همشهری آنلاین: سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای این کشور بر لزوم تلاش برای خارج کردن پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد.

روسیه

به گزارش ایرنا به نقل از ایتارتاس، ریابکوف روز پنجشنبه گفت: به موازات مذاکرات و گروه 1+5 باید مساله تشریک مساعی در شورای امنیت برای فراخواندن پرونده ایران از این شورا حل شود.

وی افزود: یکی از موضوعاتی که در چند ماه آینده باید در آن بحث کنیم سازماندهی تلاش ها

برای فراخواندن پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت سازمان ملل است.

معاون وزیر خارجه روسیه گفت: انجام این کار ضروری است چرا که با اجرای برخی از قطعنامه های شورای امنیت در مورد ایران، مانند قطعنامه 1929 که در سال 2010 اجرایی شد، آنچه که برای اعمال نفوذ بر ایران از طریق شورای امنیت ممکن بود، محقق شده است.ˈ

ریابکوف ضمن قانونی توصیف کردن این قطعنامه ها افزود: ˈدستیابی به توافق جامع هسته‌ای که ما در پی آن هستیم، خارج از چارچوب این قطعنامه ممکن نیست. ما از قطعنامه‌های شورای امنیت و هر تصمیمی که به عادی سازی شرایط برنامه هسته‌ای ایران منجر می شده است، حمایت کرده ایم.

ˈ شورای امنیت در تمامی قطعنامه های خود قید کرده است که همواره به مساله برنامه هسته‌ای ایران می پردازد اما اکنون که دیگر موضوع هسته‌ای ایران در دستور کار شورای امنیت نیست، لزومی ندارد که پرونده ایران همچنان در شورای امنیت باقی بماندˈ.

وی با بیان اینکه هر قطعنامه ای لازم الاجراست اظهار داشت: قطعنامه ها بخشی از معیارهای قوانین بین المللی هستند.

وی افزود: بنابرین باید موافقت نامه جامعی تنظیم کرد و این کار باید در مذاکرات انجام گیرد اما در خارج از متن مذاکرات غیرممکن است.

کد خبر 250349
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز