مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۸۶ - ۰۵:۰۷
۰ نفر

عسل زمانی: حالا همه دست به کار شده‌اند. بعد از حضور موفق بانوان ورزشکار با پوشش اسلامی در رشته‌های انفرادی مثل تیراندازی، تکواندو و دوومیدانی، حالا مسئولان دیگر فدراسیون‌ها هم دست به کار شده‌اند تا بانوان ورزشکار که به صورت تیمی ورزش می‌کنند، در عرصه‌های بین‌المللی به میدان بروند.

البته بانوان کبدی‌کار و قایقرانان خیلی زودتر توانستند در رقابت‌های رسمی و آسیایی خودی نشان بدهند. فوتبالی‌ها هم وضعیت بهتری دارند؛ با اینکه هنوز در هیچ رقابت رسمی به میدان نرفته‌اند ولی حداقل نایب قهرمانی در مسابقه‌های غرب آسیا، این امیدواری را برای آنها به وجود آورده که در رقابت‌های مهم‌تری مثل جام ملت‌های آسیا هم بازی کنند.

والیبالیست‌ها و هندبالیست‌ها هم به تازگی اجازه حضور در رقابت‌های آسیایی را به دست آورده‌اند. بسکتبالی‌ها هم که بعد از چند سال برگزار کردن لیگ‌های مختلف، حالا به اندازه چند تیم ملی بازیکن دارند، برای حضور در رقابت‌های رسمی و بین‌المللی تلاش می‌کنند.
«باید تو چشم باشیم»؛ این را نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال می‌گوید. فدراسیون جهانی بسکتبال هنوز با حضور بانوان بسکتبالیست با پوشش اسلامی در رقابت‌های رسمی موافقت نکرده و این تنها راه چاره است.

بسکتبالیست‌های ایران باید در چند تورنمنت بین‌المللی شرکت کنند تا کسی حضور آنها را از یاد نبرد. فاطمه کرم‌زاده می‌گوید: «مشکل حضور بانوان ایران با پوشش اسلامی هنوز حل نشده. مسئولان فدراسیون جهانی بسکتبال معتقدند این رشته به دلیل تحرک و دوندگی زیادی که دارد باید با همان لباس رسمی و بین‌المللی در تمام دنیا برگزار شود. ولی ما کوتاه نمی‌آییم.


باید ثابت کنیم که دختران ایران می‌توانند با لباس اسلامی مسابقه بدهند. به همین دلیل نقشه‌ای داریم که باید اجرا کنیم».

نقشه اصلی «تو چشم بودن» است. برگزاری چند دیدار برون‌مرزی این شرایط را به وجود می‌آورد. به همین دلیل نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال از سفر احتمالی تیم ملی بانوان به مالزی می‌گوید؛ از اینکه صحبت‌هایی با فدراسیون بسکتبال مالزی شده و قرار است آنها تا چند روز دیگر دعوتنامه را به ایران ارسال کنند؛ «اولین قدم ما بازی با تیم مالزی است. مقدمات کار انجام شده و فعلا منتظر اعلام زمان نهایی برای اعزام تیم هستیم. البته در صحبت‌هایی که با مسئولان فدراسیون مالزی داشتیم روزهای 18 تا 25 تیر ماه را برای این سفر در نظر گرفتیم.»


اگر دعوتنامه فدراسیون مالزی به‌موقع برسد و تیم ملی بانوان به این کشور برود، با 3 تیم باشگاهی این کشور بازی می‌کند.

 البته قرار است این دیدارها به صورت رفت و برگشت انجام شود؛ دیدارهای رفت و برگشتی که به نوعی دیدارهای تدارکاتی بانوان بسکتبالیست قبل از تورنمنت چهارجانبه سوریه است.

  اولین تورنمنت بین‌المللی بانوان

غیر از سفر به مالزی و برگزاری چند دیدار تدارکاتی، بانوان بسکتبالیست در تورنمنت چهارجانبه سوریه شرکت می‌کنند. تورنمنت سوریه با شرکت تیم‌های قطر، کویت و ایران برگزار می‌شود. سوریه برای میزبانی مرحله رفت اعلام آمادگی کرده و دور برگشت هم احتمالا در تهران برگزار می‌شود.

بسکتبالیست‌های ایران در این رقابت‌ها با پوشش کامل و لباسی که از طرف سازمان تربیت بدنی تایید شده به میدان می‌روند؛ مقنعه، پیراهن آستین‌بلند و شلوار.

کرم‌زاده می‌گوید: «این تورنمنت اولین مسابقه بین‌المللی بانوان ایران است. امیدواریم این سفرها ما را به اهدافمان نزدیک کند. ما به چنین تورنمنت‌هایی احتیاج داریم. باید حضورمان را ثابت کنیم تا مسئولان فدراسیون جهانی نظرشان برگردد». غیر از دیدارهای تدارکاتی در مالزی و تورنمنت چند‌جانبه سوریه، مسئولان فدراسیون بسکتبال برای حضور در بازی‌های آسیایی داخل سالن ماکائو نیز اعلام آمادگی کرده‌اند ولی هنوز هیچ جوابی از طرف مسئولان برگزارکنندة این مسابقات به دست طرف ایرانی نرسیده است.

ملی‌پوش‌ها آماده‌اند

با اینکه تیم ملی بسکتبال بانوان ایران در هیچ مسابقه برون‌مرزی و بین‌المللی شرکت نکرده ولی به گفته کرم‌زاده ملی‌پوش‌ها آماده هستند؛ «بانوان ایران به دلیل اینکه در طول سال در لیگ‌های مختلف بازی کرده‌اند، آماده هستند و به همین دلیل هیچ مشکلی نداریم. فقط برای هماهنگی بیشتر آنها باید یک اردوی کوتاه‌مدت برگزار کنیم.»

بازیکنان تیم ملی بهترین‌های لیگ‌های مختلف سال گذشته هستند. 14 تیم لیگ برتری،
12 تیم در لیگ دسته یک و 28 تیم در دسته2 آن‌قدر فعال بوده‌اند که حالا تیم ملی از لحاظ بازیکن با کمبود مواجه نشود؛ «ما بازیکن به اندازه کافی داریم. چند سال است که لیگ‌های مختلف بسکتبال بدون هیچ وقفه‌ای برگزار می‌شود و برای چند تیم ملی می‌توانیم از این تیم‌ها بازیکن انتخاب کنیم. مشکل ما بازیکن و آمادگی نیست؛ مشکل ما حضور با قدرت و پوشش اسلامی است که تمام سعی و تلاشمان را انجام می‌دهیم.»

تیم ملی بانوان با مربیگری هاروی و آیلین ملکیان برای مسابقه‌های رسمی آماده می‌شود؛ مربیانی که با شرکت در کلاس‌های مربیگری درجه یک آسیا حالا به فکر حضوری بین‌المللی هستند.

کد خبر 25043

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز