همشهری آنلاین: رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از تصمیم ایران و قطر برای ایجاد منطقه اقتصادی مشترک خبر داد و در بخشی از سخنانش درباره سوریه گفت: تنها کسانی که در نهایت می‌توانند آینده سوریه را تعیین کنند مردم سوریه هستند.

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، چهارشنبه پس از دیدار و گفت‌وگو با خالد بن محمد العطیه همتای قطری خود در پاسخ به سؤالی درباره تشکیل محور چهارجانبه با حضور ایران، قطر، ترکیه و عراق در خصوص سوریه تصریح کرد: من هنوز نشنیده‌ام که یک محور چهار جانبه برای حل مشکل سوریه ایجاد شده باشد و معتقدم که تنها راه‌حل بحران سوریه سیاسی است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، تاکید بر راه‌حل سیاسی برای حل بحران سوریه را نقطه اشتراک ایران و قطر برشمرد و یادآور شد:‌ علی‌رغم اینکه ممکن است در برخی موارد اختلاف‌نظر داشته باشیم ولی در چند موضوع مهم شامل اینکه این بحران باید پایان یابد و جنگ نمی‌تواند ادامه پیدا کند، حل موضوع سوریه تنها از طریق سیاسی ممکن است و راه حل نظامی ندارد، مردم سوریه باید آینده خود را تعیین کنند و اینکه ما در همسایگی باید به مردم سوریه برای رسیدن به راه‌حل سیاسی کمک کنیم، اتفاق‌نظر داریم و این موارد ما را به هم نزدیک می‌کند.

ظریف افزود: امیدواریم با این دیدگاه همه دولت‌ها برای پایان دادن به این فاجعه انسانی در سوریه کمک کنند و ما به سهم خود آماده ایفای این نقش هستیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مبارزه با تروریسم اظهار داشت: مشکل تروریسم مشکل یک کشور و یک منطقه نیست بلکه مشکلی است که همه با آن مواجهیم و نیازمند همکاری، همفکری و راه‌حل چندجانبه است.

وی گفت: معتقدیم زمینه‌های همکاری در منطقه ما برای جلوگیری از اختلافات مذهبی، درگیری‌های قومی و افراط یک منطق مشترک بر اساس منافع و نگرانی‌های مشترکی است که همه کشورهای منطقه دارند و ما به عنوان یک قربانی که این روزها تعداد قابل توجهی از هموطنان‌مان قربانی اقدامات تروریستی شده‌اند معتقدیم که همه کشورهای منطقه برای همکاری در این زمینه منافع مشترکی دارند.

وی گفت:‌ ما دست همکاری را به سوی همه دوستان در منطقه به منظور کمک، همفکری، مشورت و رسیدن به راه حل‌های مشترک به منظور برخورد با یک معضل مشترک که همه ما را به صورت یکسان تهدید می‌کند، دراز کردیم.

ظریف ابتدای این نشست خبری ضمن ابراز خرسندی از همتای قطری خود در تهران اظهار داشت: همواره ارتباطات بسیار خوب و دوستانه‌ای با همه همسایگان بویژه با قطر داشتیم و در سفر چند ماه اخیر به دوحه با مسئولان عالی‌رتبه قطر گفت‌وگوهای مفید داشتم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان، مباحث مربوط به همکاری‌های دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و ... را از جمله موارد مورد گفت‌وگو با وزیر خارجه قطر برشمرد و افزود: گفت‌وگوهای خوبی را در غالب کمیسیون مشترک سیاسی دو کشور در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار کردیم و معاون وزیر خارجه ایران چند هفته گذشته سفری به قطر داشت و قرار است همتای قطری وی طی یکی دو هفته آینده به تهران بیاید.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: بحث‌های خوبی در حوزه روابط سیاسی دنبال کردیم و در مورد همکاری‌های اقتصادی، مباحث مفیدی داشتیم و توافق کردیم که کمیته کاری مشترک را تشکیل دهیم تا روابط دو جانبه را در همه حوزه‌ها فعال کنیم همچنین توافق کردیم که منطقه آزاد مشترک بین دو کشور ایجاد و از این مسیر امکان مبادله گسترده‌تر بین دو کشور را فراهم و به بخش‌های خصوصی دو کشور کمک کنیم.

وی با بیان اینکه تجار ایران و قطر همدیگر را بسیار خوب می‌شناسند، اظهار داشت: ما در دو دولت نیز باید این روابط را بیشتر تسهیل کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ضرورت همکاری و همفکری در موضوعات منطقه‌ای بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و قطر را از جمله مواردی برشمرد که با همتای قطری پیرامون آن گفت‌وگو کرده و افزود: امنیت منطقه نیازمند گفت‌وگو، همکاری و همفکری بین کلیه کشورهای ساحلی و ما بر این مبنا همواره آماده گفت‌وگو بودیم و در این زمینه دیدگاه مشترکی داریم.

وی افزود: در مورد سایر مسائل منطقه و نگرانی‌های کشور از ادامه درگیری در منطقه صحبت کردیم و امیدواریم با ادامه این گفت‌وگوها دیدگاه‌ها را به هم نزدیک کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: ما و برادران قطری دارای روابط دیرینه هستیم و امیدوارم این سفر شروع خوبی برای ایجاد صفحه جدیدی از روابط گسترده‌تر،‌عمیق‌تر و نزدیک‌تر بین دو کشور باشد.

کد خبر 251171
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز