همشهری آنلاین: رییس هیات مذاکره‌کننده ایران با ۱+۵ گفت: در مذاکرات وین وارد اولین مرحله از گام نهایی می‌شویم و توقعی از این مرحله نداریم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایسنا به وین، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دوشنبه شب پس از شام کاری با خانم اشتون گفت: همان‌طور که رهبر انقلاب روز دوشنبه تاکید کردند ما مردمی هستیم که نقض عهد نمی کنیم؛ قراری که گذاشتیم پای آن می ایستیم و روی آن اصرار داریم و همزمان از حقوق خودمان هم کوتاه نمی آییم.

وی گفت که نشست امروز برای رسیدن به راه حل است و برای دستیابی به تفاهم وارد بحث شده و پیرامون موضوع با حسن نیت می خواهیم به نتیجه برسیم.

ظریف همچنین اظهار کرد: اعتماد مردم ایران در چندین سال گذشته بشدت نسکار و برخی از بازیگران خدشه دار شده است، بنابراین باید مجددا اعتماد آنها را کسب کرد و این مرحله این ا

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: متاسفانه برخی برخوردهایی که تا حالا بوده، کمکی به اعتماد سازی نکرده حتی میزان بی اعتمادی را نیز افزایش داده است همانطوری که دیروز در فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی همه دیدند ایشان فرمودند مردم نسبت به رفتار و گفتار آمریکایی ها خشنود نیستند؛ لذا آنچه ضروری است این است که از این فرصت استفاده شود و ما امروز بحث را در این چارچوب شروع می کنیم .

ظریف در پاسخ به این پرسش که "آیا درباره نقض تعهدات آمریکا با خانم اشتون صحبت کردید؟" اظهار کرد: حتما مواردی که از دید ما نقض تعهدات به نظر می‌رسد، هیچ‌گاه اجازه نمی دهیم بدون اینکه بررسی شود، از آن موارد بگذرند.

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا امیدی به دستیابی به توافق در مذاکرات امروز وجود دارد؟" گفت: ما از قبل ورود به مذاکرات گفته‌ایم که وارد مرحله اول از مرحله نهایی شده‌ایم از این رو از مرحله اول توقع توافق نداریم. ما حتی قرار نیست در مذاکرات امروز راجع به متنی در این مرحله توافق کنیم.

ظریف اضافه کرد: قرار است موضوعات را مورد بحث قرار دهیم مطرح کنیم و ان‌شاء‌الله راجع به چارچوب ها و سازوکارها برای رسیدن به توافق بحث کنیم. شاید یکی دو جلسه دیگر طول بکشد قبل از این‌که ما وارد نگارش متن توافق شویم.

ایران و 1+5 از سه‌شنبه دور جدید مذاکرات خود را برای رسیدن به توافق نهایی از سر می‌گیرند.

همچنین کاترین اشتون در پایان این دیدار در پاسخ به اینکه "آیا مذاکرات شما مثل غذای ایرانی که امشب صرف کردید، خوشمزه بود؟" گفت که "غذا عالی بود و به مذاکرات روز سه‌شنبه خوشبین و امیدواریم".

 

کد خبر 250084
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز