صحبت به گزینه‌های روی میز مورد ادعای آمریکا که می‌رسد، امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی با اطمینان می‌گوید که این گزینه‌ها پوشالی است و از دستاوردهای دفاعی کشور سخن به میان می‌آورد.

 امیر فرزاد اسماعیلی

گفت‌وگوی همشهری با این فرمانده جوان ارتش را بخوانید:

  • این روز‌ها به‌خصوص بعد از توافقنامه ژنو، آمریکایی‌ها مکررا از گزینه‌های روی میز خود در مقابل ایران سخن می‌گویند؛ این تهدیدات چقدر قابل اعتناست؟

دشمنان جمهوری اسلامی ایران باید ببینند در رویارویی خود با ایران چه چیز به‌دست می‌آورند و چه چیز از دست می‌دهند. ما هم تکلیف خودمان را می‌شناسیم و هم می‌دانیم که از چه چیزی باید دفاع کنیم. ما برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای شهید دادیم و درباره چیزی که به‌خاطرش شهید داده باشیم نمی‌توانیم معامله کنیم. حرف ملت ما این است، ما برای انقلاب شهید دادیم و نمی‌توانیم روی آن معامله کنیم. موضوع هسته‌ای بهانه‌ای بیش نیست. تکلیف نیروهای مسلح در این زمینه مشخص است. دژهای محکم برای دفاع از این دستاوردها، نیروهای مسلح خاصه قرارگاه پدافند هوایی هستند. فرزندان ملت جمهوری اسلامی ایران و سربازان فرماندهی معظم کل قوا این تضمین را به ملت ایران می‌دهند که ان‌شاءالله پدافند هوایی دفاع مستحکم و مهلکی برای تهدیدات متصور خواهد بود و اجازه دست‌درازی و تعدی به احدی را نخواهیم داد. ما سر خاک و دستاوردهایمان به‌خصوص دستاورد هسته‌ای به هیچ عنوان تعلل و معامله نمی‌کنیم.

  • قرارگاه پدافند هوایی در سال 93هم رزمایشی خواهد داشت؟

ما هر سال رزمایش سراسری خواهیم داشت. برای سال آینده هم رزمایشی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته داریم. این رزمایش قرار است با یک تفکر و شیوه جدید به شکل موزاییکی انجام شود یعنی نقاطی از کشور که دچار بحران و تهدید شده را مشخص می‌کنیم و مناطق دیگر باید به کمک آنها بروند. امیدواریم‌ این رزمایش‌ نیمه متمرکز را اجرا کنیم.

  • 2 سال از به کنترل در آوردن پهپاد آمریکایی آر کیو 170می‌گذرد؟ آیا قرارگاه از تکنولوژی‌های پیشرفته به‌کار برده شده در این پهپاد استفاده کرده است؟

ببینید، اگر قرار بود آرکیو 170از پهپاد‌های ما در تکنولوژی برتر باشد که اسیر نمی‌شد. اگر هم از آن استفاده‌ای شده استفاده ابزاری بوده است که از گفتنش معذوریم. همه دنیا شاهد بود پهپادی که قابلیت کنترل از ایستگاه زمینی و ماهواره‌ای داشت و حتی برنامه‌ای به آن داده بودند که مسیر مشخصی را برود و برگردد و درصورت نیاز در درجه اول اطلاعات ذخیره شده و در درجه دوم خودش را منهدم کند چطور اسیر شد.

  • سامانه باور 373در چه مرحله‌ای قرار دارد و چه زمانی رونمایی می‌شود؟ آیا قرار است این سامانه جایگزین اس 300شود که روس‌ها قرار بوده به ایران بدهند؟

اصلا قرار نیست که باور 373جایگزین اس 300باشد؛ قرارگاه با توجه به تهدیدشناسی که انجام می‌شود سیستم‌هایش را طراحی می‌کند. طراحی باور 373هم به همین صورت است؛ اگر پارامترهای اس 300و باور 373را کنار هم بگذارید هیچ شباهتی به هم ندارند. اس 300برای یک موضوع و باور 373بر حسب تهدید شناسی و نیاز کشور طور دیگری طراحی شده است. اما درخصوص جزئیات این سامانه باید بگویم که به سبب خیلی از مسائل امنیتی و ایمنی فعلا مقدور نیست جزئیات سامانه باور 373و اینکه در چه مرحله‌ای قرار دارد را بگوییم. زیرساخت و بستر‌سازی‌ باور 373تمام‌شده و برای یک سامانه راهبردی در این سطح که مطالعه و پژوهشش حدود 3تا 5سال طول می‌کشد توانستیم با همکاری وزارت دفاع و کمک دانشگاه‌ها کار پژوهش را یکساله تمام کنیم. امروز در نقطه‌ای هستیم که می‌توانیم قاطعانه بگوییم نقطه گلوگاهی در باور 373نداریم. موضوع اس 300را هم دولتمردان پیگیری می‌کنند و کشور سازنده همکاری‌های خوبی انجام داده است. متن کامل این گفت و گو را در صفحه 9 روز چهارشنبه بخوانید.

 

کد خبر 252730

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز