گروه شهری: اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بازدید از رصدخانه شهری برج میلاد ضمن تقدیر از شهرداری تهران به‌منظور اجرای طرح سنجش عدالت در شهر خواستار اجرای گسترده این طرح به‌منظور دستیابی به اطلاعات و داده‌های دقیق علمی برای برنامه‌ریزی‌های کلان مدیریتی در سایر شهرها شدند.

بازدید اعضای کمیسیون بهداشت مجلس از رصدخانه شهری


اعضای کمیسیون بهداشت در این بازدید به همراه رئیس شورای راهبردی سلامت شهر تهران همچنین در جریان اطلاعات و داده‌های 2دوره اجرای طرح سنجش عدالت قرار گرفتند.

در جریان این بازدید، سیدمحمدهادی ایازی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اهداف اجرای این طرح را تشریح کرد. طرح سنجش عدالت در شهر با هدف دریافت و شناخت نابرابری‌های موجود در 5بخش زیرساخت‌های فیزیکی، شاخص‌های کلی سنجش سلامت، نابرابری‌های اقتصادی، حکمرانی شهری و تغذیه طی سال‌های 87 و 90 اجرا شده است. اطلاعات و داده‌های این طرح در مولفه‌های مختلفی نظیر پوشش انواع بیمه خدمات درمانی، سواد، سلامت روان، چاقی، اعتیاد، اشتغال، مصرف دخانیات، دسترسی به فضاهای ورزشی، قشربندی جمعیت و تغذیه سالم تقسیم بندی و وضعیت هر محله از شهر تهران براساس شاخص‌های درنظر گرفته‌شده مشخص شده است. برنامه‌ریزی‌های محلی شهر تهران در سال91 برپایه این اطلاعات انجام شد و مدیران محله با مشارکت و همکاری کارگروه‌های تخصصی، اعضای کانون‌های سلامت و دیگر نخبگان محلی سعی در بهبود وضعیت وکیفیت زندگی شهروندان محله کردند.

به گفته معاون شهردار تهران، 374کمیته توسعه محله با حضور اعضای کارگروه‌های 6گانه سرای محله تشکیل شده است که این کمیته‌ها مسئول اجرای سیاست‌های کلان‌شهرداری تهران در حوزه افزایش مشارکت شهروندان در ارتقای کیفیت زندگی و جلب همکاری‌های بین بخشی برای رفع مشکلات محله خود هستند. همچنین نظام مداخله اجتماعی در سراهای محله به‌گونه‌ای طراحی شده است که شهروندان با توان مشورتی و مالی خودشان مشکلات را برطرف کرده و در مسیر توسعه محل سکونت خود گام برمی‌دارند. تصویب 7هزار مصوبه در شوراهای راهبردی سلامت 374محله شهر تهران و اجرایی شدن 4هزار مصوبه گواه این نکته است که شهروندان تهرانی در تمرین باهم بودن و مشارکت اجتماعی بسیار موفق عمل کرده‌اند. سیدمحمدهادی ایازی راه‌اندازی کلینیک‌های خشم در سراهای محله را یکی از نتایج اجرای طرح سنجش عدالت در شهر دانست. راه‌اندازی این کلینیک‌ها با همکاری و مشارکت وزارت ورزش و جوانان یکی دیگر از ثمرات اجرای این طرح است اما شهرداری تهران تجارب اجرای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را طی برگزاری مجامع مشورتی با کلانشهرها و مراکز استان‌ها به آنها منتقل کرده است و این مهم نیز تداوم خواهد یافت.

در این بازدید مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام مراتب تقدیر اعضای این کمیسیون از مجموعه فعالیت‌های سلامت‌محور شهرداری تهران و اجرای طرح سنجش عدالت در شهر خواستار این شد که الگوی کاری رصدخانه شهری تهران به دیگر شهرهای کشور منتقل شود.

وی تصریح کرد که اطلاعات صحیح مبنای هر تصمیم‌گیری است و سیستم اطلاعاتی بهداشت و سلامت باید اصلاح شود تا تصمیماتی که در چارچوب برنامه گرفته می‌شود براساس عدالت و گسترش آن باشد. به گفته وی، اطلاعات این بخش باید در محور فضاهای بهداشت و درمان، نیروی انسانی، اعتبارات، تجهیزات پزشکی و دیگر منابع در سایر شهرهای کشور اجرا شود. نماینده مردم تبریز همچنین عنوان کرد که شهرداری تهران کار خوبی در بخش سلامت انجام داده و تجربه این مجموعه در زمینه اجرای طرح سنجش عدالت در شهر گرانقدر است.

به گفته پزشکیان، الگوی کاری شهرداری تهران در راه‌اندازی رصدخانه شهری از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید به دیگر شهرهای کشور منتقل شود. همکاری مجموعه شهرداری تهران، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را یاری می‌دهد تا با صرف کمترین زمان و هزینه به اهداف تعیین شده نائل شود.

کد خبر 250961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز