همشهری آنلاین: ویتالی چورکین، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد موضوع تیراندازی تک تیراندازان به سوی مردم در اوکراین را در شورای امنیت سازمان ملل متحد مطرح کرده و خواستار تحقیق در این خصوص شده است.

به گزارش خبرگزاری نووستی، پیشتر در این هفته نوار مکالمه تلفنی بین کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و اورماس پائت وزیر امور خارجه استونی در اینترنت در روز 26 فوریه پس از بازدید وزیر امور خارجه استونی از اوکراین در اینترنت منتشر شد.

در این گفتگو وزیر امور خارجه استونی با استناد به اطلاعات اولگا بوگومولتس پزشک معالج مجروحان بر اثر شلیک تک تیراندازها گفته است این درک که نه یانوکوویچ بلکه افرادی از ائتلاف جدید (مخالفان یانوکوویچ) در پشت سر این تک تیرانداز ها قرار دارند، افزایش می‌یابد.

  • مکالمه ۱۱ دقیقه‌ای

در همین حال به گزارش پرس تی وی؛ مکالمه تلفنی افشا شده بین کاترین اشتون رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و اورماس پائت وزیر خارجه استونی نشان می‌دهد که ائتلاف موسوم به «میدان» در اوکراین تک‌تیراندازهایی را برای کشتار نیروهای پلیس و معترضان استخدام کرده بود.

در این مکالمه ۱۱ دقیقه‌ای که صحت آن از سوی وزارت خارجه استونی تایید شده است پائت گفت تک‌تیراندازهای استخدام شده از سوی ائتلاف میدان (Maidan) که محرک اصلی بحران کی‌یف است مسئول مرگ افرادی هستند که ماه گذشته کشته شدند.

پائت با اشاره به نیروهای پلیس و معترضانی که در کی‌یف از سوی تک‌تیراندازها کشته شدند، گفت شواهد حاکی از آن است که قربانیان هر دو طرف از سوی یک گروه از تک تیراندازها هدف قرار گرفته‌اند.

اشتون نیز در پاسخ گفت که از این موضوع بی‌اطلاع بوده است.

پائت تصریح کرد اولگا بوگومولتس رئیس مرکز خدمات پزشکی «میدان» با نشان دادن عکس‌هایی به وی ثابت کرده است که تک‌تیراندازها در این ماجرا نقش داشته‌اند.

وزیر استونی گفت: «وی یک پزشک است... او می‌تواند بگوید که این گلوله‌ها از یک نوع هستند و این موضوع واقعا نگران کننده است که ائتلاف جدید نمی‌خواهد درباره آنچه که به واقع اتفاق افتاده است تحقیق کند.»

اشتون با اشاره به اینکه انجام تحقیقات در این باره را خواستار است گفت: «من از این موضوع اطلاعی نداشتم. جالب است؛ آه خدای من.»

پائت افزود که با توجه به این موارد «این برداشت قوی‌تر می‌شود که (ویکتور) یانوکوویچ (رئیس جمهور برکنار شده اوکراین) مسئول این تک‌تیراندازها نبوده و شخصی از ائتلاف جدید مسئول این امر بوده است.»

وزارت خارجه استونی اعلام کرد این مکالمه ۱۱ دقیقه‌ای در تاریخ ۲۶ فوریه بین این دو مقام ارشد انجام شد.

پارلمان اوکراین ۲۳ فوریه در بحبوحه خشونت‌ها، یانوکویچ را برکنار کرد و الکساندر تورچینوف رئیس پارلمان این کشور را به عنوان رئیس جمهور موقت برگزید.

برکناری وی پس از هفته‌ها ناآرامی در اوکراین انجام شد.

یانوکویچ نوامبر سال گذشته از امضای پیمان همکاری با اتحادیه اروپا سرباز زده و در مقابل با روسیه توافق‌نامه‌ای را امضا کرده بود.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۴