دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: بزرگ‌ترین بحران اروپا در قرن ۲۱، خطرناک‌ترین برهه در تاریخ بعد از جنگ سرد، عملیات نظامی برای اشغال و حرف‌های دیگر.

اوکراین

اگر کسی این حرف‌ها را در منابع معتبر نمی‌خواند تصور می‌کرد که با یکی از فیلم‌های دوران تقابل شوروی و آمریکا که ماجرای جنگ‌ پنهان 2 ابرقدرت را با خودنمایی مأموران ک‌گ‌ب روایت می‌کند روبه‌روست. اما همه‌‌چیز درباره تقابل جدید غرب با سرهنگ سابق ک‌گ‌ب در کاخ کرملین واقعیت دارد و هر چند خبری از فیلمی ماجراجویانه نیست اما خبرهای آن به‌قدری جنجالی شده که حتی مراسم پر زرق و برقی مانند اسکار را هم زیر سایه خود قرار داده و برخی حرف از جنگ جهانی سوم زده‌اند.

درحالی‌که مقام‌های آمریکا و انگلیس اعلام کردند که نیروهای روسیه کنترل کامل منطقه خودمختار کریمه را در اختیار گرفتند تقابل دوطرف در عرصه دیپلماتیک هم بالا گرفت تا همه‌‌چیز مردم را به یاد جنگ سرد بیندازد. 7 کشور بزرگ صنعتی جهان(گروه ۷) روز گذشته در بیانیه‌ای اقدام نظامی روسیه علیه منطقه استراتژیک کریمه در اوکراین را محکوم کردند تا خود را در کنار دولت جدید اوکراین نشان دهند.

در مقابل روس‌ها اعلام کردند که با چین درباره اوکراین به توافق رسیده‌اند تا بار دیگر این دو قدرت در کنار هم باشند. مقام‌های آمریکا و اروپا تأکید کرده‌اند که به‌دنبال تنبیه و مجازات مسکو به‌خاطر اقدام‌هایش درباره اوکراین هستند و مقام‌های روسیه هر روز باید منتظر برگ جدیدی باشند.

روسیه حالا از سوی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به لغو عضویت در گره ۸ کشور صنعتی جهان(جی ۸) تهدید شده و آمریکا به همراه متحدانش نشست این گروه در شهر سوچی روسیه را تحریم کرده‌اند. اقدامی‌ که مقام‌های روسیه آن را امتیاز منفی برای این گروه و نه برای مسکو خوانده‌اند. بازی‌های پارالمپیک هم از تقابل دو طرف در امان نمانده و مقام‌های غربی اعلام کرده‌اند که هیأت‌های خود را به روسیه برای این رقابت‌ها اعزام نمی‌کنند. سفر 2 هیأت تجاری آمریکا به روسیه لغو شده و گزارش‌ها از منتفی شدن رزمایش مشترک مسکو و واشنگتن خبر می‌دهد.

جان کری که قرار است امروز راهی کیف شود تا «حمایت قوی آمریکا» را از اوکراین نشان دهد همچنین درباره احتمال تحریم و بلوکه شدن دارایی‌های روسیه حرف زده است تا آتش تقابل دوطرف حتی از ماجرای سوریه هم شعله‌ور‌تر شود. در آمریکا نمایندگان کنگره و دیپلمات‌ها همچنین از احتمال تحریم صدور ویزا برای مقام‌های روسیه از سوی این کشور و متحدانش خبر داده‌اند.روز گذشته خبرنگاران از تجمع خودروهای زرهی روسیه در نزدیکی آبراهه باریکی که کریمه و روسیه را از هم جدا می‌کند خبر دادند. خط‌‌های موبایل در مناطقی قطع شده و ناوهای روسیه وارد بندر سواستوپول شده‌اند.

برخی منابع اعلام کرده‌اند که خطوط تلفن هم در برخی مناطق کریمه قطع شده و با مسدود شدن راه‌های ارتباطی امکان ورود خودروها به این شبه جزیره وجود ندارد. نیروهای ویژه روسیه که وارد منطقه شده‌اند تعدادشان بسیار بیشتر از نیروهای نظامی اوکراینی در کریمه است.پس از اینکه ۹۰ دقیقه جدال تلفنی اوباما با پوتین به نتیجه قابل توجهی نرسید حالا آنگلا مرکل، صدارعظم آلمان که همیشه رابطه خوبی با رئیس‌جمهور روسیه داشته وارد عمل شده است.

دولت آلمان  اعلام کرد که با تماس تلفنی مرکل و پوتین، مسکو ایجاد یک گروه تماس با هدف تسهیل روند مذاکرات درباره بحران اوکراین را پذیرفته است. به گفته سخنگوی دولت آلمان، پوتین پیشنهاد مرکل را برای تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب پذیرفته است. هر چند گزارش‌ها نشان می‌دهد بعد از این تماس، مرکل به اوباما گفته است که پوتین واقعیت را درک نمی‌کند و در دنیای دیگری است. اوباما اما در واشنگتن هم تحت فشار نمایندگان کنگره قرار دارد که او را به انفعال پس از ناکارآمدی در ماجرای سوریه متهم می‌کنند.در روسیه اما درحالی‌که هنوز پوتین در مقابل خبرنگاران سکوت کرده ارزش روبل به پایین‌ترین میزان تاریخ خود کاهش پیدا کرده است.

شاخص سهام در بورس مسکو سقوط کرده و برای جلوگیری از سقوط ارزش روبل مقام‌های مسکو نرخ بهره را 2 درصد افزایش داده‌اند. به گزارش رویترز، بانک مرکزی روسیه برای جلوگیری از سقوط بیشتر ارزش پول این کشور، 10میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به فروش رسانده است. تحولات اوکراین و رویارویی غرب و روسیه، بازارهای جهان را تحت تأثیر قرار داده‌است. قیمت نفت و گندم در جهان افزایش یافته‌است و بازارهای سهام شاهد سقوط شاخص‌ها بوده‌اند.

هر چند آرسنیی یاتسنیوک، نخست‌وزیر موقت اوکراین اقدام روسیه را اعلان جنگ خوانده و از یک فاجعه خبر داده اما سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرده که نیروهای روسیه تا زمان «عادی‌شدن اوضاع» در اوکراین در مقابل تهدیدهای ملی‌گرایان افراطی باقی خواهند ماند.

کد خبر 251808
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز