گروه بین‌الملل: یک روز پس از اعلام تشکیل دولت توافقی در لبنان، دبیرکل حزب‌الله با استقبال از تشکیل دولت، تأکید کرد که درصورت خروج گروه‌های مسلح تکفیری از سوریه، نیروهای حزب‌الله هم از این کشور خارج خواهند شد.

حزب الله لبنان - سیدحسن نصرالله


به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، سیدحسن نصرالله یکشنبه شب در سخنرانی، درباره تشکیل دولت تصریح کرد که عاملان به تعویق افتادن روند تشکیل دولت، ‌همان‌هایی بودند که در اندیشه حذف حزب‌الله از دولت بودند. وی تأکید کرد که این دولت نباید منشأ خصومت‌ها و اختلافات باشد و باید ضمن بسترسازی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، اوضاع نابسامان کشور را سامان دهد.

تا پیش از تشکیل دولت، احزاب منتقد حزب‌الله، حضور این حزب در دولت را به خروج نیروهایش از سوریه منوط کرده بودند اما این حزب توانست با وجود ادامه حضور در سوریه و مقاومت دربرابر گروه‌های تکفیری، در دولت جدید هم مشارکت داشته باشد.

سید حسن نصرالله در پاسخ به انتقادات جریان‌های سیاسی درباره اینکه انفجارهای خونین در لبنان به‌علت حضور حزب‌الله در سوریه است، ‌گفت: لبنان حتی پیش از عزیمت حزب‌الله به سوریه هم عرصه و جولانگاهی برای عملیات‌های گروه‌های مسلح و تکفیری بوده و هیچ‌کس درگیری‌های خونین طرابلس پیش از بحران سوریه را از یاد نمی‌برد. وی افزود: اساسا لبنان هدف گروه‌های تکفیری و بخشی از طرح درازمدت آنهاست و آنان به‌علت باورها و عقایدشان در کافر شمردن دیگر مذاهب قطعا به لبنان وارد می‌شدند.نصرالله هشدار داد که پیروزی گروه‌های تکفیری در سوریه، به‌معنای آن خواهد بود که این کشور از افغانستان هم بدتر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد که عربستان همچنان در تمامی جبهه‌ها در سوریه می‌جنگد اما اکنون دریافته که با بازگشت این افراد مسلح به کشور، مصیبتی جبران‌ناپذیر گریبان رهبران ریاض را خواهد گرفت. او نبرد با تکفیری‌ها را مبارزه‌ای طولانی خواند.

رهبر سیاسی شیعیان لبنان با اشاره به پیش‌شرط گروه‌های تکفیری درباره عقب‌نشینی حزب‌الله ازسوریه و آزادی همقطارانشان برای خروج از سوریه، تأکید کرد که خروج حزب‌الله از سوریه منوط به خروج شبه‌نظامیان خارجی از سوریه است و حزب‌الله در نبرد با گروه‌های تکفیری پیروز خواهد شد و موضوع نیاز به اندکی زمان دارد.سیدحسن نصرالله در بخش دیگری از این سخنرانی تلویزیونی، دستاوردهای اخیر ارتش لبنان و سرویس‌های اطلاعاتی آن در خنثی‌سازی چندین خودروی بمبگذاری شده را ستود و افزود: لبنان به همیاری و همگامی تمامی گروه‌ها و احزاب و ارتش نیاز دارد تا این بحران را از سربگذراند. در روزهای اخیر، ارتش لبنان توانست ضمن شناسایی 3خودروی بمبگذاری شده حامل 300کلیوگرم مواد منفجره، مانع وقوع انفجارهای خونین جدید در کشور شد. دبیرکل حزب‌الله در پایان سخنرانی خود به استراتژی رژیم صهیونیستی پرداخت و تأکید کرد که مقام‌های کاخ سفید با همکاری این رژیم می‌کوشند تا توجهات را از مسئله فلسطین منحرف کنند زیرا نه جهان عرب و نه جهان اسلام متوجه این امر نیستند و همگی درگیر مشکلات و معضلات داخلی خود هستند؛ ولی این کشورها نباید خطر اسرائیل را فراموش کنند. وی ابراز امیدواری کرد که روزی در لبنان فرابرسد که ارتش تنها قدرت مدافع لبنان باشد و حزب‌الله در هر کاری که باعث و عامل تقویت ارتش باشد مشارکت کند.

پرسش نصرالله

نصرالله در پاسخ به کسانی که می‌گویند چرا حزب‌الله در سوریه حضور دارد این سؤال را پرسید که چرا تمامی کشورهای دنیا ازجمله عربستان و تونس باید از حضور جوانان خود در گروه‌های مسلح در سوریه نگران باشند اما ما که همسایگان سوریه‌ایم و سرنوشت‌مان به رویدادهای آن گره‌خورده حق نداریم اقداماتی پیشگیرانه اتخاذ کنیم؟

کد خبر 250122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز