چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: یولیا تیموشنکو که سال‌هاست‌ چهره جنجالی و خبرساز اوکراین است، حالا‌ خود را برای ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری آماده می‌کند. اما آنچه جهان این هفته از حضور این زن در میدان استقلال کیف دید، همه حقیقت نیست.

حتی مخالفان اوکراین هم اعتقاد دارند که کسی نباید گول ظاهر این زن ۵۳ ساله و مظلوم نمایی او را بخورد. تیموشنکو که بلافاصله پس از آزادی برای رسیدن به ریاست‌جمهوری خیز برداشت به همراه هم‌حزبی‌هایش پرونده‌ای قطور در فساد مالی دارد.
تیموشنکو به‌خاطر زد و بندهای مالی‌اش پس از رسیدن به قدرت به ملکه گازی مشهور است. او در سال ۱۹۹۱ هیچ ثروتی نداشت.

این زن مرموز اما با رهبری یکی از بزرگ‌ترین اولیگارشی‌های مالی در اوکراین حالا با فساد مالی یک میلیاردر شده است. او که در دانشگاه، اقتصاد خوانده در سال ۱۹۸۸ به همراه همسرش اولکساندر، شرکتی راه انداخت که پس از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱، نقش ویژه‌ای در قراردادهای دولتی داشت و او را بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ به ریاست اتحادیه سامانه‌های انرژی اوکراین رساند.

پاول لازارنکو که اتفاقاً مانند تیموشنکو نخست‌وزیری اوکراین را در اختیار داشته، از افراد نزدیک به او بود؛ کسی که پس از فرار از اوکراین در آمریکا به اتهام پولشویی فساد به ۹ سال حبس محکوم شد. همچنین پرونده مفصلی درباره دست داشتن تیموشنکو و لازارنکو در 2قتل سفارشی وجود دارد.

گفته می‌شود تیموشنکو زمانی که قصد داشت با شایعه‌های مختلف درباره فساد مالی خودش و اطرافیانش وارد صحنه سیاست شود با مشاوره یک شرکت روابط عمومی مدل موهایش را عوض کرد تا با سوءاستفاده از احساسات مردم نقش زنی آرام و مهربان را با ظاهری سنتی بازی کند. پس از آن هر زمان درباره فساد مالی تیموشنکو پرونده‌ای در جریان بوده او آن را با انگیزه‌های سیاسی خوانده است.

بدون شک تیموشنکو بار دیگر به دایره قدرت اوکراین بازگشته است اما مخالفان او در اوکراین هم به خوبی از پرونده‌های او خبر دارند و می‌دانند که‌سابقه‌ای طولانی در سوء‌استفاده از قدرت دارد. به همین‌خاطر شنبه‌شب وقتی اوبعد از آزادی از زندان به میدان استقلال کیف رفت تا در جشن مخالفان بعد از فرار رئیس‌جمهور شرکت کند، عده‌ای او را هو کردند.

کد خبر 251178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز