چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۸۶ - ۰۹:۳۵
۰ نفر

ترجمه - امیررضا نوری زاده: الی راث از جمله کارگردانان جوان عالم سینماست که موفق شده ظرف مدت کوتاهی به یکی از مطرح‌ترین کارگردانان ژانر وحشت بدل شود.

 وی که با ساخت فیلم مستقل تب کابین در بین علاقه‌مندان این ژانر به محبوبیت رسید، جایگاه خود را با فیلم «مسافرخانه» بهبود بخشید و اثبات کرد که می‌تواند فیلم‌هایی قابل قبول در این ژانر و در عین حال مناسب برای گیشه نیز بسازد.

اما در شرایطی که فیلم‌های ژانر وحشت عموماً در فصول کم تماشاچی بهار و پاییز اکران می‌شوند، اکران فیلم جدید او به نام «مسافرخانه 2» در تابستان نشان از اعتماد تهیه‌کنندگان فیلم به آن دارد.

قسمت دوم این فیلم در شهر رم می‌گذرد و همچون قسمت نخست عده‌ای از دانشجویان از همه‌جا بی‌خبر در یک مسافرخانه نه چندان مجهز در دام چند قاتل گرفتار  می‌آیند و در شرایطی که برای نجات از آنجا تقلا می‌کنند، دچار حوادث زیادی می‌شوند.

 الی راث علاوه بر ساخت این فیلم، در فیلم جدید کوئنتین تارانتینو به نام گرایند هاوس یکی از نقش‌های فرعی را ایفا کرد که با توجه به عدم وجود سابقه بازیگری او، یک اقدام جالب محسوب می‌شد.

  • به نظر شما بهترین دنباله در ژانر وحشت چه فیلمی است؟

- بیگانه‌ها.

  •  به چه دلیل؟

- این فیلم در واقع ماهیت فیلم نخست را مشخص می‌کرد بدون این که آن‌را تکرار کند. آنها داستان را در یک فضای کاملاً متفاوت دنبال کردند و شخصیت‌های جدیدی را برای فیلم به وجود آوردند. همه چیز در این فیلم فوق‌العاده است و جیمز کامرون به تمامی جزئیات توجه کاملی داشته است. او با ترکیب خوبی از فیلم‌های آرواره‌ها، جنگ‌های ستاره‌ای و اودیسه فضایی2001 یک فضای بدیع را در فیلمش به وجود آورد.

 البته در این اواخر فیلم‌های اره 2 و 3 را تماشا کردم و به نظرم این فیلم‌ها هم واقعاً تماشاچی را تسخیر می‌کرد و بازی توبین بل هم در این سری فیلم واقعاً عالی است اما با همه اینها فقط 2درصد از دنباله‌‌ها بهتر از فیلم اول از کار در می‌آیند.

  •  برای این که خود شما به این مشکل دچار نشوید و فیلم بهتری بسازید چه اقداماتی را انجام دادید؟

- من بر این عقیده بودم که بایستی قسمت اول را با تماشاگران بین‌المللی ببینم و به همین دلیل حدود یکصد بار این فیلم را دیدم که 50 بار آن در آمریکا بود. من این فیلم را در کنار تماشاگران عادی دیدم و از  عکس‌العمل‌های آنها مطلع شدم.

 در این چنین شرایطی برای من ساده بود که متوجه شوم کدام بخش‌ها از فیلم مورد توجه آنها بوده است و کدام بخش چندان جذاب نبوده. مراقب بودم ببینم که آیا کسی در حین تماشای فیلم ساعت خود را چک می‌کند یا این که با علاقه فیلم را تا به پایان دنبال می‌کند. البته پیش‌بینی‌های من در مورد برخی سکانس‌ها درست بود و اکثر تماشاگران پایان هیجان‌انگیز فیلم را پسندیده بودند. من این موضوع را  مدنظر قرار دادم ولی مراقب بودم که برای قسمت دوم خودم را  تکرار نکنم.

  •  آیا این نیاز را احساس می‌کردید که خشونت قسمت دوم بیش از قسمت اول باشد؟

- فکر می‌کنم اگر مردم از سالن سینما بیرون می‌آمدند و می‌گفتند که این فیلم خشن‌تر است، اتفاق خاصی رخ نداده ولی چیزی که مردم انتظار نداشتند و من می‌خواستم  بشنوم این بود که آنها بگویند که فیلم هوشمندانه‌تر و بهتر بوده و بهتر از فیلم اول بوده است.

lعتقدم که این فیلم به خودی خود در ژانر وحشت فیلم برجسته‌ای است نه این که آن را یک دنباله صرف تلقی کنیم. از این نگاه فیلم به اندازه قسمت نخست خشن نیست. 

  •  آیا به خاطر اعمال سلیقه استودیو ناچار به تغییر در فیلم شدید؟

- من تمام شرایطی را که برای این فیلم می‌خواستم در اختیار داشتم و آنچه که اکنون بر پرده سینماهاست، در واقع همان نسخه کارگردان است. البته این فیلم در زمان اکران به خشن بودن متهم شد ولی به عقیده من اکثر فیلم‌های ژانر وحشت در این روزها خشن هستند و این دلیل منطقی نمی‌تواند باشد.

 البته من زمان ساخت هر دو قسمت به محدودیت‌های مالی استودیو توجه کامل داشتم. در حال حاضر متوسط هزینه برای یک فیلم 80میلیون دلار است و حداقل بودجه 20 میلیون دلار است ولی من قسمت اول فیلم را با 3 میلیون دلار ساختم و اگر شما بودجه 3 فیلم مسافرخانه اول و دوم و تب کابین را جمع کنید، کمتر از دستمزد یکی از ستارگان فیلم سیزده یار اوشن است.

  •  زمانی که قسمت اول را می‌نوشتید آیا به فکر ساخت این فیلم بودید؟

- هرگز.

  •  پس استارت فیلم دوم چه زمانی زده شد؟ در هفته اول اکران فیلم قسمت اول؟

- تقریباً همین طور است. من در زمان اکران آن فیلم عکس‌العمل تماشاگران را دیدم و با خودم فکر کردم و گفتم که باید جدی با این مسئله برخورد کنم. به نظرم دلیل استقبال از این فیلم این بود که مسافرخانه واقعاً فیلم روز است و هراسی را که در  جامعه بشری از عوامل مختلف وجود دارد به تصویر می‌کشد،  حال این تصاویر دهشتناک از عراق باشد و یا از دارفور سودان.

من در آن زمان تصمیم گرفتم که این مسیر را ادامه دهم و به همین دلیل در اروپا در کشورهای مختلفی که فیلم را به اکران در آورده بودند، به راه افتادم و شروع به یادداشت‌برداری کردم.

 اما باید تأکید کنم که ساخت فیلم دوم به مراتب مسئولیت سنگین‌تری به حساب می‌آمد. فیلم اول یک اثر ناشناخته بود که هیچ کس آن را نمی‌شناخت ولی داستان آن کاملاً تازه بود. من تصمیم داشتم اثر بهتری بسازم و به همین منظور از تمامی تیم فیلم او خواستم تا در این پروژه نیز حضور داشته باشند.

  •  آیا شما قبل از ساخت فیلم مسافرخانه 2 در فیلم تارانتینو حضور پیدا کردید یا پس از آن؟

- کوئنتین همزمان با من که فیلمنامه مسافرخانه 2 را می‌نوشتم، در حال نگارش فیلمنامه فیلم رویین‌تن بود. بعد او با من تماس گرفت و گفت که باید برای بازی در این فیلم تست بدهم.

 من به او گفتم که هنرپیشه نیستم ولی به خاطر خود او حاضرم تست بدهم. من برای تست پیش او رفتم و جالب بود که درک ریچاردسون (هنرپیشه قسمت اول فیلم مسافرخانه) نفر جلویی من بود. بعد از آن او دوباره برای تماشای فیلمی از من دعوت کرد و به من گفت که نقش را به من خواهد داد. من سه هفته قبل از شروع فیلمبرداری قسمت دوم مسافرخانه از رم به شهر استین رفتم و حدود یک هفته در آنجا بودم و پس از پایان فیلمبرداری بلافاصله به رم برگشتم تا کار روی فیلم را آغاز کنم.

  •  آیا در آن زمان، نگارش فیلمنامه مسافرخانه2 به پایان رسیده بود،  چون برخی از منتقدان به شباهت‌هایی بین شخصیت اصلی فیلم رویین‌تن و فیلم مسافرخانه2 اشاره دارند.

- ما به‌طور مجزا این دو شخصیت را نوشتیم و در یک زمان واحد شخصیت‌های مشابهی را برای این فیلم انتخاب کردیم. آنچه پس از مطالعه فیلمنامه رویین‌تن مرا تحت تأثیر قرار داد، شخصیت اصلی او بود. من از قبل به قدرت او در مورد شخصیت‌آفرینی آگاه بودم ولی می‌خواستم با فیلمنامه مسافرخانه2 نشان دهم که می‌توانم مثل او شخصیت‌های قدرتمندی در فیلم‌هایم داشته باشم.

  •  آیا فیلم مسافرخانه 3 هم ساخته خواهد شد؟

- در حال حاضر طرحی برای ساخت قسمت سوم وجود ندارد. البته برای قسمت دوم هم همان‌طور که گفتم طرحی وجود نداشت.

  •  فکر می‌کنید زمانی فرا برسد که قصد داشته باشید در ژانری  به جز ژانر وحشت فعالیت کنید؟

- من فیلم‌هایی را می‌سازم که داستان آنها را دوست داشته باشم و فکر نمی‌کنم که هیچ وقت از ساخت فیلم‌های وحشت خسته شوم ولی شاید در بین آنها به سراغ فیلم‌هایی از ژانرهای دیگر هم بروم.

 ماهنامه فیلم میکر، ژوئن 2007

کد خبر 25252

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز