جمعه ۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: هنگامی که در حال اجرای برنامه سم زدایی خود هستید، حتماً ظرف غذایی را همراه خود داشته باشید تا غذاهای مورد نیاز در این دوره را بتوانید با خود به هر جایی ببرید؛ از محل کار گرفته تا مهمانی خانه دوستان.

با این ۱۰ سم زدای طبیعی لاغر شوید

بعضی مواقع بدن به سم زدایی نیاز دارد. خوشبختانه مواد غذایی زیادی وجود دارد که سبب سم زدایی از بدن می‌شود. اگر قصد کاهش وزن دارید، یا می‌خواهید انرژی بیشتری کسب کنید، پوست صورت شما شاداب‌تر به نظر آید، در خلق و خوی خود تغییر ایجاد کنید، این چند ماده غذایی را که در این مطلب به آن اشاره شده است، به برنامه غذایی خود بیفزایید.

فواید سم زدایی

* برنامه‌های فرایند سم زدایی، واقعاً به پاک کردن کبد، کلیه‌ها، پوست و روده‌ها کمک می‌کنند.

* بسیاری از مردم دریافته‌اند که فرایند سم‌زدایی، علائم نفخ، سوءهاضمه، انواع آلرژی، مشکلات سینوسی و بسیاری از ناراحتی‌های دیگر را محو کرده و از بین می‌برد.

* البته یک فایده دیگر نیز دارد و آن کنترل وزن طبیعی، همراه با افزایش انرژی، بهبود وضعیت عاطفی - روحی و احساس تازه‌ای از خود آگاهی و خویشتن‌داری است.

غذاهای ارگانیک (طبیعی) مصرف کنید

نگاهی به آنچه که می‌خورید، بیندازید. از آنجا که همیشه توصیه می‌شود از غذاهای آماده، غذاهای سرخ کرده و غذاهای فرآوری شده (کنسروی) فاصله بگیرید، کاملاً ضروری است که برای سم‌زدایی نیز به محدودیت‌ها پایبند بوده و این غذاها را مصرف نکنید.

بسیاری از این مواد غذایی، حامل مواد پیچیده‌ای هستند که فرآیند هضم و گوارش غذا را برای بدن مشکل نموده و ممکن است شامل مواد سمّی باشند که ما در تلاش برای دفع آن‌ها از بدن هستیم. قبل از آن که فرآیند سم زدایی را آغاز نمایید، به دنبال مصرف غذاها و میان‌وعده‌های سالم باشید و به غذاهای سالم و اُرگانیک فکر کنید.

انتخاب غذاهای مناسب، نه تنها تمرینی برای برنامه سم زدایی شما محسوب می‌شود، بلکه همچنین به بدن کمک می‌کند تا با ممانعت از ایجاد مواد سمّی جدید، مواد سمّی باقیمانده در بدن را دفع نماید. بخش عمده‌ای از فرایند تولید محصولات غذایی ما، بر اساس آفت‌کُش‌ها، قارچ‌کُش‌ها و روغن‌های باغبانی حاصل از محصولات نفتی می‌باشد.

بدن ما نمی‌تواند فرآیند متابولیسم را بر روی این محصولات انجام دهد، در نتیجه این مواد سمّی در سلول‌های چربی بدن ذخیره شده و بار سمّی موجود در سلول‌ها را تشدید می‌کنند.

انواع متنوعی از سوپ و سالاد بخورید

هنگامی که در حال اجرای برنامه سم زدایی خود هستید، حتماً ظرف غذایی را همراه خود داشته باشید تا غذاهای مورد نیاز در این دوره را بتوانید با خود به هر جایی ببرید؛ از محل کار گرفته تا مهمانی خانه دوستان.

توصیه می‌شود روزی بین شش تا هشت وعده غذا بخورید، هرگز گرسنه نمانید، سوپ سبزیجات، باید بخشی از وعده‌های غذایی شما در طول این دوره باشد. همه مواد غذایی تشکیل دهنده این سوپ باید از خواص سم زدایی برخوردار باشند، اما کلم جایگاهی بالاتر از بقیه دارد. کلم منبعی غنی از ویتامین C و همچنین اسید آمینه گلوتامین می‌باشد که دارای خواص ضد التهابی است.

سم زداهای طبیعی

آب خالص

برای سم زدایی، نوشیدن آب خالص بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. روزی حداقل 8 لیوان آب بنوشید؛ همچنین نوشیدن انواع چای‌های گیاهی، آب سبزیجات و دیگر مایعات سالم فراموش نشود. از کافئین و انواع نوشابه‌های گازدار نیز فاصله بگیرید.

شاهی

همانند بیشتر گیاهان و سبزیجات، شاهی تقویت کننده بدن و سم زداست. برگ‌های این گیاه سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین‌های متعدد، روی، پتاسیم، ویتامین C و E است. علاوه بر آن، این گیاه مدر است و سموم را از بدن دفع می‌کند.

برنج قهوه‌ای

اگر می‌خواهید سیستم بدن را پاک‌سازی کنید، بهتر است از مواد غذایی فرآوری شده کمتر استفاده کنید و به جای آن، غلات سبوس دار سالم مانند برنج قهوه ای، که سرشار از ماده مغذی از جمله ویتامین‌های B، منیزیم، منگنز و فسفر است، مصرف کنید.

برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است که برای پاک‌سازی کولون مفید است.

میوه‌های تازه

این دسته از مواد غذایی، کم کالری و غنی از ویتامین، مواد معدنی، آنتی اکسیدان و فیبر است و نقش مهمی در سم زدایی از بدن دارد. اگر می‌خواهید پوست شاداب و موهای براق داشته باشید و سیستم گوارشتان سالم باشد، مصرف میوه را افزایش دهید.

کلم برگ

این گیاه نه تنها در کاهش وزن موثر است بلکه ماده غذایی با خاصیت سم زدایی قوی نیز به حساب می‌آید. این گیاه حاوی ماده شیمیایی به نام سلفورافین است که به بدن برای مقابله با سموم کمک می‌کند. علاوه بر آن، گلوتاتیون موجود در این سبزی نوعی آنتی اکسیدان است که عملکرد سم زدایی کبد را بهبود می‌بخشد.

چای سبز

هیچ برنامه سم زدایی بدون مصرف منظم مایعات کامل نمی‌شود. مصرف مایعات برای حفظ سلامت اعضای بدن و دفع منظم سموم از بدن لازم است. چای سبز نه تنها کاهش دهنده وزن است بلکه سرشار از آنتی اکسیدان است. چای سبز کبد را از بیماری‌ها از جمله بیماری کبد چرب نیز محافظت می‌کند.

چغندر قرمز

برگ و غده این گیاه سرشار از منیزیم، آهن و ویتامین C است. این گیاه نه تنها برای سلامت مو و پوست و کنترل کلسترول مفید است، بلکه به سم زدایی کبد نیز کمک می‌کند.

سیر

سیر علاوه بر داشتن خاصیت ضد ویروسی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی، حاوی ماده شیمیایی به نام آلیسین نیز است که در تولید گلبول‌های سفید نقش دارد.

زنجبیل

زنجبیل علاوه بر کاهش دادن حالت تهوع، عملکرد سیستم گوارشی را بهبود می‌بخشد، با نفخ مقابله می‌کند و گاز معده را کم می‌کند. زنجبیل، سرشار از آنتی اکسیدان است و برای تقویت سیستم ایمنی مفید است.

لیمو ترش

این میوه مرکباتی یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای سم زدایی است. لیمو ترش سرشار از ویتامین C است، برای پوست مفید است و با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند. دارای تأثیر قلیایی است و این یعنی میزان PH را متعادل نگه می‌دارد لذا برای سیستم ایمنی بدن مفید است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 250501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز