همشهری آنلاین: رییس جمهور افغانستان به مناسبت درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری این کشور، ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد.

مارشال محمد قسیم فهیم

به گزارش ایرنا، سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان روز یکشنبه در سخنانی زنده که از شبکه تلویزیون ملی این کشور پخش شد، اعلام کرد حامد کرزی رییس جمهور افغانستان به مناسبت درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، با صدور فرمانی 3 روز عزای عمومی در سراسر افغانستان اعلام کرد که بر اساس آن پرچم افغانستان در این مدت در سراسر جهان نیمه افراشته خواهد بود.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، مارشال فهیم را قهرمان نبرد در عرصه های دفاع از مقدسات و نوامین ملی افغانستان خواند و گفت: مارشال فهیم در 13 سال گذشته همواره در راه صلح و تفاهم ملی کوشید.

رهین گفت: مارشال فهیم تلاش های زیادی را در نبرد با متجاوزان در دوران مقاومت و همچنین خدمات زیادی را در عرصه تفاهم ملی و پیشرفت افغانستان انجام داده است که هرگز فراموش نخواهد شد.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفت: ملت افغانستان فرزند صدیق و وفادار خود را از دست داد.

مارشال محمد قسیم فهیم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان صبح روز یکشنبه بر اثر عارضه قلبی درگذشت.

مارشال فهیم در دوران جنگ شوروی در افغانستان از همرزمان احمد شاه مسعود بود و معاونت فرماندهٔ منطقه ای و معاون کمیته سیاسی شورای نظار را بر عهده داشت و زمانی فرمانده جبهه های شمال (مزار شریف، کندوز، بغلان، تخار و بدخشان) بود.

فهیم همچنین به عنوان فرمانده جبهه های پروان، خوست در بغلان و غوربند در دوران جهاد مردم افغانستان علیه شوروی، خدمت کرده است.

از آغاز اشغال افغانستان تا پیروزی مجاهدین، مارشال محمد قسیم فهیم در پست معاونت احمد شاه مسعود فعال بود.

پس از شهادت احمد شاه مسعود، فهیم به عنوان فرمانده عمومی شورای نظار که علیه طالبان می جنگید، برگزیده شد.

بعد از انتقال حکومت در سال 1992 (میلادی) وی به عنوان وزیر امنیت ملی دولت اسلامی افغانستان معرفی شد.

پس از شکست طالبان و تشکیل اداره موقت افغانستان، قسیم فهیم در پست قبلی خود ابقا شد و از ژنرالی به مارشالی ارتقاء رتبه یافت و وزیر دفاع افغانستان شد.

مارشال فهیم که در هنگام درگذشت معاول اول رییس جمهور افغانستان بود، پس از سقوط طالبان دو بار هدف سؤ قصد قرار گرفت اما هر دو بار جان به در برد.

کد خبر 252539
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز