همشهری آنلاین: نخست وزیر روسیه اقدام برخی کشورها را در به رسمیت شناختن مقامات کنونی اوکراین نوعی «‌انحراف» خواند.

گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری رویترز حاکیست، دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه روز دوشنبه گفت: مشروعیت مقامات کنونی در اوکراین مورد تردید است و اقدام برخی کشورها درخصوص به رسمیت شناختن این مقامات نوعی «‌انحراف» به حساب می آید.

این در حالی است که امریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد دولت جدید اوکراین را به رسمیت شناختند.

بـه گـزارش خبرگـزاری ایتارتاس از کیف، این مطلب را الکساندر تورچینف رئیس جمهور موقت اوکراین در دیدار با گروههای مخالف این کشور اعلام کرد.

شبکه تلویزیونی المیادین نیز گزارش داد، مدودف نخست وزیر روسیه بر پایبندی کشورش به همه توافقنامه های بین المللی الزامی که با اوکراین امضا شده است، تاکید کرد.

وی بار دیگر تاکید کرد: مشروعیت دستگاه های دولتی در اوکراین تردیدهایی جدی به وجود آورده است.

حکم بازداشت یانوکوویچ صادر شد

خبر دیگر این که وزیر کشور موقت اوکراین اعلام کرد: حکم بازداشت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور مخلوع این کشور صادر شده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24 ، یانوکوویچ به قتل گسترده متهم شده است.

محل اختفای یانوکوویچ مشخص نیست.

وی دو روز پیش در فرودگاه دونتسک مشاهده شده بود.

کفیل وزیر کشور اوکراین: یانوکوویچ تحت تعقیب پلیس قرار دارد

خبرگزاری رویترز به نقل از کفیل وزیر کشور اوکراین اعلام کرد: ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده به علت کشتار گسترده معترضان تحت تعقیب پلیس قرار دارد.

وی اعلام کرد: این کشور نیازمند 35 میلیارد دلار کمک مالی غرب است.

کفیل وزیر کشور اوکراین اعلام کرد: ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور برکنار شده این کشور اقامتگاه شخصی خود را در بالاکلاوا ترک کرده و به همراه دستیار خود عازم مقصدی نامعلوم شده است.

روسیه سفیر خود را از اوکراین فراخواند

در حالی که سفیر روسیه در اوکراین برای رایزنی به مسکو فراخوانده شده است ، اتحادیه اروپا اعلام کرد: در سفر امروز مسئول سیاست خارجی این اتحادیه به کی یف در خصوص تدابیر تقویت اوضاع اقتصادی این کشور گفتگو می کند.

وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه اعلام کرد این کشور سفیر خود را در اوکراین برای رایزنی فرا خوانده است.

این اقدام مسکو پس از جنجال اخیر در کی یف پایتخت اوکراین صورت گرفت که باعث سرنگونی ویکتور یانوکوویچ رهبر طرفدار روسیه از قدرت شد و در حال حاضر یک رهبری طرفدار اروپا از مخالفان جای او را گرفته است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد با توجه به تشدید اوضاع در اوکراین و ضرورت تحلیل اوضاع کنونی در این کشور تصمیم گرفته شد سفیر روسیه در اوکراین برای رایزنی فرا خوانده شود.

همچنین اتحادیه اروپا روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: مسئول سیاست خارجی این اتحادیه روز دوشنبه به اوکراین سفر خواهد کرد و قرار است در خصوص تدابیری برای تقویت اوضاع اقتصادی این کشور گفتگو کند.

در این بیانیه اتحادیه اروپا آمده است :« اشتون در کی یف قرار است با طرف های مهم دیدار و در خصوص حمایت اتحادیه اروپا از راه حلی پایدار برای بحران سیاسی اوکراین و تدابیری برای تثبیت اوضاع اقتصادی این کشور گفتگو کند ».

اتحادیه اروپا اعلام کرده است آماده است از اوکراین حمایت اقتصادی به عمل آورد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه به جان کری همتای آمریکایی خود گفت: مخالفان اوکراین به موافقتنامه صلحی که روز جمعه امضا کردند پایبند نبوده اند و قدرت را در دست گرفته اند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: لاوروف در دومین گفتگوی تلفنی خود با کری طی دو روز گذشته افزود :« در حال حاضر مهم ترین مسئله اجرای موافقتنامه ای است که با میانجیگری دیپلمات های اتحادیه اروپا به دست آمده است.»

لاوروف تصریح کرد: مخالفان اوکراین از این موافقتنامه منحرف شده است ، عملا قدرت را در کی یف به دست گرفته اند ، از خلع سلاح شدن خودداری کرده اند و همچنان به خشونت تکیه دارند.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد: وزیر دارایی انگلیس برای کمک مالی به اوکراین از طریق صندوق بین المللی پول و اتحادیه اروپا اعلام آمادگی کرده است.

اولکساندر تورچینوف رئیس جمهور موقت اوکراین روز یکشنبه گفت: کشورش آماده مذاکره با رئیس جمهور روسیه به منظور بهبود روابط است اما این مسئله را نیز روشن کرد که بازگشت کی یف به روند پیوستن به اتحادیه اروپا یک اولویت خواهد بود.

تورچینوف در یک سخنرانی برای مردم اوکراین افزود: رهبری جدید اوکراین پس از سرنگونی ویکتور یانوکوویچ آماده گفتگو با روسیه به منظور قرار گرفتن روابط دو طرف بر پایه حسن همجواری و برابری است.

وی تصریح کرد: اولویت دیگر اوکراین بازگشت به مسیر تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپاست.

تورچینوف گفت: دولت بعدی همچنین وظیفه خواهد داشت برای ثبات اقتصادی اوکراین تلاش کند.

سه ماه اعتراض در کی یف سرانجام هفته گذشته به درگیری های خیابانی بین تظاهرکنندگان مخالف دولت و نیروهای پلیس منجر شد که نزدیک به 100 کشته داشت. این بحران همچنین باعث شد از خروج یانوکوویچ از پایتخت جلوگیری شود و پارلمان نیز تاریخ 25 ماه مه را برای برگزاری انتخابات جدید اعلام کند.

بحران سیاسی در اوکراین همچنین باعث آغاز کشمکش بین مسکو و غرب برای نفوذ در این کشور همسایه روسیه شده است به طوری که روسیه دیپلمات های غربی را به مداخله و تحریک به ناآرامی در اوکراین متهم می کند.

اقدام غیر منتظره ماه نوامبر یانوکوویچ درخصوص خودداری از امضا موافقتنامه ای با اتحادیه اروپا و تلاش برای برقراری روابطی نزدیک تر با روسیه باعث شد اعتراض هایی خیابانی در اوکراین آغاز شود.

کفیل وزیر کشور اوکراین خواستار آرامش در کریمه شد

کفیل وزیر کشور اوکراین روز دوشنبه خواستار جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز و درگیری در منطقه خودمختار کریمه Crimea شد.

آرسن آواکف و والنتین نالیوایچنکو، کمیسرهای ویژه پارلمان اوکراین که مسئولیت نظارت بر وزارت کشور و سرویس امنیتی این کشور را بر عهده دارند، در سفری کوتاه، از سیمفروپل Simferopol، مرکز منطقه خودمختار کریمه دیدار کردند.

آواکف گفت :« کشور در حال بازگشت به مسیر گفتگو برای صلح است، بنابراین جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز در این مقطع از اهمیت زیادی برخوردار است. در چنین وضعیتی جلوگیری از رویارویی هایی مانند آنچه در کیف رخ داد ضروری است. به عقیده من ما می توانیم با گفتگو آرامش را به کشور بازگردانیم.»

این نخستین سفر رؤسای جدید نهادهای مجری قانون اوکراین به این منطقه خودمختار بود. این مقامات پس از تظاهرات روز یکشنبه در شهر سواستوپل که به صورت خودجوش به انتخاب یک شهردار جدید منجر شد ، به مرکز منطقه کریمه سفر کردند. تظاهرکنندگان خواستار پیوستن دوباره این منطقه به خاک روسیه شدند.

کد خبر 250874
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز