همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور با اشاره به برخی مسایل و مشکلات اساسی کشور و گام‌های دولت تدبیر و امید در ماه‌های گذشته برای حل آنها، گفت: امروز دولت و مجلس باید برای پیشرفت و توسعه بیشتر کشور، نظام و انقلاب با یکدیگر تعامل و همکاری گسترده‌ای داشته باشند تا بتوانیم به اهداف ملی دست پیدا کنیم.

ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "دولت تدبیر و امید در آغاز کار با مشکلات فراوانی در کشور روبه‌رو بوده است"، افزود: تلاش دولت در جهت رفع برخی مشکلات کاملا موفق بوده و در دیگر موارد هم حرکت‌ها رو به جلو بوده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "کشور در حوزه اقتصادی با رکود و تورم مواجه بوده و هست"، تصریح کرد: در شرایط فعلی دولت نسبت به رفع مشکلات اقتصادی به دلیل آنکه زندگی و معیشت مردم به آن وابسته است، اهمیت بسیاری قائل بوده و جلسات هماهنگی اقتصادی به طور منظم دنبال می‌شود.

نرخ ماهانه تورم در بهمن از 0.4 درصد کمتر بوده است

روحانی با اشاره به موفقیت‌های دولت در رفع برخی از مشکلات اقتصادی از جمله کاهش ۲۲ درصدی تورم نقطه به نقطه با وجود اجرای مصوبه مجلس در زمینه نرخ ارز در بودجه در سال ۹۲ و همچنین کاهش رشد پایه پولی از رقم ۲۷ درصدی پارسال به کمتر از ۱۲ درصدی امسال، گفت: اینها دستاورد بزرگی در زمینه اقتصاد بوده است.

وی با بیان اینکه "نرخ ماهانه تورم در ماه بهمن از 0.4 درصد کمتر بوده که این امر کاملا بی‌سابقه است"، اظهار کرد: همانطور که گاهی نمایندگان از عملکرد دولت انتقاد می‌کنند، خوب است موفقیت‌های دولت را نیز مورد توجه قرار دهند.

تلاش دولت این است که در سال ۹۳ تورم را به کمتر از ۲۵ درصد برساند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه "تلاش دولت این است که در سال ۹۳ تورم را به کمتر از ۲۵ درصد برساند"، تصریح کرد:‌ دولت در دیگر بخش‌های مربوط به اقتصاد از جمله بهبود فضای کسب و کار، ثبات و آرامش، ایجاد زمینه‌های اشتغال و رونق اقتصادی نیز، قدم‌هایی برداشته و برخی از موانع رونق را برطرف کرده است.

منظور از تعامل این نیست که دولت یا مجلس به وظیفه قانونی خود عمل نکنند

روحانی، مجلس شورای اسلامی را یک نهاد مهم در کشور دانست که همه باید نسبت به آن احترام کنند و در ادامه تصریح کرد: هر مقدار تعامل دولت و مجلس بیشتر باشد، حتماً به نفع مردم خواهد بود. البته منظور ما از تعامل و دوستی این نیست که انتظار داشته باشیم دولت یا مجلس به وظیفه قانونی خود عمل نکنند، بلکه چارچوبی که همه باید آن را رعایت کنند، چارچوب قانون اساسی است و همه باید بر آن مبنا عمل کنند. قطعا اجرای دقیق قانون به نفع همگان خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: رأس اعتدال که شعار دولت تدبیر و امید است، قانون‌گرایی است و در این راستا هر طرح و لایحه‌ای که در مجلس به تصویب برسد و مورد تأیید شورای نگهبان باشد؛ اگرچه با نظر دولت کاملا منطبق نباشد، دولت آن را اجرا خواهد کرد.

رئیس‌جمهور طرح مسکن مهر را از دیگر مشکلات اقتصادی برشمرد که از گذشته به این دولت به ارث رسیده است و افزود: یکی از مشکلاتی که این طرح داشته است، استفاده از منابع بانک مرکزی و تزریق پول پر قدرت با افزایش پایه پولی بوده که این به ایجاد تورم شدید منجر شده است. البته دولت با شیوه‌های قابل قبول به تدریج این طرح را تکمیل خواهد کرد.

همه باید تشویق کنیم تا افراد غیر نیازمند فرم یارانه را پر نکنند

روحانی با بیان اینکه "اصلاح طرح هدفمندی یارانه‌ها و تأمین منابع بیشتر برای حوزه سلامت کشور از برنامه‌های سال آتی دولت است"، گفت: اینکه شیوه اجرای هدفمندی یارانه‌ها در گذشته مسیر درستی را طی نکرده، مورد تایید همه است که باید این شیوه را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه "همه تلاش دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها این است که طبق قانون مجلس، افرادی که نیاز به دریافت یارانه ندارند، یارانه نقدی نگیرند"، گفت: همه باید تشویق کنیم تا افراد غیر نیازمند فرم یارانه را پر نکنند و با این کار به کشور و دولت در مسیر پیشرفت و عدالت کمک کنند. به دلیل شرایط اقتصادی کشور ما ناچاریم در افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی، شیب ملایمی را در نظر بگیریم.

تیم مذاکره‌کننده زیر نظر یک شورای عالی سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه "دولت در حوزه سیاست خارجی تاکنون قدم‌های مناسبی را برداشته و در حال برداشتن گام‌های جدید برای توافق نهایی است"، گفت:‌ امروز شاهد استقبال جهان از جمهوری اسلامی هستیم و این را می‌توان در حضور هیأت‌های سیاسی و پارلمانی و اقتصادی در ایران مشاهده کرد.

روحانی با اشاره به اینکه "تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای یک تیم مجرب و حرفه‌ای است"، گفت: علاوه بر شورای عالی امنیت ملی، تیم مذاکره‌کننده زیر نظر یک شورای عالی سیاست‌گذاری فعالیت می‌کند.

تاکید بر لزوم رفع دغدغه‌های فرهنگی رهبری

وی توجه به مسایل فرهنگی و رفع دغدغه‌های مقام معظم رهبری در این بخش را نیز از دیگر مواردی دانست که باید در جهت آن تلاش شود و در همین راستا خاطرنشان کرد:‌ شرایط نامناسب فرهنگی امروز کشور و وجود مشکلات عدیده از جمله اعتیاد، طلاق و فساد موضوعاتی نگران‌کننده است که همه باید برای برطرف کردن آنها دست به دست هم دهیم.

تغییرات در این دولت کمتر از دولت نهم بوده است

رئیس‌جمهور با اشاره به شایعات مربوط به کثرت تغییر و تحولات در مدیران اجرایی کشور در دولت یازدهم، گفت: بر اساس آمار و ارقام واضح، تغییر و تحول در ماه‌های گذشته از عمر این دولت در مقایسه با مدت مشابه در دولت نهم بسیار کمتر بوده است و بسیاری از مدیران گذشته که شایستگی داشته‌اند، در سمت قبلی ادامه خدمت داده یا مسئولیت جدیدی به آنان محول شده است.

روحانی افزود: گرایش‌های سیاسی افراد و اینکه در انتخابات به چه کسی رأی داده‌اند برای ما اهمیت ندارد و من حتی از چند تن از رقبای انتخاباتی خود دعوت کردم که در دولت تدبیر و امید حضور یابند. امروز همه با هم باید برای عزت و توسعه بیشتر کشور با یکدیگر تعامل و همکاری کنیم و کشور را به پیش ببریم.

پیش از سخنان رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری - معاون رئیس‌جمهور در امور مجلس - با اشاره به جلسات مشترک دولت و مجلس و جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان مجامع استان‌ها، گفت: امروز فضای خوبی از تعامل و همکاری میان دولت و مجلس ایجاد شده و تلاش دولت بر این است که روزبه‌روز این همکاری‌ها بیشتر شده و توسعه پیدا کند.

همچنین کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس نیز در سخنانی با بیان اینکه "نوع برخوردهای دوره گذشته در روابط بین دولت و مجلس موجب ناخرسندی همه بوده است"، اظهار کرد: مسیر اعتدال، همان مسیری است که مطلوب کشور و مجلس است و امید در کشور با شعارها و رویکرد رئیس‌جمهور افزایش یافته است.

جلالی با اشاره به اینکه "معرفی کابینه در روز تحلیف از سوی رئیس‌جمهور و ارائه بودجه در زمان مقرر به مجلس نشان‌دهنده این است که دولت قانون‌گرایی را سرلوحه کار خود قرار داده است"، اظهار کرد: آنچه در مسیر اعتدال مایه امیدواری است، این است که با حضور دکتر روحانی جریان حاکمیت عقل و تدبیر در کشور قوت یابد.

رئیس فراکسیون رهروان ولایت مجلس افزود: امروز مسایل و مشکلات اساسی کشور در اقتصاد نهفته است که باید نسبت به این بخش توجه بیشتری شود.

مسایل و مشکلات اقتصادی کشور، مبارزه با مفاسد اقتصادی، توجه به سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، استفاده از افراد کارآمد در انتصاب مدیران کشور، توجه به منویات مقام معظم رهبری، لزوم تعامل دولت و مجلس و جلوگیری از تقابل، توجه به مناطق محروم، عمل به قانون، نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، مکانیزم تعامل میان فراکسیون اکثریت مجلس با دولت توجه به دیپلماسی جهادی در راستای تولید عزت برای کشور و تشکر از رئیس‌جمهور و دولت برای ارائه به موقع لایحه بودجه سال ۹۳ به مجلس از موضوعاتی بود که برخی اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در این جلسه مطرح کردند.

کد خبر 252712
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز