همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه از حضور نظامیان کشورش در شبه جزیره کریمه اوکراین دفاع کرد و گفت که این اقدام در راستای دفاع از اقلیت روس مقیم در این منطقه انجام شده که از سوی گروه‌های افراطی مورد تهدید قرار گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا،سرگئی لاوروف طی سخنانی در بیست و پنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو ،خاطرنشان کرد: اقدام مسکو در شبه جزیره کریمه در راستای دفاع از حقوق بشر انجام شده است.

لاوروف خاطرنشان کرد: آنچه ما با آن روبرو هستیم دفاع از شهروندان و هموطنان روسی در این منطقه و تضمین حقوق بشر بویژه حق زندگی انسان ها است.

وزیر خارجه روسیه افزود: آنچه بسیار حائز اهمیت است اینکه باید از نیروهای افراط گرا که به صورت غیر قانونی سعی می کنند با تقویت خشونت و ترورهای بی پروا بر اوضاع مسلط شوند،فاصله بگیریم.

لاوروف در ادامه سخنان خود وضعیت اوکراین را از نظر افراط گرایی با بحران سوریه مقایسه کرد.

وزیر خارجه روسیه درحالی مداخله نظامی مسکو در کریمه را تلاش در راستای محافظت از حقوق بشر دانست که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی نظری غیر از این داشته و مسکو را به خاطر چنین اقدامی بشدت مورد انتقاد قرار می دهند.

در همین راستا کارل بیلدت وزیرخارجه سوئد در بدو ورود به بروکسل به منظور شرکت در نشست اضطراری وزیران خارجه اروپایی برای بررسی بحران اوکراین، گفت: هیچکس حق ندارد به بهانه آنچه دفاع از شهروندان خوانده می شود،کشور دیگری را اشغال کند.

لوران فابیوس وزیرخارجه فرانسه نیز در گفت و گویی در همین رابطه تاکید کرد: اولویت غرب درمورد بحران اوکراین این است که از طرفی مانع از دخالت روسیه شود و از طرف دیگر گفت و گو ها برای حل سیاسی بحران را در دستور کار قرار دهد.

فابیوس خاطرنشان کرد: با اینکه روسیه به صورت آشکار قوانین بین المللی را نقض کرده است اما هنوز خیلی زود است که بخواهیم درمورد تقویت حمایت نظامی از اوکراین و یا اعمال تحریم تسلیحاتی علیه روسیه فکر کنیم.

کد خبر 251738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز