شنبه ۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با گذشت حدود ۱۰‌ ماه از به قدرت رسیدن نیکولاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا، موجی از ناآرامی کشور را فراگرفته و وی را در برابر آزمون دشواری قرار داده است.

نزدیک به 2هفته است که اعتراض‌هایی در پایتخت و دیگر شهرها رخ می‌دهد و تا به حال حدود 9نفر جان خود را از دست داده‌اند. یکی از رهبران اصلی معترضان در زندان به سر می‌برد و طرفداران چاوز نیز همپای مخالفان در خیابان تظاهرات می‌کنند. مادورو روز پنجشنبه در مصاحبه خبری از کاخ ریاست‌جمهوری خطاب به فرمانداران مخالف گفت در مذاکراتی که برای هفته جاری برنامه‌ریزی شده است، شرکت کنند. در غیراین صورت، باید پیامدهای آن را بپذیرند.

وی گفت گروه‌های مخالف با حمایت جناح راست سیاسی در آمریکای لاتین، رسانه‌های خارجی و آمریکا می‌کوشند دولت وی را سرنگون کنند. وی همچنین سخنان اوباما را درباره امور ونزوئلا محکوم کرد، اما روز جمعه در چرخشی تعجب‌آور از باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا خواست با دولت وی مذاکره کند و پیشنهاد کرد که 2کشور سفیر مبادله کنند. کاراکاس هفته گذشته 3دیپلمات دیگر آمریکایی را به اتهام تحریک کردن اعتراض‌ها اخراج کرد. 2کشور از سال 2010سفیر نداشته‌اند.

مادورو اعتراض‌های جاری را بخشی از کودتای در حال اجرا خواند که توسط واشنگتن و الوارو اوریبه رئیس‌جمهور سابق کلمبیا طراحی شده است. دیروز نیز مخالفان و زنان طرفداران مادورو به خیابان‌های کاراکاس رفتند. در خلال روزهای اخیر، تقریباً‌ هر روز در کاراکاس و شهرهای دیگر مانند سان کریستوبال و والنسیا اعتراض‌ بر پا شده است. شدیدترین زد و خوردها در شهر سان کریستوبال در غرب کشور رخ داده است که برخی ساکنان آن را به منطقه جنگی توصیف کرده‌اند.

روزهاست که دانشجویان در خیابان‌های سنگربندی‌شده با نیروهای امنیتی درگیر هستند. ارتش وارد شهر شده و هلی‌کوپترها بر فراز آن پرواز می‌کنند. آمار دولت حاکی از زخمی شدن دست‌کم 147نفر و بازداشت شدن 104نفر است. معترضان خواستار کناره‌گیری مادورو به‌دلیل ناتوانی برای مهار کردن جنایت و تورم لگام گسیخته، کمبود کالاهای اساسی و اتهام سرکوب مخالفان هستند.

آنان هر شب از پنجره خانه‌ها، بر قابلمه و ماهی‌تابه می‌کوبند. به گزارش رویترز، مادورو با اشاره به‌کار مخالفان گفت توصیه می‌کنم آنها قابلمه‌های فولادی خوبی بخرند که 10، 20، 30یا 40سال دوام آورد، زیرا انقلاب تا مدت‌ها اینجا ماندگار است. وی اعتراض‌های اخیر را به کودتای کوتاه‌مدتی تشبیه کرد که باعث شد چاوز مدتی از قدرت ساقط شود. اما تحلیلگران می‌گویند هیچ علامتی وجود ندارد که نشان دهد ارتش که در سال 2002عامل مهمی در خلع چاوز از قدرت بود، این بار علیه مادورو وارد عمل شود. مشکل عمده مادورو تورم است که به حدود 56درصد رسیده است. کمبود کالاهای اساسی و دارو نیز بر مردم فشار زیادی آورده است. وی هفته گذشته اعلام کرد یک میلیارد دلار برای واردات دارو و خواربار اختصاص می‌یابد. به‌نظر می‌رسد مادورو که در جوانی مدتی راننده اتوبوس بود، در حال گذر از گردنه خطرناکی است که می‌تواند سرنوشت سیاسی وی را در سال‌های آینده رقم بزند.

کد خبر 250556
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز