یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: جدا از رویدادهای غافلگیرکننده‌ای که در مراسم اسکار ممکن است رخ دهد، اهدای این جوایز تاریخچه‌ای عجیب دارد. این ۵ مورد از جمله واقعیت‌های عجیب درباره این تاریخچه است:

oscar

۱- کارنامه‌ حرفه‌ای پرسش‌برانگیز نخستین برنده اسکار

نخستین فردی که برنده جایزه آکادمی سینمایی آمریکا شد امیل یانینگز بود؛ این بازیگر فیلم‌های صامت برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای دو فیلم شد. اولی فیلم «آخرین فرمان» ساخته  ۱۹۲۸ که داستان یک فرمانده روس شجاع طرفدار تزار بود که در این فیلم پرزرق و برق و سطحی هالیوودی به یک خبرچین تنزل داده شده بود. و دومی فیلم The Way of All Flesh ساخته  ۱۹۲۷ که یانینگز در آن نقش کارمند بانکی را داشت که فریب زن افسونگری را می‌خورد و به دردسر می‌افتد.

اسکار گرفتن یانینگز چند خصوصیت غیرعادی دارد: او در تنها سالی که این جوایز برای بازی در چند فیلم داده شد، برنده اسکار بهترین بازیگر مرد شد؛ هیچ کپی از فیلم The Way of All Flesh باقی نمانده و این فیلم کاملا از دست رفته است؛ و جالب‌تر این که روایت شده است که در این نخستین دوره اسکار، رای‌های داده شده به یک سگ جرمن شپرد به نام «رین تین تین» که در آن زمان ستاره فیلم‌ها بود، بیشتر از رای‌های داده شده به یانینگز بود. اما شاید عجیب‌ترین رویداد از دیدگاه امروزی وقایعی باشد که بعدها برای این نخستین برنده جایزه اسکار رخ داد. یانینگز که زاده آلمان بود به کشورش بازگشت و در چندین فیلم تبلیغاتی نازی‌ها نقش‌آفرینی کرد.

۲- آیا برندگان اسکار عمر طولانی‌تری دارند؟

برنده شدن جایزه اسکار ممکن است برای یک چهره مشهور مزیتی بیش از به دست آوردن مجسمه‌ای طلایی داشته باشد.

مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۱ در ژورنال Annals of Internal Medicine ‌ منتشر شد نشان داد که امید به زندگی (یا میانگین طول عمر) در برندگان اسکار ۳.۹ سال بیشتر از سایر نقش‌آفرینان کمتر شناخته‌شده هم‌دوره‌شان بوده است. اینکه چه عاملی باعث این عمر طولانی‌تر می‌شود، دقیقا روشن نیست. اما در این بررسی این تفاوت حتی هنگام در نظر گرفتن خصوصیات جمعیت‌شناختی، شمار فیلم‌ها، کشور محل تولد و سایر عوامل به جای خود باقی می‌ماند. پژوهشگران حدس می‌زنند که این تفاوت بازتاب‌دهنده این واقعیت باشد که مقام اجتماعی با افزایش طول عمر همبستگی دارد.

۳- سرنوشت‌های عجیب مجسمه اسکار

سرنوشت مجسمه اسکار ۳۴ سانتی‌متری که با طلای ۲۴ عیار آب داده شده است در اغلب موارد به قفسه جایزه‌ها یا پیش‌بخاری خانه‌‌ها ختم می‌شود. اما برخی از این مجسمه‌ها سرنوشت عجیبی پیدا کرده‌اند. جنیفر لاورنس که در سال ۲۰۱۳ جایزه بهترین بازیگر زن را برای فیلم »دفترچه امیدبخش» به دست آورد، از نگهداشتن آن در خانه احساس ناراحتی می‌کرد، بنابراین مادرش مجسمه را گرفت و روی پیانویش به نمایش گذاشت. کیت وینسلت، اما تامپسون و شون کانری، همگی ادعا می‌کنند که اسکارهای‌شان را در توالت نگه می‌دارند. اما عجیب‌ترین رفتار با مجسمه اسکار را شاید راسل کرو انجام داده است که جایزه‌اش برای فیلم گلادیاتور را بر اساس گزارش‌ها در مرغدانی‌اش نگاه می‌دارد.

۴- باروبندیل عجیب

جنس‌هایی که در کیف‌های هدیه برای حاضران در مراسم اسکار می‌گذارند به گران قیمت‌بودن مشهورند- بر اساس گزارش‌ها اجناس درون کیف هدیه سال 2014 هشتاد هزار دلار قیمت داشته است.

۵- سلبریتی‌های اکنون بیشتر گریه می‌کنند

یک بررسی که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد نشان داد که برندگان اسکار نسبت به سال‌های پیش در هنگام دریافت جایزه بیشتر گریه می‌‌کنند. پژوهشگران در این بررسی این فرض را مطرح کردند که ممکن است در دوران فعلی حاضران انتظار شنیدن سخنرانی عاطفی‌تری از برندگان را داشته باشند. ۷۱ درصد گریه‌های اسکاری از سال ۱۹۹۵ به بعد رخ داده است. هنرپیشه‌های زن دو برابر بیش از هنرپیشه‌های مرد گریه می‌کنند؛ از ۱۵ هنرپیشه زنی که در سال‌های اخیر اسکار گرفته‌اند، ۱۲ نفرشان در حین سخنان هنگام دریافت جایزه گریه کرده‌اند.

LiveScence

کد خبر 251472
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز