همشهری آنلاین: یک جریان سریع هوا که آب‌وهوای شمال اروپا و امریکای شمالی را کنترل می‌کند، در حال تغییر قابل‌توجهی است که به زمستان‌های سخت‌تر در این مناطق می‌انجامد.

snow

دانشمندان معتقدند این جریان جت که زمین را احاطه کرده، به طور فزاینده‌ای مسیر طولانی‌تر و پیچیده‌ای را به خود گرفته و موجب تغییر الگوهای آب‌وهوایی می‌شود. این امر می‌تواند به زمستان‌های سخت‌تر و طولانی‌تر بینجامد.

به گزارش ایسنا، جریان مزبور، نواری از باد با سرعت و ارتفاع بالا در عرض‌های جغرافیایی شمالی است که از غرب به سمت شرق می‌وزد. این جت زمانی شکل می‌گیرد که هوای سرد قطب‌ شمال با هوای گرم‌تر ناحیه جنوب برخورد می‌کند و هر چه تفاوت بین دمای این دو جریان بیشتر باشد، حرکت جریان جت سریع‌تر خواهد بود.

به گفته جنیفر فرانسی، کارشناس آب و هوای دانشگاه روتجرز، هوای قطب شمال در سال‌های اخیر بر اثر ذوب‌شدن کلاهک‌های یخی قطبی گرم‌ شده و این بدین معناست که هم‌اکنون تفاوت کمتری بین دماها به هنگام برخورد باد قطبی با بادهای ارتفاعات پایین‌تر وجود دارد.

طی دو دهه اخیر، این جریان جت ضعیف شده و به جای چرخ‌زدن در اطراف زمین در بخش شمالی، شکل جریان یک رودخانه را به خود گرفته است. این امر موجب نفوذ آب و هوای سرد قطب شمال به جنوب شده و برای بازه‌های زمانی طولانی‌تری در این جا خواهد ماند.

 

 

کد خبر 251001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز