوص می کردند و حال چرا این امر دگرگون شده است.

دبیرکل حزب الله اظهارداشت: دیگر اینکه هر کس که به سوریه برود و در انجا بجنگد حبس می شود؛ حال آیا عربستان در خصوص سوریه اتخاذ موضع کرده است؟ نخیر، عربستان همچنان در تمامی جبهه ها در سوریه می جنگد و فقط جوانان خود را از جنگیدن در این کشور منع کرده است.

سید حسن نصرالله گفت : طی سه سال گذشته، رسانه ها، فتاوا و دستگاه اطلاعاتی عربستان جوانان این کشور را به جنگ در سوریه تشویق می کردند، اما هم اکنون نظام این کشور فهمیده است که در حین بازگشت آنها به عربستان، همان اتفاقاتی خواهد افتاد که زمان بازگشت این عناصر از افغانستان رخ داد.

وی افزود: دولت عربستان فهمیده است که ادامه این سیاست به معنای افزایش جوانانی است که در سوریه می جنگند و با کسب تجربه به عربستان باز خواهند گشت و بنابر این به منظور حمایت از نظام و قدرت خود، این اقدام را انجام داد.

دولت لبنان تاکنون برای دفاع از کشور چه انجام داده است؟

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: از مردم لبنان می پرسم که چرا تمام کشورهای جهان از جمله عربستان سعودی و تونس باید از حضور جوانان خود در بین این گروه های مسلح در سوریه نگران باشند، اما ما لبنانی ها که همسایه سوریه هستیم و سرنوشت ما به حوادث این کشور مربوط است حق نداریم تدابیر لازم را اندیشیده و به جنگی پیش گیرانه دست بزنیم؟ دولت لبنان در این خصوص به جز خویشتنداری چه اقدامی از خود نشان داده است؟

سید حسن نصرالله تصریح کرد: در القصیر به 30 هزار لبنانی تعدی شد و برخی از آنها ربوده شده و به برخی زنان لبنانی تجاوز شد؛ دولت لبنان چه اقدامی از خود نشان داد؟ خویشتنداری؟ آیا ما حق نداشتیم دخالت کنیم و از کشتار، غارت و تعدی به 30 هزار لبنانی در القصیر جلوگیری کنیم؟

وی اظهار داشت: اینکه تکفیری هایی که ما آنها را در القصیر شکست دادیم، خودروهای بمب گذاری شده به سوی ما می فرستند، این امر بخشی از معرکه است.

چرا از انتخابات در سوریه می ترسند؟

دبیرکل حزب الله گفت: حال اگر این گروه های مسلح بر تمام سوریه مسلط شوند، چه حالتی پیش خواهد آمد؟ شورای ملی یا رییس ائتلاف کنترل کشور را به دست خواهد گرفت؟ چرا آنها از انتخابات در سوریه می ترسند؟ ، آنها می دانند نظر مردم چیست.

سید حسن نصرالله خطاب به منتقدین مقاومت افزود: حال اگر این گروه های تکفیری بر مناطق مرزی لبنان مسلط شده و لبنان را میدان جهاد اعلام کنند و ما نیز هیچ اقدامی انجام نداده بودیم؛ در این حال شما چه کاری انجام می دادید؟ در این حالت تمام مرزها باز بود و هر چه می خواستند خودرو بمب گذاری شده وارد می کردند.

وی خاطرنشان کرد: من از مسیحیان پیش از مسلمانان در خصوص مسایل جاری در سوریه می پرسم؛ چه بر سر کلیساها و اسقف هایتان می آمد؟ اگر این گروه ها بر مناطق مرزی سیطره یافته بودند، شما چه کاری تا حالا کرده بودید؟

اگر تکفیری ها پیروز شوند، جریان المستقبل در لبنان جایی خواهد داشت؟

دبیرکل حزب الله تصریح کرد: از مسلمانان می پرسم آیا وضع آنها به همین منوال نبود؟ وضعیت دروزی ها در سویداء به چه شکل است؟ اگر این گروه ها پیروز شوند، آیا جریان «المستقبل» در لبنان جایی خواهد داشت؟

سید حسن نصرالله اظهار داشت: ما صبر مردم را در این خصوص می ستاییم و تاکید می کنیم که مقابله با این امر نیازمند تحمل و صبر بسیار است و ما انسان هایی را که در این انفجارها به شهادت می رسند همچون رزمندگانی می دانیم که در سوریه شهید می شوند.

وی گفت: این شهادت ها، صبرها و تحمل ها جزیی از این معرکه است، این معرکه ضرورت دارد تا تمام سرزمین ما از بین نرود و تمام کودکان و مردم ما کشته نشوند و تمام ثروت های کشور ما غارت نشود.

دبیر کل حزب الله افزود: گروه های تکفیری دروغ می گویند که اگر از سوریه خارج شوید ما کاری با شما نداریم؛ آنها اگر بر مرزهای لبنان سیطره یابند، خودروهای بمبگذاری شده بیشتری به لبنان می فرستند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: آنها می گویند تا عقب نشینی حزب الله از سوریه و تا آزاد شدن زندانیانی که با ارتش لبنان جنگیده اند و در زندان ها هستند به عملیات های تروریستی ادامه می دهیم.

پیروزی بر تکفیری ها نزدیک است

وی با تاکید بر اینکه مقاومت در این نبرد بزودی پیروز خواهد شد، تصریح کرد: باید برای ممانعت از تحقق اهداف تکفیری ها و درگیری طایفه ای و مذهبی تلاش کرد، چرا که آنها به دنبال فتنه انگیزی هستند و می خواهند که ما شیعیان در برابر کشته شدن زنان و کودکانمان از خود واکنش نشان دهیم.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت: هر واکنشی در این خصوص، خدمت به این تکفیری هاست، ما باید با صبر و تحمل و عدم گرایش به فتنه، از خون شهدای خود حفاظت کنیم.

سید حسن نصرالله گفت : از جمله اهداف این گروه ها، ایجاد فتنه در اردوگاه های فلسطینی نشین است؛ چرا این اصرار وجود دارد که برخی از سرکردگان این گروه ها فلسطینی باشند و چرا این اصرار وجود دارد که برخی از خودروهای بمب گذاری شده از اردوگاه ها خارج شوند؟

وی افزود: همه مورد هدف گروه های تکفیری هستند و بنابر این همه باید در مقابله با این پدیده سهم داشته باشند و از آن به منظور اهداف سیاسی و درگیری داخلی بهره نبرند؛ مهمترین مساله در این راستا بازداشت جنایتکاران و متلاشی ساختن گروه های تروریستی پیش از رسیدن خودروهای بمب گذاری شده است که در این خصوص موفقیت های بزرگی بدست آمده است.

همه باید از ارتش و نیروهای امنیتی حمایت کنند

دبیرکل حزب الله با تقدیر از ارتش و دستگاه اطلاعاتی لبنان به دلیل موفقیت های اخیر، اضافه کرد: ما بارها گفته ایم که حفظ امنیت مسئولیت ارتش و دولت و نیروهای امنیتی است و هر اطلاعاتی که به دست می آوریم در اختیار دولت قرار می دهیم و تاکید می کنیم که همه باید از ارتش و نیروهای امنیتی حمایت کنند.

حزب الله و جنبش امل باب موفقیت تشکیل دولت را گشودند

سید حسن نصرالله در خصوص تشکیل دولت لبنان خاطرنشان کرد: هر کس می تواند نتایج تشکیل دولت را هرگونه که می خواهد ارزش گذاری کند و ما نیز تمامی افکار و آرا را محترم می شماریم و البته اختلاف ها در این خصوص بین همپیمانان و مخالفان امری طبیعی است.

وی تصریح کرد: ما همیشه در خطاب های سیاسی خود تاکید کرده ایم که مشارکت ملی بهترین گزینه است و هیچ گاه اعلام نکردیم با دولتی که جریان المستقبل یا حزب «نیروهای لبنانی» یا دیگر احزاب 14 مارسی در آن مشارکت کنند، مخالفیم.

دبیرکل حزب الله اظهار داشت:ما در خصوص این دولت از این زاویه هیچ مشکلی نداریم و از دید ما آنچه که تشکیل آن را 10 ماه به تاخیر انداخت، مساله چرخشی بودن وزارت خانه ها یا تقسیم آنها نبود؛ بلکه مشکل اینجا بود که برخی خواهان تشکیل دولت فراگیر و سیاسی نبوده و به دنبال دولت بی طرف و کنار گذاشتن حزب الله از آن بودند.

شرایط حزب الله و امل نسبت به 3 سال قبل بهتر شده است

سید حسن نصرالله گفت: متاسفانه آنهایی که روند تشکیل دولت را به تعطیلی می کشانند ما را به این امر متهم می سازند و این درحالی است که جنبش «امل» و حزب الله باب این موفقیت ملی را گشودند؛ ما قوی بوده و شرایط سیاسی داخلی و خارجی ما نسبت به سه سال گذشته در بهترین حالت قرار دارد.

وی افزود : تشکیل دولت بیطرف به مشکل بر می خورد و حزب الله و جنبش امل با رایزنی میان خود از سهم یک وزیر شیعه چشم پوشی کردند و امکان دستیابی به ضمانت هایی که ما می خواستیم از راه دیگر امکان پذیر بود و مشکلات اساسی حل شد و تنها مساله چرخشی بودن وزارتخانه ها باقی ماند.

دبیرکل حزب الله خاطرنشان کرد: ما در خصوص تقسیم وزارتخانه ها تا آخرین لحظه وارد هیچ مناقشه ای نشدیم و در آخرین ساعت پرسیدیم که چه وزارتخانه هایی را به ما می دهید چرا که مصلحت کل کشور برای ما اهمیت داشت و این اشتباه است که اینگونه اوضاع ارزش گذاری شود که حزب الله به چند وزارتخانه دست پیدا کرده است؟

سید حسن نصرالله تصریح کرد: گزینه های مختلفی از جمله ادامه خلا سیاسی، دولت بیطرف یا دولت امر واقع وجود داشت که ما با این امور مخالف بوده و آنها را خطری برای کشور می دانستیم، چرا که بدین شکل برخی از جریان های وزین و مهم در آن شرکت نداشتند.

امیدواریم دولت جدید، دولت تفاهم و گفت وگو باشد

وی اظهار داشت:امیدواریم که این دولت، دولت تفاهم و گفت و گو باشد و ما با جدیت تمام و بدون هیچ لجاجت و خصومتی وارد این دولت شده تا با حل مشکلات از شدت خطاب های سیاسی و تبلیغاتی در کشور بکاهد، چرا که این امر به مصلحت همه است.

دبیرکل حزب الله با تاکید بر ضرورت مقابله با فتنه انگیزی ها گفت: باید همه با این دولت همانگونه که نخست وزیر آن اولویتش را اجرای قانون اساسی بویژه مساله انتخابات ریاست جمهوری و مبارزه با همه انواع تروریسم اعلام کرده، همکاری کنند و تشکیل این دولت باید باعث شود که انتخاب رییس جمهور جدید صورت گیرد تا در این خصوص گرفتار خلا نشویم.

سید حسن نصرالله افزود: امیدواریم که این دولت بتواند مقابل انواع تروریسم را بگیرد و این پرونده را به شکل واقعی و جدی پیگیری وهمچنین به پرونده های اقتصادی و اجتماعی رسیدگی کند.

مردم لبنان نگران نباشند

وی اضافه کرد: برخی از مردم نسبت به این دولت نگرانی هایی دارند؛ مثلا برخی می گویند که این دولت «نعیم عباس» یا «عمر الاطرش» را آزاد خواهد ساخت؛ وقتی کسی اعتراف می کند، هیچ کس حتی اگر وزیر دادگستری باشد هم نمی تواند او را آزاد کند.

دبیرکل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد: در خصوص سه زن نیز (که در شرق لبنان به همراه یک خودرو بمب گذاری شده توقیف شدند) گفته می شود که دو تن از آنها که ارتباطی با این جنایت نداشتند، آزاد شده اند و اگر هر سه آنها آزاد شده بودند در کشور مشکلاتی ایجاد می شد.

تقدیر از ملت مظلوم بحرین

سید حسن نصرالله تصریح کرد:همچنین می خواهم از ملت مظلوم بحرین تقدیر کنم که سه سال است جنبشی مسالمت آمیز را آغاز کرده و با وجود قلع و قمع و بازداشت های نظام، همچنان این جنبش را ادامه می دهند.

وی گفت: به لبنانی ها و برادران خود در گروه های فلسطینی می گویم که تنها صدور بیانیه های محکومیت آمیز لازم نیست؛ چرا که برخی می خواهند از فلسطین به عنوان ابزاری برای رسیدن به برخی از نتایج استفاده کنند.

تنها راه حل همه مشکلات توقف جنگ در سوریه است

دبیرکل حزب الله افزود: من به شرافتمندان در منطقه می گویم که اگر می خواهید فرصت را از اسراییل گرفته و مانع از سوق یافتن منطقه به سوی فتنه شوید، جنگ در سوریه را متوقف ساخته و پیکارجویان را از این کشور خارج سازید و در آن زمان ما نیز در سوریه باقی نخواهیم ماند؛ همه ما باید جنگ در سوریه را به منظور حفظ لبنان، فلسطین، سوریه و تمام امت متوقف سازیم.

سید حسن نصرالله در پایان یک ساعت و نیم سخنرانی خود خاطرنشان کرد: ما با شهدای بزرگ عهد می بندیم که حامل اندیشه و خواسته های آنها و ادامه دهنده مسیرشان باشیم تا لبنان و ملت آن در موضع عزت و مقتدر خود باقی بمانند.

شهید حجت الاسلام و المسلمین شیخ « راغب حرب » متولد 1952 در منطقه «جبشیت» در جنوب لبنان و از رهبران حزب الله این کشور بود که مدت ها در طول اشغال جنوب لبنان در زندان های رژیم صهیونیستی مورد شکنجه و آزار واذیت قرار گرفت، اما در راه خود در راستای حمایت از مقاومت اسلامی خم به ابرو نیاورد و در نهایت در روز 16 فوریه سال 1984 بدست مزدوران صهیونیست به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

شهید حجت الاسلام و المسلمین «سید عباس موسوی» دبیرکل پیشین حزب الله لبنان متولد 1952 در منطقه «نبی شیت» در شرق لبنان، از موسسان حزب الله در سال 1982 میلادی بود که در سال 1985 مسئول شورای حزب در جنوب و در سال 1991 به دبیرکلی آن رسید.

شهید سید عباس موسوی در شانزدهم فوریه سال 1992 میلادی پس از بازگشت از مراسم یادبود شهید راغب حرب که در منطقه «جبشیت» در جنوب لبنان برگزار شده بود، در نزدیکی منطقه «تفاحتا» با شلیک بالگردهای رژیم صهیونیستی به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

سردار شهید «عماد مغنیه» معروف به «حاج رضوان» متولد سال 1962 در منطقه «طیردبا» در جنوب لبنان بود که در طول حیات جهادی خود علیه رژیم صهیونیستی در جنبش های «فتح»، «امل» و حزب الله به فعالیت پرداخت؛ او فرماندهی نظامی حزب الله لبنان را در آزاد سازی جنوب این کشور در سال 2000 و جنگ 33 روزه سال 2006 برعهده داشت و نهایتا در روز دوازدهم فوریه سال 2008 طی یک انفجار تروریستی توسط مزدوران رژیم صهیونیستی در دمشق به شهادت رسید.

کد خبر 250037
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز