همشهری آنلاین: رییس جمهوری با بیان اینکه به دنبال اعتمادسازی با همه به ویژه همسایگان هستیم، گفت: دنیا بداند روی عزت، استقلال، منافع ملی و ارزش ها معامله نمی کنیم و اینها خط قرمزهای ما است.

حسن روحانی

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در همایش مدیران ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با برشمردن مولفه های بازدارندگی گفت: یک نکته در بازدارندگی، نوع رفتار ما با دیگران است.

وی تصریح کرد: برخی اوقات انسان ها قصدی برای جنگ ندارند، اما جوری صحبت می کنند که دیگران فکر می کنند، شما می خواهید بجنگید که می شود تهدید؛ تهدید این نیست که شما موشک پرتاب کرده یا یک رزمایش بزرگ درست کنی که طرف بترسد، البته برگزاری رزمایش ها در جای خود یک ضرورت است.

روحانی اظهار داشت: ممکن است حتی آمادگی جنگیدن نداشته باشی و بی خودی دیگران را تهدید کنی و به گونه ای که طرف فکر کند می خواهی به وی ضربه بزنی که این خود تهدید و این کار عامل تهدید است و اشتباه محاسبه در نوع جمله بندی، حرف زدن، سخن گفتن و موضع گرفتن بسیار اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاستی بر مبنای تنش زدایی و اعتماد سازی با دنیا است، این نه اینکه تاکتیکی و با شعار باشد، بلکه جمهوری اسلامی خواهان تنش، ادامه تنش و افزایش تنش با دیگران نیست.

رییس جمهوری اظهار داشت: جمهوری اسلامی دنبال ساخت اعتماد با همه به ویژه با همسایگان خود است، البته شرط آن این است که دنیا بداند ما روی عزت، استقلال، منافع ملی و ارزش ها معامله نمی کنیم و اینها خط قرمزهای ما است.

وی ادامه داد: باید دشمن، رقیب، دوست و همه این موارد را بدانند و فقط مساله ما این موارد است و حاضریم با همه حرف بزنیم، صحبت کنیم و اگر مشکلی است برادرانه و دوستانه از موضع برابر با احترام متقابل آن را حل کنیم.

روحانی گفت: خط قرمزهای ما این موارد است، خیلی هم نیست، عزت، استقلال، منافع ملی و حفظ ارزش ها خطوط قرمز ما است و نمی توانیم از آن بگذریم و گرنه حاضریم با همه حرف بزنیم و دوستی کنیم و تعامل سازنده داشته باشیم که این خودش عامل بازدارندگی است.

وی خاطر نشان کرد: باید نسبت به کشورهای دیگر به گونه ای رفتار، عمل، اعمال سیاست و اقدام کنی که حس کنند قصد ضربه زدن نداری، بلکه خواهان همزیستی مسالمت آمیز هستی، ولی اگر احساس کنند که می خواهی ضربه بزنی آن هم خود را آماده می کند تا مقابله کند و این وسط یک شلیک نابجا می تواند باروت را تبدیل به شعله کند و همه چیز را بهم بزند.

به دنبال تهاجم به هیچ کس نیستیم

رییس جمهوی با تاکید بر این که ما اساسا با همه کشورهای جهان به فکر منافع مشترک هستیم، اظهار داشت:ما با همسایگان به فکر منافع مشترک هستیم، آنقدر هم منافع مشترک ما با همسایگان زیاد است، حال اگر گوشه ای هم مسائل کوچک باشد قابل ذکر نیست.

روحانی با تاکید بر این که می توانیم با همسایگانمان اگر مشکلی وجود دارد با برادری و دوستی حل و فصل کنیم، اظهار داشت: اساس سیاست خارجی و بعد رفتار و گفتار ما باید این موضوع باشد.

رییس جمهوری در ادامه به سه نکته اشاره کرد که به بحث بازدارندگی کمک می کند و گفت: ما در نیروهای مسلح، دفاع، میدان و میدان رزم چند خط قرمز داریم که به آن نزدیک نمی شویم ما دنبال تهاجم به هیچ کس نیستیم.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که 35 سال گذشته است آیا ما به کسی تهاجم کرده ایم؟

رییس جمهوری اظهار داشت: روزهای سختی برای همسایگان ما در این 35 سال بوده است، اگر جمهوری اسلامی ایران قصد تهاجم داشت آن زمان وقت تهاجم بود که تهاجم کند اما تهاجم نکرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این کشور صادقانه می گوید که دنبال تهاجم نیست، نه تنها این 35 سال بلکه اساسا ایران در 200سال گذشته به کسی تهاجم نکرده است.

رییس جمهوری افزود: ما نه چشم طمعی به ثروت دیگران داریم نه به سرزمین دیگران. البته اجازه تجاوز به هیچ کس را نیز نمی دهیم و اگر کسی بخواهد تجاوز کند، قاطعانه مقابلش می ایستیم و برخورد می کنیم همان طور که در دفاع هشت ساله این کار را کردیم و هر روزی لازم باشد این کار را می کنیم.

روحانی اظهار داشت: ما یک ملت بزرگ با سابقه تاریخی، فرهنگی، انقلابی، مسلمان و عاشق پیامبر (ص)، اهل بیت و تابع قرآن هستیم، این ملت زیر بار تحمیل و تجاوز نمی رود و در عین حال قصد تجاوز هم به کسی ندارد.

وی تاکید کرد: این خط قرمز ماست ما همیشه به دنبال بازدارندگی یا اگر لازم بود دنبال دفاع هستیم، دنبال تهاجم نیستیم.

سلاح کشتار جمعی برای ما خط قرمز است/ دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم

روحانی اظهار داشت: ما دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و این خط قرمز ماست، نه به خاطر این که فلان قطعنامه یا فلان کنواسیون چه می گوید، البته ما این معاهدات کنوانسیون را امضا کردیم که به دنیا نشان دهیم که دنبال این ها نیستیم، حتی اگر این کنوانسیون ها هم نبود، حتی اگر سی دبلیو سی و ان پی تی هم نبود اعتقاد، ایمان و فقه ما و اصول ما به ما می گوید که دنبال سلاح کشتار جمعی نباشیم.

وی به تبلیغات غلطی مبنی بر این که ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی است، اشاره کرد و گفت: اگر ایران دنبال سلاح کشتار جمعی بود، می رفت و شیمیایی درست می کرد این که درست کردنش خیلی آسان تر از سلاح کشتار جمعی است، میرفت میکروبی درست می کرد این که درست کردنش آسان تر است، چرا نرفت درست کند؟ حتی در جنگ هم دنبالش نرفت.

وی اظهار داشت: حتی آن هایی که در جنگ به ما شیمیایی زدند ما نرفتیم به آن ها پاسخ به مثل بدهیم، بلکه شرافتمندانه ایستادیم و دفاع کردیم.

وی تصریح کرد: سلاح کشتار جمعی برای ما خط قرمز است و فتوای رهبر معظم انقلاب هم همین است و

اصول ما هم همین را می گوید.

رییس جمهوری در ادامه بر این نکته تاکید کرد که دنیا باید لمس کند که جمهوری اسلامی ایران هرگز به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

اصول اخلاقی را نقض نمی‌کنیم

روحانی سومین خط قرمز ایران در زمان جنگ و دفاع را اصول اخلاقی عنوان کرد و گفت: ما اصول اخلاقی ر ا نقض نمی کنیم. نه اینکه کنوانسیون ژنو چه به ما گفته است؛ اینها برای ما خیلی مهم نیست.

رییس جمهوری همچنین با یادآوری رویکرد جمهوری اسلامی در سالهای جنگ تحمیلی نسبت به اسیران، اظهار داشت: ما نسبت به اسیر با احترام برخورد می کنیم و همه این موضوع را در جنگ تحمیلی دیده اند. برخورد ما حتی با متجاوزین شرافتمندانه بود.

وی با یادآوری خاطره ای از حضرت امام خمینی(ره) در سالهای دفاع مقدس گفت:در آن ایام دشمن شهرهای ما را چند سال و چند ماه زد و ما جوابی ندادیم و این موضوع خدمت امام (ره) مطرح می شد که خدمت ایشان استدلال کردند که اگر جواب ندهیم این رفتار دشمن که شهرهای ما را مورد هجوم قرار می دهد ادامه می یابد و برای اینکه جلوی دشمن را بگیریم باید حمله کنیم که بعد از این استدلال ها امام با این شرط اجازه فرمودند که 48 ساعت قبل این حمله به مردم آن منطقه اعلام شود و ایشان فرمودند که اگر می خواهید شهری را بزنید به مردم آن شهر بگویید که با تمام سختی ها این کار شد.

رییس جمهوری در ادامه تاکید کرد: خط قرمز ما اصول اخلاقی ما است که روی آن ایستاده ایم. ما در مجموع می توانیم امروز در برابر همه آنهایی که خدایی ناکرده چشم طمع و یا چشم خیانت به جمهوری اسلامی ایران دارند با اقدامات بازدارنده بگوییم که باید فکر، نظر و رفتارتان را تغییر دهید و در این راستا وزارت دفاع مسئولیت خاصی را بر دوش دارد.

وی به بحث توانمندی های دفاعی جمهوری اسلامی و قدرت بازدارندگی اشاره کرد و گفت: در بحث بازسازی بسیاری از چیزهایی را که داریم باید به صورت مناسب نگهداری و بازسازی کنیم.

روحانی جمهوری اسلامی ایران را در بازسازی و نگهداری از تجهیزات «نمونه» عنوان کرد و افزود: به خاطر تحریم و فشار و شرایطی که بوده شاید نمونه باشیم که تجهیزاتی که برای 40 یا 50 و 60 سال پیش است نگهداری کرده ایم و آن را بروز کرده و با تغییرات از آن استفاده می کنیم.

وی خاطر نشان کرد: این رویکرد در نگهداری و بازسازی ارزشمند است و باید ادامه دهیم یعنی هم بازسازی، نوسازی و به روز کردن تجهیزات جزو وظایف نیروهای مسلح و بویژه وزارت دفاع است.

وی افزود: در تجهیزات و نوآوری ها بخصوص در بخش دانش بنیان قدم های خوبی برداشته شده و برخی نمونه ها را هم پیش از جلسه در نمایشگاهی دیده ایم که ارزشمند است.

رییس جمهوری پیشرفت در عرصه بازدارندگی را غیر قابل قیاس با ابتدای انقلاب دانست و تاکید کرد: اگر به ابتدای انقلاب برگردیم زمین تا اسمان وضع ما فرق کرده و این مهم ارزشمند است.

بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در جامعه تقریبا امکانپذیر نیست

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، رییس جمهوری گفت: بدون امنیت هیچ حرکت مهمی در یک جامعه تقریبا امکانپذیر نیست و اگر هم باشد با هزینه بسیار گزاف خواهد بود.

امنیت را به عنوان بزرگترین پایه برای حیات و آرامش جامعه و برای توسعه کشور دانست و افزود: امنیت به معنای آن است که مردم نسبت به انواع تهدیدات احتمالی دغدغه خاطری نداشته باشند و احساس آرامش کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: مردم باید احساس کنند مجموعه مدیریت کشور می تواند به خوبی از منافع ملی، ارزش های دینی و ملی و همچنین از حقوق مردم، استقلال کشور، وحدت ملی و تمامیت ارضی دفاع کند.

وی ادامه داد: در بخش دفاع دو ستون وجود دارد، یک ستون وظیفه دفاع را بر عهده دارد؛ عمدتا وظیفه پشتیبانی است و یک ستون وظیفه دفاع را به عهده دارد و عمدتا وظیفه صف است.

رییس جمهوری افزود: اگر مثال بزنیم بگوییم جبهه و پشت جبهه و میدان نبرد و آنها که باید امکانات میدان نبرد را تامین کنند، نیروهای مسلح ما در صف مقدم برای دفاع از کشور قرار دارند.

دفاع از منافع ملی بر عهده همه است

روحانی با اشاره به لزوم تامین امکانات و حمایت از جبهه گفت: نیروهای مسلح ما در صف مقدم دفاع از کشور هستند اما ارگانی نیاز است تا قدرتی را که به میدان می رود و از کشور دفاع می کند، پشتیبانی کند تا نیروهای مسلح بدون دغدغه خاطر برای نیازمندی های ضروری شان چه نیازمندی جنگ و چه نیازمندی زندگی دغدغه نداشته باشند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: دستگاهی که می خواهد دغدغه نیروهای مسلح را بزداید، اسمش وزارت دفاع است که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای تامین انواع نیازهای نیروهای مسلح و ایجاد آرامش برای نیروهای مسلح به خاطر جهت انجام وظایف اصلی شان است؛ البته دفاع از اهداف و منافع ملی به عهده یک ارگان یا بخش از جامعه نیست.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه تنها نیروهای مسلح نیستند که از کشور دفاع می کنند، افزود: همه باید دست به دست هم دهیم؛ دیپلماسی ما وزارت خارجه آنها که در روابط خارجی تلاش می کنند هم سربازان دفاع از منافع کشور، مرزها و صیانت از ارزشهای ملی و دینی ما هستند.

وی افزود: تمام بخش های فرهنگی هم این وظیفه رابه عهده دارند و آنها هستند که انگیزه لازم را حتی به نیروهای مسلح می دهند.

رییس جمهوری با بیان اینکه جامعه امروز همه به هم وصل است، اظهار داشت: محیط فرهنگی، محیط سالمی باشد روی نیروهای مسلح، خانواده و فرزندان آنها هم اثر می گذارد. خانواده یک فرد عضو نیروی مسلح است که به او روحیه می دهد والا اگر یک سرباز به معنای عام کلمه، سردار، افسر و درجه دار به سمت میدان جنگ برود و ناله زنش که نرو و ما را تنها نگذار در گوشش مرتب زمزمه کند و فرزند جوانش از دختر و پسر که نرو در گوشش زمزمه کند، چگونه می جنگد؟ تا آن سربازی که همسرش می گوید برو، من هستم بچه ها را نگه می دارم، شرف، عزت و استقلال ما در خطر است یا فرزندان با لبخند که می گویند ما هستیم؛ این دو جور زمزمه است در گوش و دل او.

ریییس جمهوری اضافه کرد: اگر عالمان، اندیشمندان، فرهنگ سازان، فیلم سازان و همه آنهایی که در هنر کار می کنند خدای ناکرده به عکس کار کنند وانگیزه لازم را برای دفاع ندهند، آن وقت چقدر دفاع سخت می شود یا اینکه همه بیایند این انگیزه را ایجاد کنند، چقدر آسان می شود.

روحانی تصریح کرد: دفاع به دوش همه ماست اما اگر خدای ناکرده دشمن تهدیدش را عملی کند، صف مقدم نیروهای مسلح هستند.

رییس جمهوری با طرح این سوال که آیا نیروی های مسلح می خواهند خود را آماده کنند تا دشمن را دفع کنند، افزود: نیروی های مسلح یک قدم، وظیفه بالاتری دارند و باید به گونه ای عمل کنند که فکر، نقشه ، کردار و رفتار دشمن را عوض کنند که به آن بازدارندگی می گوییم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما و بخش دفاع کشور باید بازدارنده باشند، کاری کنند تهدید عملی نشود.

روحانی در عین حال با یادآوری این که ممکن است دشمن دچار اشتباه محاسباتی شود، گفت: در برابر دشمن باید به دو شکل حواسمان جمع باشد زیرا ممکن است ما احتیاط لازم را داشته باشیم اما دشمن دچار اشتباه محاسباتی شود.

وی با یادآوری این که جنگ در شرایط به هم خوردن توازن و یا اشتباه محاسباتی رخ می دهد، افزود: صدام در تجاوز به ایران، کویت و حتی ملت خود دچار همین اشتباه محاسباتی شد.

وی ادامه داد: اشتباه محاسبه، بد دردی است، این که آدم نتواند درست بیندیشد و تجزیه و تحلیل کند.

روحانی با تاکید بر این که نیروهای مسلح در گام نخست برای مقابله با اشتباه محاسباتی دشمن، باید قدرت بازدارندگی بوجود بیاورند، اظهار داشت: بخشی از این بازدارندگی به تجهیزات دفاعی باز می گردد.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم مبنی بر «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه » افزود: به فرموده پیامبر اسلام(ص) منظور از «قوه» در این آیه، همان «الرمی» است که حتی قبل از نیروی پیاده و سواره قرار می گیرد.

روحانی توضیح داد: «رمی» یعنی چیزی که پرتاب می کنید که در گذشته تیراندازی و مشابه آن بود و امروز به موشک های مختلف هوا به زمین، زمین به زمین، سطح به سطح باز می گردد.

رییس جمهوری تاکید کرد: حتی پدافند هوایی نوعی رمی است؛ همه پهبادها و وسایلی که روی آن سوار می شود رمی به حساب می آید.

خیلی مهم است که چگونه سلاحی تولید کنیم

رییس جمهوری گفت: پشتیبانی نیروهای مسلح می خواهد نیروهای مسلح را تجهیز کند. خب، تجهیزات تاثیر گذار است. درست است که می گویند دنیای امروز دنیای سخت افزار نیست ولی این نباید حواسمان را پرت کند؛ نرم افزار مهمتر از سخت افزار است ولی معنایش این نیست که سخت افزار را کنار بگذاریم البته ترکیبش را قدرت هوشمند می گویند.

روحانی با بیان این که نرم افزار خیلی نقش دارد، ادامه داد: در سخت افزارهم داخلش وهم نرم افزار خیلی تاثیر دارد یعنی آن دانش بنیان بودن و نیروی فکر، بسیار مهم است. به هر حال یک بخش تجهیزات است و در تجهیزات هم سرعت زمان و برد مهم است.

رییس شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: شما یک هواپیما دارید و موشک هم روی آن سوار است، دشمن شما هم هواپیما دارد و موشک روی آن سوار است. موشک شما بردش 40 کیلومتر است مال دشمن 60 کیلومتر است، برای چه پرواز می کنید، خوب شما را می زند.

رییس جمهوری گفت: این دیگر جنگ نیست یک نوع انتحار است؛ به هرحال جنگی نیست. در آغاز جنگ هواپیمای اف 14 ما با موشک فونیکس وقتی بلند می شد، همه میگ ها فرار می کردند. دلیلش قدرت موشک فونیکس بود. دید راداری، تجهیزاتی که داشت و بعد هم نوع موشکی که برد و دقتش بیشتر بود.

وی یادآور شد: شما هرچه زمان را بتوانید کوتاه کنید یعنی موشکی که 50 کیلومتر پرواز را در 2 ثانیه انجام دهد، موشکی است که در 3 ثانیه انجام می دهد، خوب آن مقدم است و شما را می زند.

روحانی با بیان اینکه برد و زمان تعیین کننده و دقت خیلی مهم است، با گرامیداشت یاد شهید حسن تهرانی مقدم گفت: خدا رحمت کند و بر مقامش زیاد کند، شهید تهرانی را امروز یاد کردم و نیست که از وی سوال کنم. همیشه در دبیرخانه شورای امنیت ایشان را صدا می زدم . دقیق ترین حرف را این مرد می زد. صاحب نظر بود و دقیق حرف می زد. یک کاری می خواستیم انجام دهیم به من می گفت فلانی این جوری نیست این که من می گویم و درست هم می گفت.

وی ادامه داد: خیلی مهم است که ما چگونه سلاحی تولید کنیم. این سلاح دارای چه برد و دقتی باشد و چه توانمندی برای دفاع از خودش داشته باشد. این موشک شما باید اول از خودش دفاع کند.

نیروی انسانی ما را در جنگ پیروز می کند

روحانی اضافه کرد: موشک شما باید اول از خودش در جنگال دفاع کند وگرنه می رود و منحرف می شود. باید مدافع خوبی از خودش باشد، دقت و سرعت عمل و بردی داشته باشد که با آنچه دشمن دارد، بخواند؛ البته در دریایی هم همین وضع را داشتیم، در زمین به زمین هم همین وضع را، من نمی خواهم به دوران هشت ساله جنگ تحمیلی اشاره کنم. بعضی چهره هایی هم که من در این جلسه زیارت می کنم، در دوران دفاع مقدس آنها را زیارت می کردم و می دیدم.

رییس جمهوری با بیان این که اول تجهیزات است، یادآور شد: از تجهیزات مهمتر نیروی انسانی است. در جنگ، تجهیزات پیروز نمی شود حتما این را بدانید نه اینکه ما تجهیزات را نمی خواهیم حتما می خواهیم ولی آنکه ما را پیروز می کند نیروی انسانی است. انسان ها هستند که پیروز خواهند شد؛ البته نیاز دارند به تجهیزات و باید تجهیزات آنان را تامین کنیم.

وی ادامه داد: بعد از آن ، روحیه و آموزش مهم است. شما بهترین سلاح را داشته باشید، نفر شما، آموزش دقیق ندیده باشد خراب می کند و همه زحمات شما را به هدر می دهد اما آموزش خوب دیده باشد و تجهیز هم خوب باشد و روحیه نداشته باشد، با اولین گلوله توپی که در 200متری اش به زمین بخورد، خودش را ببازد، نمی تواند (از سلاح ) استفاده کند و به درد نمی خورد.

روحانی اضافه کرد: ما روحیه می خواهیم و از اینها مهمتر انگیزه است. انگیزه چیست؟ نام است؟ خدا نیاورد، نان است؟ خدا نیاورد. اگرانگیزه نان و نام شد، به درد نمی خورد.

رییس جمهوری یادآور شد: آن انگیزه ای که می تواند ما را پیروز کند در برابر دشمن هر چقدر قدرت داشته باشد، «ایمان» است. ایمان و اتکا به خدا و امید به حق و امید به خداوند. خیلی از این چهره ها را در هشت سال دفاع مقدس دیدیم چه روحیه، انگیزه ، ایمان و اخلاصی داشتند.

وی ادامه داد: آن نیروی انسانی آموزش دیده با روحیه، دارای انگیزه الهی که ما تجهیزات لازم هم در اختیار او بگذاریم و امکانات لازم، البته نیروی انسانی است؛ باید غذا و امکانات برسد و سنگر مناسب درست شود و اینها نیاز است.

نیروی انسانی اساس بازدارندگی است

رییس جمهور افزود: ما باید آنچه نیروی مسلح نیاز دارد، برایش تامین کنیم. ما پشتیبان و کمک آنها هستیم، اما اوست که پیروز می شود.

روحانی خاطرنشان کرد:حتی نیروهای ستادی به یک معنا پشتیبانی کننده هستند، اگر چه نقش راهنمایی کننده دارند و تدبیر می کنند.با این وجود خدمت اصلی را نیرویی می کند که می جنگد یا در خط مقدم قرار دارد.

وی با تاکید براینکه همه باید به نوعی از نیروهای مسلح پشتیبانی کنند، عنوان کرد: این پشتیبانی می تواند فکری، نقشه ای و یا اطلاعاتی باشد. با این وجود نیروی انسانی است که اساس بازدارندگی محسوب می شود.

رییس جمهوری گفت: آنچه حریفان، رقیبان و دشمنان از آن حساب اصلی را خواهند برد، نیروی انسانی است و بعد از آن تجهیزات قرار دارد.

روحانی اضافه کرد: در مساله بازدارندگی حضور و پشتیبانی مردم، یکدلی، همبستگی، انسجام و اتحاد آنها اصل سوم بسیار مهم در بازدارندگی است. حتی اگر نیروی مسلح بسیار هم قوی باشد.

رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه اگر مردم از نیروهای مسلح جدا باشند، آن نیروی مسلح پیروز نیست، افزود: ما باید ملت واحد و امت واحده و همواره کنار هم باشیم .نیروی مسلح باید تکیه گاه مردم باشد. وی اظهار داشت: اگر روزی احتمال بروز خطر وجود داشت، احساس مردم به نیروی مسلح مثل تکیه گاه در روز خطر باشد.

رییس جمهوری تاکید کرد: هرچقدر نیروهای مسلح مردمی تر و حرکتشان به نفع مردم باشد، مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری دارند. اگر وقتی سیل یا زلزله می آید، آنها به میدان بیایند، بسیار زیباست.

روحانی گفت: مردم وقتی می بینند که در روز خطر،گرفتاری و مشکل نیروی مسلح با هلی کوپتر، هواپیما و یا قایق به پای کار می آید، احساس امنیت می کنند.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در واقع در چنین مواقعی است که مردم می بینند نیروی مسلح در هنگام صلح با تمام توان تلاش می کند و کار عظیم، بهتر و ارزان تر از دیگران را انجام می دهد.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه نیروهای مسلح باید از تمام توانشان استفاده کنند، افزود: ما دعا می کنیم که همین طور شود و البته چنین نیز هست.

روحانی ادامه داد: طی شش ماه گذشته برای ما ملموس شد که جایگاه و شرایط کشور به چه صورت است.البته این به معنی ناامیدی ما نیست، ما به آینده امیدواریم و به امید خدا از همه مشکلات عبور می کنیم البته دولت به تنهایی قادر نیست، دولت هم خادمی است مثل سایرخادمان ملت؛ بنابراین اگر همه در کنار هم باشیم و دست به دست هم دهیم، مردم روز به روز آسایش و امنیت بیشتری خواهند داشت.

رییس جمهوری با اشاره به نکته سوم بازدارندگی تصریح کرد: سومین نکته مردم هستند و ملتی یکپارچه در صحنه می تواند دشمن را بترساند. در کشور ما مردم در کنار نیروهای مسلح و نیروهای مسلح در کنار مردم هستند.

رییس شورای عالی امنیت ملی گفت: بعد از آن یک فرمانده مورد اعتماد جامعه، مردم، معنوی و عادل مهم است مانند زمان هشتسال دفاع مقدس و آن چیزی که همه را دلگرم می کرد، دستور و فرمان امام بود، البته که ایشان یک نظامی نبود اما شخصیت والایی داشتند که مورد اعتماد همه بودند.

وی تصریح کرد: وقتی او گفت حصر آبادان باید شکسته شود، البته ممکن است یک فرمانده دیگر نیز آنرا بگوید ولی وقتی که او گفت چیز دیگری بود و وقتی امام می گفت همه باورشان می شد و می دانستند که وقتی امام مطلبی می گوید انگیزه مادی، فردی و شخصی ندارد و برای رضای خدا و انجام وظیفه است.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه فرماندهی بسیار مهم است، ادامه داد: امروز خوشبختانه بعد از آنکه امام ارتحال فرموند خلف صالحی جای او را گرفت که نیروهای مسلح و مردم ما همان اعتماد را به ایشان دارند که خیلی ارزشمند و مهم است که چه کسی فرمان می دهد که برو، بجنگ و بایست.

وی اظهار داشت: کسی که دستور می دهد به عنوان فرمانده یک فرد عادی نیست و بلکه فقیهی است که دل آدم بسیار قرص می شود و حجت دارد و می داند اگر معلول شود راحت تر صبر می کند و اگر شهید شود پیش خداوند مقرب است.

رییس شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد: امروز همه این موارد در کنار هم بکار گرفته شده و نیروی انسانی خوب، مردم در صحنه، تجهیزاتی که روز به روز بهتر و بهتر و آمادتر می شود و با فرماندهی نیروهای مسلح همه در کنار هم بازدارندگی به وجود آورده است.

اولویت بخشی مدنظر قرار گیرد

روحانی خطر نشان کرد: ما در همه این مسائل دفاعی و در زمینه تحقیقات فناوری های مختلف و در زمینه عمل و ساخت همیشه باید اولویت ها را مد نظر قرار دهیم؛ چرا که امکانات ونیروی متخصص ما نامحدود نیست و محدود است که البته باید اولویت ها را در نظر بگیریم.

وی اضافه کرد: باید تمام توان، امکانات و قوا را صرف اولویت ها کنیم و این بسیار اهمیت دارد . امروز نیروهای مسلح ، ستاد فرماندهی کل قوا و رییس آن در حال تلاش هستند و فعالیت بسیار خوبی را دارند.

روحانی تصریح کرد: اولویت بندی مسئله مهمی است و بیشترین تلاش باید برای قسمت هایی باشد که ضرورت داشته باشد. موضوع مهمی که وجود دارد این است که چگونه خدمت به نیروهای مسلح را در شرایط امکانات کشور بهتر باید انجام دهیم و در این راستا با وزیر دفاع صحبت شده که چه باید کرد.

روند کنونی باید اصلاح شود

رییس جمهوری همچنین اظهار داشت: اگراین روندی که در کل کشور ادامه پیدا کند اصلاح نشود و فکر اساسی صورت نگیرد در مقطع چشم انداز 20 ساله به نقطه ای می رسیم که هر چه در می آوریم باید حقوق و پول بازنشسته دهیم و باید آن را حل کنیم که انشاءلله برایش راه حل می یابیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه تبدیل به احسن کردن در نیروهای مسلح جای کار بسیار دارد، اضافه کرد: قانون گفته است شما پادگان هایی در شهر دارید که اگر به خارج از شهر منتقل شود، هم آن پادگان نوسازی می شود و هم ممکن است فضای بهتر و بیشتری در اختیار داشته باشید و هم به شهر، مردم و خودتان کمک کرده اید.

روحانی ادامه داد: قانون این را گفته و مصوب کرده است که پادگان ها به بیرون از شهر منتقل شود، می دانم که اجرای این کار دشوار است اما باید به دنبال آن برویم.

وزارت دفاع به فکر صادرات محصولات خود باشد

رییس شورای عالی امنیت ملی در بخش آخر سخنان خود به موضوع صادرات اشاره کرد و اظهار داشت: وزارت دفاع به فکر صادرات محصول خود باشد که در منطقه و دنیا این کار نه تنها از لحاظ مادی بلکه از لحاظ ارتباط حایز اهمیت است.

روحانی گفت: جایی که سلاح می خریم و می فروشیم به معنای آن است که روابط از سطح عادی بالاتر است. این کار مشابه اقدامی استراتژیک و راهبردی است و از لحاظ سیاست خارجی بسیار مهم است که صادرات را افزایش دهید.

رییس جمهوری با تاکید بر همکاری وزارت دفاع با سایر بخش ها همچون صنعت و دانشگاه گفت: باید کاری کنیم که در زمان صلح وزارت دفاع ما بیشترین کمک را به کشور، صنعت، محیط زیست و همه نیازمندی هایی که داریم، انجام دهد.

وی با بیان اینکه بخش بزرگی از آلودگی مربوط به موتورسیکلت ها است، ادامه داد: خودروها و سایر موارد نیز اینگونه است، برای رفع آلودگی در محیط زیست و سایر بخش ها، صنعت وزارت دفاع می تواند به کمک آید.

روحانی تصریح کرد: برای رفع آلودگی شهر بزرگی همچون تهران، موتورسیکلت ها باید برقی شوند و با باتری کار کنند .

رییس جمهوری همچنین با اشاره به دیپلماسی دفاعی گفت: هنگامی که یک ناوگان شما در نیروهای مسلح حرکت می کند، به بازدید می رود، نوع گفتار و گفتمان با دنیا بسیار مهم است.

روحانی تصریح کرد که دیپلماسی دفاعی می تواند در حراست، بازدارندگی و روابط بهتر با دنیا دیپلماسی موثری باشد.

کد خبر 251395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز