گروه سیاسی: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان از ابراز تأسف سفیر اتریش از دیدارهای کاترین اشتون با محکومان فتنه ۸۸خبر داد.

روز گذشته همچنین نزدیک به 02 نماینده مجلس در سؤالی خواستار توضیح وزیر اطلاعات درباره دیدارهای اشتون شدند. در همین رابطه برخی دانشجویان اعلام کردند که امروز در مقابل سفارت اتریش در تهران تجمع خواهند کرد. سفارت اتریش میزبان دیداری بود که کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با برخی محکومان فتنه 88 انجام داده بود. این دیدار باعث اعتراض هایی از سوی محافل سیاسی ایران از جمله نمایندگان مجلس شده است. مشابه این دیدار اواخر آذرماه در جریان سفر هیات پارلمانی اروپا به ایران انجام شده بود. در آن مقطع آن هیات در سفارت یونان دیداری با 2نفر از محکومان حوادث بعد از انتخابات انجام داده بود.

سفارت اتریش دیروز بعد از انتشار خبر تجمع دانشجویان اعلام کرد که امروز این سفارتخانه تعطیل است. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در گفت وگویی اظهار داشته که دیدار کاترین اشتون در سفارت اتریش هماهنگ نشده بود و بدون اطلاع وزارت امور خارجه این دیدار انجام شده است. با تمام این احوال مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه از تاثیرات مثبت سفر اشتون به تهران هم سخن گفت.

شروع تماس‌های جدید

مرضیه افخم درخصوص سفر اشتون به تهران با اشاره به اینکه شاهد شروع تماس‌های جدید هستیم، اظهار داشت: این نخستین سفر دوجانبه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود، سفرهای قبلی عمدتا درخصوص مسائل هسته‌ای صورت گرفته و این سفر می‌تواند نگاه جدیدی به روابط ایران و اتحادیه اروپا داشته باشد. درگفت‌وگوها و ملاقات‌هایی که به درخواست خانم اشتون با مسئولین کشورمان انجام شد مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به روابط و تحریم‌ها به روشنی بیان شد، روابط ایران و اتحادیه اروپا می‌تواند روابط خوبی مبتنی بر اراده سیاسی باشد. اینکه از یک رابطه بهره‌برداری شود و بخشی از رابطه بزرگ‌نمایی شود، گویای همه روابط نیست.

افخم همچنین درباره اظهارات سخنگوی کاترین اشتون که دیدار با زنان فعال حقوق بشر ایرانی با هماهنگی مقامات دولتی ایران بوده است، گفت: در این‌باره در روزهای گذشته نیز توضیح دادیم و همانطور که می‌دانید هماهنگی در این زمینه به عمل نیامده بود، مراتب ناخرسندی از این اقدام غیردیپلماتیک به سفیر اتریش منعکس شد و سفیر اتریش نیز ابراز تأسف کرد. افخم گفت: انتظار می‌رود بعد از مدت‌ها ارتباط میان ایران و اتحادیه اروپا که وقفه آن تحت‌تأثیر مواضع یکجانبه و فشارهای ناعادلانه تحریم به ایران تحمیل شده بود با رعایت موازین مورد توجه قرار گیرد.

طرح جدید ایران درباره سوریه

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره طرح جدید ایران درباره سوریه گفت: این مجموعه جدید در چارچوب پیشنهادهایی بوده که همواره ایران داشته است و بحث آقای امیرعبداللهیان نیز در همین رابطه است و اگر شرایط فراهم شود ایران جزئیات بیشتری را اعلام خواهد کرد.

افخم در پاسخ به سؤالی درباره انتشار اخباری مبنی بر دعوت از رئیس‌جمهور کشورمان به عربستان و اینکه آیا مقامات ایرانی برای سفر به عربستان برنامه‌ای دارند؟ بیان کرد: درباره برنامه سفر آقای روحانی اخباری را بعضی از رسانه‌ها منتشر کردند که تأیید نمی‌شود. آقای دکتر ظریف در سفری که به منطقه خلیج‌فارس، کشورهای سوریه و اردن و... داشتند مراتب آمادگی ایران را اعلام کردند که در آن زمان آمادگی برای انجام این سفر وجود نداشت اما علاقه‌مندی برای ارتباط و روابط با کشورهای منطقه ازجمله عربستان خواست و اراده جدی ماست و می‌خواهیم که دارای بهترین مناسبات باشیم. او افزود: جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت‌های خود را برای ارتقای روابط با همسایگان مدنظر دارد.

افخم همچنین درباره سفر رئیس‌جمهور کشورمان به عمان بیان کرد: با توجه به دعوت رسمی‌ای که پادشاه عمان از روحانی به عمل آورد، رئیس‌جمهور کشورمان چهارشنبه یک سفر دوروزه را به عمان خواهد داشت که در پاسخ به سفر سلطان قابوس به تهران در شهریور گذشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اظهار داشت: مناسبات ایران و عمان در منطقه خوب و ممتاز است. تلاش‌های ایران و عمان روشن و بدیهی است و در این سفر یک هیأت اقتصادی و عالی‌رتبه رئیس‌جمهور را همراهی می‌کند. ملاقات‌ها پیش‌بینی شده و موافقتنامه‌هایی امضا می‌شود. امیدواریم این سفر برای گسترده‌تر شدن روابط جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها با عمان بلکه با سایر کشورهای منطقه مؤثر باشد.

کد خبر 252849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز