همشهری آنلاین: معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به اهمیت موضوع حفظ محیط زیست، کمیته مستقلی برای این منظور در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل می‌شود.

کمیته مستقل محیط زیست در مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل می‌شود

به گزارش ایرنا، سید محمد مجابی در دومین اجلاس مدیران تحقیق، توسعه و فناوری کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به نقش و جایگاه مهم و تاثیرگذار مجمع تشخیص مصلحت نظام در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های کشور، در نامه‌ای به ریاست مجمع تشخیص، درخواست تشکیل کمیته مستقل محیط زیست در مجمع ارائه شد و با موافقت آیت الله هاشمی و دستور دبیر مجمع مقرر شد این کمیته مستقل شکل گیرد و این اتفاق بسیار مهمی در آستانه ورود به تقویم برنامه ششم است.

وی با تاکید بر نقش به سزای قوانین بالادستی بر حفظ محیط زیست افزود: در کنار قوانین، مدیران تحقیق و توسعه و طرح و برنامه می‌توانند با نگاه استراتژیک خود نقشی تاثیرگذار در حفظ محیط زیست داشته باشند.

در اصل 50 قانون اساسی چنین آمده است: در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌‏شود از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است.

توسعه پایدار مهم‌ترین مساله دنیای امروز است ولی در ایران توسعه لجام گسیخته و بدون برنامه پایدار منجر به آسیب‌های جدی بر بدنه طبیعت و محیط زیست و پیری زودرس اکوسیستم‌های مهمی همچون دریاچه ارومیه شده است.

مجابی افزود: از منظر قانونی ایران جزو معدود کشورهایی است که در قانون اساسی خود به محیط زیست پرداخته است و اصل 50 قانون اساسی مشخصا به محیط زیست پرداخته و موجب پر شدن خلاء قانونی برای حفظ و صیانت از محیط زیست شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت: توسعه پایدار یعنی آینده را امروز دیدن و این ساده‌ترین و کامل‌ترین تعریف برای توسعه پایدار است.

وی با بیان این که محیط زیست از یک بند در برنامه اول توسعه و یک تبصره در برنامه دوم و یک فصل در برنامه سوم، در برنامه چهارم به سهمی 20 درصد رسید و در برنامه پنجم هم بخش‌هایی دیگر مورد توجه و پیگیری قرار گرفت، ابراز امیدواری کرد: برنامه ششم با نگاه کامل‌تر و جامع‌تر به محیط زیست، گامی موثر برای حفظ و احیای محیط زیست باشد.

مجابی تصریح کرد: در توسعه پایدار اقتصاد، مسایل اجتماعی و محیط زیست سه رکن اساسی است که بدون ارتباطات مشارکتی عینی و جدی غیرقابل تحقق است و جوامعی به توسعه پایدار نزدیک و در تحقق آن موفق می‌شوند که مدارهای توسعه را به درستی طی کنند و مشارکت کامل به وجود آورند.

مجابی با ابراز خرسندی از نگاه دکتر روحانی رییس جمهوری به محیط زیست و اختصاص 18 بند برنامه وی به محیط زیست در سه قسمت حفاظت، ساختار و اقتصاد، افزود: اگرچه حفظ محیط زیست وظیفه همگانی و با مشارکت همه آحاد جامعه تحقق می‌یابد ولی نقش سیاستمداران و دولتمردان به واسطه وظایف حاکمیتی در این حوزه پررنگ‌تر است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان این که مهم‌ترین چالش محیط زیست ایران، فقدان نگاه سیستمی و بررسی اثرات پروژه‌های مختلف بر محیط زیست است، تصریح کرد: خوشبختانه نگاه امروز دولت، مجلس، شهرداری و تمام مسئولان به محیط زیست تغییر کرده و امید است با این نگاه جدید و عمل به وظایف قانونی و حاکمیتی همه نهادها در ساختارها تغییرات مثبتی در محیط زیست ایران رخ دهد.

مجابی با اشاره به این که EPI محیط زیست ایران (شاخص عملکرد محیط زیست) در وضعیت بدی قرار دارد، گفت: تلاش رییس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهر تهران و همراهی شهردار تهران برای محوریت محیط زیست در نظام جامع مدیریت شهری، همچنین مصوبه کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس برای افزودن نام محیط زیست به کمیسیون کشاورزی مجلس قابل تقدیر است.

کد خبر 250083
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز