همشهری آنلاین: به مناسبت ۱۵ اسفند، روز درختکاری و با هدف ترویج فرهنگ صیانت از محیط زیست، آیین روز درختکاری در دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

درخت

به گزارش همشهری آنلاین، در این برنامه که برای نخستین بار با رویکردی فرهنگی - دانشجویی به موضوع درختکاری و اهمیت آن می‌پردازد، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان حوزه محیط زیست حضور خواهند داشت.

به گفته فرزاد قاسم زاده مدیریت منطقه 9 و رییس فرهنگ­سرای رویش، در این مراسم ضمن ارایه سخنرانی و اجرای آیین نمادین کاشت نهال با حضور اساتید و دانشجویان، همچنین نهال رایگان توزیع خواهد شد.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 با اشاره به ضرورت تعامل نهادهای فرهنگی و علمی برای آسیب شناسی مسایل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت محیط زیست اظهار داشت: برگزاری آیین روز درختکاری با همکاری مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران، نقطه سرآغاز تعامل ما به عنوان دستگاهی فرهنگی هنری با دانشگاه تهران به عنوان مجموعه ای علمی و پژوهشی است تا به زودی شاهد تعامل بیشتر فعالان عرصه فرهنگ با جامعه دانشگاهی باشیم.

عبدالرضا کرباسی رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز با اشاره به نقش دانشگاهیان و به ویژه دانشجویان رشته های محیط زیست در فرهنگ­سازی و ایجاد معرفت زیست محیطی در جامعه اظهار داشت: موضوع محیط زیست و چالش های فراروی آن امروزه به یکی از مهم ترین معضلات کشور و به ویژه کلانشهرها تبدیل شده است و رفع معضلاتی هم چون آلودگی هوا و تخریب محیط زیست بیش از هر چیز به فرهنگ­سازی و کار پژوهشی نیاز دارد و این مهم نیز جز در سایه تعامل دستگاه ­های فرهنگی و علمی میسر نخواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ بازیافت در جامعه افزود: هر تن کاغذ بازیافتی حدود 17 اصله درخت را نجات می‌دهد و هر اصله درخت 16 بسته 500 تایی یا 8300 برگ A4 تولید می‌کند.

با استفاده بهینه از کاغذ، می‌توان میلیون ها اصله درخت را نجات داد.

کرباسی اظهار داشت: در حال حاضر میزان CO2 به PPM 400 رسیده است و پیش بینی ها نشان می‌دهد که میزان آن در انتهای قرن حاضر به PPM 800 برسد و این درحالی است که میزان PPM 500 آستانه فروپاشی اکوسیستم های طبیعی و حیات می‌باشد.

از این رو پیش بینی می‌شود این اتفاق در سال 2030 رخ دهد، بنابراین برای حل این معضل دو راهکار داریم؛ کاهش هر چه بیشتر میزان تولید CO2 و ترسیب مقدار کربن موجود در هوا .

در ترسیب کربن درختکاری، اقدامی تعیین کننده به شمار می‌آید و باید از درختان سریع الرشد و با قابلیت ترسیب بالای کربن استفاده شود.

آیین روز درختکاری 14 اسفند به نشانی خیابان انقلاب، خیابان قدس، نبش کوچه آذین، دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران برگزار می‌شود و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 66688552 تماس بگیرند.

کد خبر 251501
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز