دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بنیاد تمشک طلایی یک روز پیش از معرفی برندگان جایزه اسکار، بدترین‌های دنیای سینما را در سال۲۰۱۳ معرفی کرد که فیلم «۴۳» و فیلم علمی تخیلی «پس از زمین» با بازی ویل اسمیت و پسرش جیدن هر کدام با بردن ۳جایزه فاتحان اصلی سی و چهارمین دوره جوایز سالانه تمشک طلایی بودند. جایزه موسوم به Razzies نوعی شوخی با جایزه اسکار به شمار می‌رود.

تمشک طلایی


13کارگردان و 19 فیلمنامه‌نویس برای یک فیلم

فیلم 43، جوایز بدترین کارگردان (برای 13کارگردان فیلم) و بدترین فیلمنامه (برای 19فیلمنامه‌نویس فیلم) را از آن خود کرد و با پشت سر گذاشتن فیلم‌های «پس از زمین»، «آدم‌بزرگ‌ها2»، «رنجر تنها» و «کریسمس مدیایی» تایلر پری جایزه تمشک طلایی بدترین فیلم سال را هم برد. جیدن اسمیت 15ساله جایزه بدترین بازیگر مرد را گرفت و پدر معروفش بدترین بازیگر مرد مکمل شد؛ ضمن اینکه جایزه بدترین گروه بازیگری به این پدر و پسر مشهور رسید. تایلر پری برای بازی در نقش یک زن در کریسمس مدیایی به کارگردانی خودش بدترین بازیگر زن معرفی شد و کیم کارداشیان برای بازی در «وسوسه تایلر پری» دیگر فیلم پری، جایزه بدترین بازیگر زن مکمل را گرفت. رنجر تنها هم برنده تمشک طلایی بدترین بازسازی، پیش‌درآمد یا دنباله لقب گرفت. آدام سندلر هم که معمولا هر سال با دست پر مراسم تمشک طلایی را ترک می‌کند، امسال با وجود 8نامزدی آدم‌بزرگ‌ها2، نصیبی از جوایز نبرد.

اسکار مستقل‌ها برای بردگی

بیست و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز سالانه اسپیریت 24ساعت پیش از مراسم آکادمی اسکار برگزار شد و فیلم سینمایی «12سال بردگی» به کارگردانی استیو مک‌کوئین 5جایزه ازجمله بهترین فیلم بلند داستانی را از مراسم موسوم به اسکار سینمای مستقل آمریکا از آن خود کرد.

این فیلم در 7بخش نامزد جوایز اسپیریت بود و موفق شد علاوه بر جایزه بهترین فیلم، جوایز بهترین کارگردان، بهترین بازیگر مکمل زن، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلمبرداری را ببرد.

متیو مکاناهی که پارسال با «مایک جادویی» جایزه اسپیریت مرد مکمل را برده بود، برای بازی در «کلوب مشتریان دالاس» جایزه اسپیریت بهترین بازیگر مرد را گرفت و بر رقیبانی چون چوئیتل اجیوفور با 12سال بردگی، رابرت ردفورد با «همه‌‌چیز از دست رفته»، بروس درن با «نبراسکا»، اسکار آیزاک با «درون لوین دیویس» و مایکل بی. جردن با «ایستگاه فروتویل» غلبه کرد. جرد لتو هم برای کلوب مشتریان دالاس جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل را دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن به کیت بلانشت برای بازی در «جازمین غمگین» وودی آلن رسید و بازیگر سرشناس استرالیایی برای بردن این جایزه ستاره‌هایی چون ژولی دلپی با «پیش از نیمه‌شب»، گابی هافمن، بری لارسن و شیلین وودلی را پشت سر گذاشت. بلانشت در رشته بهترین بازیگر زن اسکار هشتاد و ششم هم نامزد شده و در بسیاری از پیش‌بینی‌های امسال بیشترین بخت را برای بردن این جایزه دارد.

نبراسکا در 6رشته نامزد دریافت جایزه اسپیریت شده بود و باب نلسن برای آن جایزه بهترین فیلمنامه اول را برد. جایزه بهترین فیلم بین‌المللی به «آبی گرم‌ترین رنگ است» عبداللطیف کشیش از فرانسه رسید. «زیبایی بزرگ» و «شکار» هم جزو نامزدهای این بخش بودند که با توجه به غیبت فیلم فرانسوی در اسکار امسال، به‌احتمال فراوان یکی از این دو فیلم اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را خواهد برد.

نکته‌هایی درباره تمشک طلایی و اسپیریت

برندگان 8 بخش از 9بخش جوایز تمشک طلایی را حدود 800عضو بنیاد تمشک طلایی در 47 ایالت آمریکا و 15کشور دیگر به‌صورت آنلاین انتخاب کردند و برنده جایزه بدترین گروه بازیگری با رأی بیش از 80هزار کاربر سایت گوجه‌های گندیده (Rotten Tomatoes) انتخاب شد. بنیاد تمشک طلایی سال1980 راه‌اندازی شده و سیلوستر استالونه با 30بار نامزدی و 10جایزه رکورددار جوایز تمشک طلایی است. جوایز اسپیریت از فیلم‌هایی تقدیر می‌کند که خارج از نظام استودیوهای بزرگ یا در بخش‌های ویژه درون استودیوها در ایالات متحده آمریکا ساخته شده‌اند و تنها فیلم‌هایی بخت بردن جایزه اسکار سینمای مستقل را دارند که با بودجه کمتر از 20میلیون دلار ساخته شده باشند.

 

کد خبر 251660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز