شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل-محمد کرباسی:‌ شاید از زمان نبرد کریمه، نام این شبه‌جزیره راهبردی در شمال دریای سیاه هیچ وقت تا این اندازه در میان افکار عامه مردم جهان جنجالی نشده بود.

ساکنان این منطقه امروز پای صندوق‌های رأی می‌روند تا در میان تقابل مسکو با غرب در همه‌پرسی جدایی از اوکراین و الحاق به روسیه شرکت کنند تا شاید یک‌بار دیگر با تکرار تاریخ این منطقه جزئی از خاک روسیه شود و سرنوشت اوکراین جور دیگری رقم بخورد. از زمان‌های قدیم این شبه جزیره به‌خاطر واقع شدن در دریای سیاه اهمیت زیادی برای قدرت‌های جهان داشته است و در طول تاریخ چندین بار بر سر آن جنگ در‌گرفته که یکی از نمونه‌ها آن نبرد کریمه میان امپراتوری روسیه تزاری از یک سو با فرانسه، انگلیس، پادشاهی ساردینیا و امپراتوری عثمانی از سوی دیگر بوده است.

حالا هم شاید شکل درگیری میان غرب و شرق عوض شده باشد؛ این‌بار نبرد بر سر کریمه پای صندوق‌های رأی شکل می‌گیرد تا جغرافیای سیاسی جهان احتمالاً بار دیگر به‌صورت غیرمنتظره دچار تغییر شود.وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه در مذاکرات 6 ساعته لندن هم بر‌سر بحران اوکراین به توافق نرسیدند تا با اعلام نداشتن «نگاهی مشترک» میان دوطرف، امروز همه چشم‌ها به همه‌پرسی باشد. پیش‌بینی شده که در این رای‌گیری، اکثریت ساکنان شبه جزیره کریمه با حدود ۲ میلیون نفر جمعیت به الحاق آن به روسیه رأی دهند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برخلاف خواسته غربی‌ها اعلام کرده که مسکو به نتیجه همه‌پرسی احترام می‌گذارد تا همچنان تقابل در منطقه ادامه داشته باشد. آمریکا به همراه متحدان اروپایی خود با اعلام غیرمشروع بودن همه‌پرسی هشدار داده‌اند که الحاق کریمه عواقب سختی برای روسیه ازجمله تحریم به‌دنبال خواهد داشت.در شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار است درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه روسیه و درباره وضعیت اوکراین رای‌گیری شود. جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا قرار است درمیانه این تحولات راهی لهستان و لیتوانی(در نزدیکی اوکراین) شود تا درباره راهکارهای احتمالی متحدان ناتو گفت‌وگو داشته باشد.

علاوه بر کریمه اما ناآرامی‌ها هر روز در مناطق شرقی اوکراین که طرفدار اتحاد با روسیه هستند بیشتر می‌شود. مقام‌های شهر خارکف در شرق اوکراین اعلام کرده‌اند در درگیری میان طرفداران روسیه و دولت موقت اوکراین در این شهر 2نفر کشته شده‌اند. گزارش‌ها همچنین از زخمی شدن ۵ نفر خبر می‌دهد. در سال ۱۹۵۴ مسکو، کریمه را که بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود به اوکراین واگذار کرد. بسیاری از ساکنان روس تبار کریمه این کار را یک اشتباه تاریخی می‌دانند اما حالا به‌نظر می‌رسد پوتین قصد دارد در تقابل با غرب گذشته را اصلاح کند تا کریمه بار دیگر به روسیه بازگردد. همه‌پرسی کریمه شاید امروز پس از مدت‌ها ناآرامی در اوکراین برگزار می‌شود اما به جای یک پایان، آغازی بر بحرانی جدید در این منطقه خواهد بود؛وضعیتی که میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی آن را شروع جنگ سرد جدیدی خوانده‌است.

طرح

کد خبر 253224
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز