سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش بهترین بازیگر نقش اصلی زن جوایز امسال آکادمی اسکار میزبان بازیگران با تجربه و رکوردداری است که تاکنون بارها نامزد کسب این جایزه بوده‌اند و همین موضوع آن را به یکی از جذاب‌ترین بخش‌های امسال آکادمی اسکار مبدل کرده است.

بازیگران زن سینمای جهان

به گزارش ایسنا، در فاصله یک هفته‌ تا برگزاری هشتادوششمین دوره‌ جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی، بازار پیش‌بینی برندگان بخش‌های اصلی از جمله بازیگری داغ است‌، اما حضور چهره‌های سرشناسی چون «کیت بلانشت»،‌ «مریل استریپ‌»، «جودی دنچ‌»، «ساندرا بولاک» و «امی آدامز» که مجموعا تاکنون 40 بار نامزد کسب اسکار بازیگری شده‌اند پیش‌بینی رقابت امسال را دشوارتر از پیش کرده است.

«امی آدامر» با وجود ین که در 9 سال اخیر برای پنجمین‌بار نامزد کسب جایزه اسکار شده، تاکنون موفق به کسب این جایزه معتبر نشده است که این موضوع را می‌توان امتیاز «آدامز» نسبت به رقبایش محسوب کرد؛ چرا که یکی از سیاست‌های آکادمی در برخی ادوار در اولویت قرار دادن بازیگرانی است که تاکنون موفق به کسب اسکار نشده‌اند.

اما نمی‌توان رقبای بسیار قدرتمند وی را در این بخش به هیچ عنوان نادیده گرفت.

وی برای نقش‌آفرینی در فیلم «اخاذی آمریکایی» در کنار بازیگران قدرتمندی چون «کریستین بیل»،‌ «جنیفر لاورنس» و «بردلی کوپر» اولین نامزدی خود را در بخش بازیگر نقش اصلی به دست آورده و امیدوار است بتواند با وجود رقبای قدرتمندش اولین اسکار را به کارنامه سینمایی اضافه کند.

«آدامز» پیش از این برای فیلم‌های جون‌باگ (۲۰۰۵)، تردید (۲۰۰۸)، مشت‌زن (۲۰۱۰) و استاد (۲۰۱۳) در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نامزد اسکار شده است.

«آدامز» برای ایفای نقش در «اخاذی آمریکایی» جوایز گلدن گلوب (فیلم موزیکال و کمدی) جایزه بهترین بازیگری را از آن خود کرده است.

«کیت بلانشت» که به عقیده اغلب منتقدین برای بازی درخشان در کمدی درام «یاسمن غمگین» به کارگردانی «وودی آلن» شانس بیشتری نسبت به رقبایش دارد، پیش از این یک‌بار در سال 1990 برای نقش‌آفرینی در فیلم «هوانورد» جایزه بهترین بازیگر مکمل را به دست آورده و در مجموع برای ششمین‌بار نامزد کسب اسکار شده است، اما برخلاف «آدامز»، «بولاک» و «دنچ» که فیلم‌هایشان در بخش بهترین فیلم نیز نامزد اسکار است‌، «یاسمن غمگین» به جمع نامزدهای نهایی بهترین فیلم راه نیافته و این موضوع را می‌توان نکته مثبتی برای رقبای «بلانشت» محسوب کرد‌.

اما بازی فوق‌العاده و تحسین‌ برانگیز وی در «یاسمن غمگین» در نقش زنی که همسر ثروتمندش را از دست داده و به نوعی دچار اختلال روانی شده است؛ آنقدر متقاعد کننده بوده که وی تاکنون جوایز فراوانی از جمله گلدن گلوب‌، بافتا، انجمن بازیگران آمریکا،‌ انتخاب منتقدین‌، انجمن منتقدین نیویورک‌ و انجمن منتقدین لس‌آنجلس را کسب کرده است.

«ساندرا بولاک» که چهار سال پیش اسکار بازیگری نقش اصلی زن را برای فیلم «نقطه کور» به دست آورد، امسال برای فیلم جذاب و فضایی «جاذبه» ساخته «آلفونسو کواران» چهارمین نامزدی اسکار خود را به دست آورده است.

نقش‌آفرینی قابل توجه وی در مقابل انبوهی از تجهیزات فضایی و در حالی که در فضا سرگردان است، تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخته است.

شانس زیاد فیلم «جاذبه» برای کسب اسکار بهترین فیلم نیز می‌توان امتیاز مثبت «بولاک» در جوایز امسال دانست.

وی پیش از این در جوایز گلدن گلوب، منتخب منتقدین، بافتا و انجمن بازیگران آمریکا نیز برای فیلم «جاذبه» نامزد کسب جایزه شده است.

«جودی دنچ» 79 ساله امسال هفتمین نامزدی اسکار را در 16 سال اخیر برای نقش‌آفرینی در فیلم «فیلومنا» ساخته الکساندر پاین در نقش مادری در جستجوی فرزندش به دست آورده است.

وی هفت نامزدی اسکار خود را از سن 63 به بعد کسب کرده و از این حیث رکورددار محسوب می‌شود.

با احتساب امسال وی تاکنون در عرصه‌ سینما هفت‌بار نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شده که یک‌بار در سال 1999 برای فیلم «شکسپیر عاشق» به آن دست یافته است.

وی 10 بار نیز جایزه بافتای بهترین بازیگر زن را کسب کرده و دوبار نیز به عنوان بهترین بازیگر جایزه «گلدن گلوب» انتخاب شده است و باید 10 روز دیگر در مراسم اعطای جوایز اسکار 2014 منتظر بماند تا شانس خود را را برای کسب دومی اسکار بازیگری بیازماید.

«مریل استریپ» بازیگر توانمند هالیوود که دیگر کسی از حضور وی در میان نامزدهای اسکار تعجیب نمی‌کند، امسال برای هجدهمین‌ بار برای نقش‌آفرینی در فیلم «August: Osage County» نامزد کسب اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن شده است.

نکته جالب توجه اینکه وی 15 بار در بخش بازیگر نقش اصلی زن و تنها سه‌بار در بخش بازیگر مکمل نامزد شده است.

اما این نکته که «استریپ» دو سال پیش اسکار بهترین بازیگر اصلی زن (و مجموعا سومین اسکار) را برای فیلم «بانوی آهنین» به دست آورده و همچنین نقدهای متفاوتی نسبت به فیلم «Osage» به احتمال فراوان او را از اسکار امسال دور می‌کند.

«استریپ» پس از «کاترین هپ‌بورن» (با چهار اسکار)، مشترکا با «اینگرید برگمن»، «جک نیکلسون»، «والتر برنان» و «دانیل دی‌لوئیس» (هر کدام با سه جایزه)، جزو رکوردداران بردن اسکار بازیگری است.

وی پیش از این در جوایز گلدن گلوب،‌ منتخب منتقدین و انجمن بازیگران آمریکا نامزد کسب جایزه شده بود.

کد خبر 250974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز