همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور روسیه در جریان مکالمه‌ تلفنی خود با صدراعظم آلمان و نخست‌وزیر انگلیس، از اقدامات جدایی‌طلبانه رهبران حامی روسیه در شبه جزیره کریمه دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این سه رهبر در حالی با یکدیگر گفت‌وگو داشتند که تنش‌ها در شبه جزیره کریمه بالا گرفته است و بسیاری بر این باورند که از زمانی که پارلمان منطقه‌ای تحت حمایت مسکو این منطقه را بخشی از روسیه اعلام کرده، شرایط وخیم‌تر شده است.

کرملین در بیانیه‌ای گفت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این مکالمه تلفنی به طور مشخص تاکید کرد اقدامات انجام شده از سوی مقامات در کریمه مشروع براساس قوانین بین‌المللی بوده و هدفشان تضمین منافع مشروع مردم این شبه جزیره است.

این بیانیه در ادامه عنوان کرد: رئیس‌جمهوری روسیه همچنین توجه مخاطبانش را به مساله فقدان هرگونه اقدامی از سوی مقامات فعلی کی‌یف برای مهار رفتار عنان گسیخته ملی‌گرایان افراطی و نیروهای رادیکال در پایتخت و بسیاری از مناطق دیگر اوکراین جلب کرد.

با این وجود آنگلا مرکل، صدراعظم ‌آلمان به پوتین گفت: همه‌پرسی برای جدایی کریمه که قرار است در تاریخ 16 مارس برگزار شود، ناقض قانون اساسی اوکراین و بر خلاف قوانین بین‌المللی است.

همچنین زیگمار گابریل، معاون صدراعظم آلمان به یک شبکه تلویزیونی این کشور گفت: از آنجا که این همه‌پرسی بر خلاف قوانین بین‌المللی است، بنابراین کار برای آنکه جلوی اقدامات منزوی‌کننده و تحریم‌های اقتصادی را بگیریم دشوار است.

وی خاطرنشان ساخت: این واضح است که ما آلمانی‌ها و دولت کشورمان خواهان چنین کاری نیستیم زیرا می‌دانیم با این کار در نهایت هیچ‌کس برنده نخواهد شد اما اروپا نمی‌تواند کنار بایستد و تنها تماشا کند.

کرملین نیز در بیانیه خود گفت: به‌رغم اختلاف‌های موجود در ارزیابی اتفاقات رخ داده، پوتین و مرکل و دیوید کامرون نسبت به فرو نشاندن تنش‌ها و عادی‌سازی وضعیت در سریعترین زمان ممکن تمایل مشترک خود را اعلام کردند.

بیانیه دولت آلمان گفت: مرکل اظهار تاسف کرده که تاکنون پیشرفتی در خصوص تشکیل گروه تماس بین‌المللی که بتواند برای بحران اوکراین راه حل سیاسی پیدا کند، به دست نیامده است. مرکل به ضرورت رسیدن به یک نتیجه اساسی برای این بحران تاکید کرد.

کد خبر 252695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز