سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۰۷
۰ نفر

مهدی صباغ‌زاده بر این عقیده است مشکل فیلم سینمایی «رستاخیز» نه نشان دادن چهره بزرگان دین بلکه نداشتن بار احساسی لازم برای درگیری مخاطب است.

مهدی صباغ‌زاده

این فیلمساز که اثر تاریخی مذهبی «راه بهشت» را هم در کارنامه دارد، درباره حواشی فیلم تازه احمدرضا درویش به نسیم گفت: انتظار من از رستاخیز بیش از اینها بود و مهم‌تر از هر چیز فیلم حس و حال عاشورایی لازم را برایم نداشت. طبیعی است وقتی یک اثر مذهبی به لحاظ حسی مخاطب را برنمی‌انگیزد، برایش حرف و حدیث پیش می‌آید. صباغ‌زاده ادامه داد: من کاری به بحث‌های مربوط به نمایش چهره بزرگان و شهدای عاشورا در فیلم ندارم. این مباحث فقهی است و کارشناسان امر درباره آن موضع می‌گیرند. من این را می‌گویم که فیلمنامه این کار قدرت لازم را برای اجرای حس و حال واقعه‌ای به عظمت عاشورا ندارد. این فیلم هرگز نمی‌تواند حس و حال «روز واقعه» را برایم تداعی کند. شخصیت‌های ارزشمند دینی را نمی‌توان ساده گرفت و نیاز به ایجاد یک حس قوی در داستان دارد. ذهنیت من به‌عنوان یک مسلمان نسبت به عاشورا متأسفانه با دیدن رستاخیز ارضا نمی‌شود.

این فیلمساز در پایان درباره خلأ داستانگویی در رستاخیز هم گفت: داستانگویی در فیلمنامه اساس قضیه است. اگر داستان نگویی نمی‌توانی مخاطب را پای فیلم بنشانی. البته هر کسی می‌تواند بگوید مخاطب برایش مهم نیست اما واقعیت این است که تا نتوانی داستان بگویی فیلم دیده نمی‌شود و تا شخصیت پرداخت نشود کمترین حسی میان مخاطب و فیلم برقرار نخواهد شد. در هالیوود هم همینطور است، آنها سال‌هاست فیلم‌های تاریخی می‌سازند اما قبل از هر کاری یک گروه زبده را به‌کار می‌گیرند و فیلمنامه‌شان را پر می‌کنند از داستانک‌های جذاب و شخصیت‌های مثبت و منفی.

 

کد خبر 251837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز