همشهری آنلاین: المان عبدالله اف، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، گزارش اخیر وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۱۳ میلادی را مغرضانه خواند.

 جمهوری آذربایجان

به گزارش ایرنا، وی در گفت وگو با خبرگزاری ترند با اعلام اینکه گزارش مزبور با وضعیت واقعی حقوق بشر و دمکراسی در جمهوری آذربایجان کاملا متضاد است، گفت:ˈ وزارت خارجه آمریکا در تنظیم این گزارش به منابع مشکوک و اظهارنظرهای شخصی استناد نموده و از همکاری با نهادهای رسمی جمهوری آذربایجان که می توانست موجب انعکاس واقعیت ها و شفاف شدن این گزارش شود، کوتاهی کرده استˈ.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه نهادهای رسمی کشورش برای انعکاس واقعیت ها در این گزارش ؛ ایرادات خود را به وزارت خارجه آمریکا تسلیم کرده اند، از منظور نشدن اصلاحات صورت گرفته در قانون و گام های برداشته شده ازسوی دولت آذربایجان برای تکامل بخشیدن به وضعیت دمکراسی و حقوق بشر در گزارش وزارت خارجه آمریکا ابراز تاسف کرده است.

عبدالله اف در مورد میزان درستی گزارش های سالانه وزارت خارجه آمریکا که با وجود شورای نظارت حقوق بشر سازمان ملل متحد بطور یک جانبه درباره وضعیت حقوق بشر در اقصی نقاط جهان تهیه می کند، خاطرنشان کرد: کاملا واضح است که گزارش های سالانه وزارت خارجه آمریکا در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان اشتباه است و چنانچه هدف بهبود وضعیت حقوق بشر در دنیاست، در این صورت آمریکا را به تلاش بیشتر برای تکمیل مکانیسم های بین المللی حقوق بشر فرا می خوانیم.

به گفته المان عبدالله اف تهیه چنین گزارش مغرضانه ای در مورد دولت جمهوری آذربایجان که در زمینه استقرار سیستم حمایتی حقوق بشر به موفقیت هایی دست یافته است، غیر از تلاش برای اعمال فشار سیاسی بر جمهوری آذربایجان مفهوم دیگری ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه آذربایجان درعین حال انعکاس واقعیت اشغال قره باغ و هفت بخش مجاور آن بدست جدایی خواهان با حمایت دولت ارمنستان در گزارش وزارت خارجه آمریکا را با توجه به مشارکت آمریکا در صدور چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حمایت از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، مثبت ارزیابی و نسبت به ادامه چنین موضعی از طرف آمریکا ابراز امیدواری کرده است.

به گفته وی، خودداری عمدی از بازگوشدن دلایل اصلی محروم شدن یک میلیون جنگ زده و آواره آذربایجانی از حقوق اولیه خود از ایرادات مهم دیگر این گزارش است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود در رابطه با وضعیت حقوق بشر در سطح دنیا در سال 2013 میلادی ، اتهاماتی به ویژه درخصوص انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته علیه جمهوری آذربایجان مطرح کرده است.

کد خبر 252225
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز