همشهری آنلاین: معرفی برخی متخلفان در ماجرای ربایش پنج سرباز به قوه قضائیه، اعلام آمار عملکرد مرزبانی و گزارشی از فعالیت‌های دپلماتیک این نیرو در سال ۹۲، انتقاد از بودجه کم مرزبانی و پرداخت ۱۰ درصدی آن، کاهش وزن ۹۰ تنی ماموران مرزبانی، راه‌اندازی قرارگاه نوروزی و توضیح درباره فیلم منتشر شده از ربایش پنج مرزبان از مهم‌ترین مسائلی بود که فرمانده مرزبانی ناجا در نشست خبری‌اش به تشریح آن پرداخت.

حسین ذوالفقاری

به گزارش ایسنا، سردار حسین ذوالفقاری در نشست خبری روز دوشنبه خود در تشریح عملکرد یک ساله مرزبانان، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 72 تن انواع مواد مخدر در نقطه صفر مرزی کشف شده و کشفیات سلاح نیز با افزایش 53 درصدی روبرو بوده که از این میان 23 درصدی سلاح‌های مکشوفه از نوع جنگی و 77 درصد آن نیز از نوع شکاری بوده است.

وی با بیان اینکه در این مدت 394 درگیری مسلحانه با اشرار در نقاط مرزی رخ داده است، گفت: در مجموع این درگیری‌ها، تعداد تلفات و زخمی‌شدگان مقابل دو برابر شهدا و مجروحان مرزبانی بوده است.

انهدام یک میلیون بُطر مشروبات الکلی

فرمانده مرزبانی ناجا با اشاره به کاهش 40 درصدی آمار کشفیات مشروبات الکلی در کشور، گفت: در سال 92 یک میلیون بُطر از مشروبات الکلی منهدم شده است.

ذوالفقاری درباره قاچاق سوخت در مرز نیز خاطرنشان کرد: در یک سال گذشته 36 میلیون لیتر سوخت قاچاق در مرزهای کشور کشف شده که این موضوع بیشتر به دلیل تفاوت قیمت موجود در داخل و خارج کشور است.

وی گزارش پخش شده در 20:30 درباره قاچاق سوخت را نادرست خواند و گفت: منطقه‌ای که در این تصویر نشان داده شد، اصلا مربوط به نقطه صفر مرزی نبود.

فرمانده مرزبانی ناجا با تاکید بر اینکه کاهش قاچاق سوخت صرفا از طریق اقدامات فیزیکی دست نیافتنی است، گفت: آمارهایی که درباره قاچاق روزانه سوخت داده می‌شود، صحیح نیست چرا که هیچ‌کس نمی‌تواند در این مورد آمار قطعی را اعلام کند.

به گفته ذوالفقاری، در استان هرمزگان و بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان بیشترین آمار قاچاق سوخت را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه روزانه درگیری‌هایی نیز با قاچاقچیان سوخت انجام می‌شود، گفت: یکی دیگر از مشکلات قاچاق سوخت این است که گاهی در آب‌های کشور یک شناور حامل چندین هزار لیتر سوخت قاچاق پس از مشاهده مرزبانان، اقدام به تخلیه این مواد به داخل آب می‌کنند.

ذوالفقاری از کاهش 18 درصدی آمار کشف تجهیزات دریافت از ماهواره خبر داد و گفت: در کشف پارچه، کیف، کفش، طلا و ارز نیز از 27 درصد تا چندین برابر افزایش نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

به گفته فرمانده مرزبانی ناجا، در کشف لوازم صوتی و تصویری، احشام، دارو، برنج و ... نیز بین 12 تا 89 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه 20 پایگاه اطلاعاتی در جداره مرز تاسیس شده است، خاطر نشان کرد: همچنین از پهباد برای پایش مرزهای جنوب شرقی کشور استفاده می‌کنیم.

برگزاری هفت اجلاس رفت و برگشت با کشورهای همسایه

به گزارش ایسنا، ذوالفقاری از برگزاری هفت اجلاس رفت و برگشت با مرزبانی کشورهای همسایه خبر داد و گفت: 11 مورد اجلاس نیز با سایر کشورها داشته‌ایم.

وی از حل اختلافات در حوزه صفر مرزی نخجوان خبر داد و گفت: روی پل جلفا در نخجوان محل مناقشه بود که این موضوع اصلاح شد و 44 متر نیز به خاک کشور افزوده شد.

فرمانده مرزبانی ناجا از بازسازی 1411 میله مرزی خبر داد و گفت: در این مدت 60 کیلومتر جاده، 17 کیلومتر کانال و 52 کیلومتر سیم خاردار در مرزهای کشور به بهره‌برداری رسید.

ذوالفقاری با بیان اینکه 50 واحد مرزبانی نیز مرمت شده است، گفت: تعدادی از دستگاه‌های الکتریکی، اپتیکی، شناورها و ... نیز در داخل کشور تامین شده است.

کاهش وزن 90 تنی مرزبانان

وی به پایش جسمانی نیروهای مرزبانی و عملیاتی اشاره کرد و به ایسنا گفت: در این مدت با اقدامات انجام شده، ماموران مرزبانی ناجا در مجموع 90 تن از وزن خود را کم کرده‌اند.

توضیح درباره وضعیت مرزبانان ربوده شده

فرمانده مرزبانی ناجا درباره وضعیت مرزبانان ربوده شده در مرزهای جنوب شرق کشور نیز گفت: برابر آخرین اطلاعات موجود، تمامی این پنج نفر در سلامت کامل هستند و اظهاراتی که درباره کشته شدن یکی از آنان مطرح شده بود، صحیح نیست.

ذوالفقاری با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای برای شناسایی و نجات این افراد در حال انجام است، گفت: انتظار داریم مسؤلان ایران و پاکستان اهتمام بیشتری برای جلوگیری از تکرار این اقدامات در مرز داشته باشند.

وی درباره شایعات مطرح شده در خصوص آزادسازی این افراد، تصریح کرد: زمانی که اعلام شد 11 تن در عملیات پلیس پاکستان از دست اشرار آزاد شده‌اند، بررسی‌های خود را آغاز کرده و پس از مدتی متوجه شدیم، این افراد افغانی و بنگلادشی‌اند و مرزبانان ایرانی در میان آنان نیستند.

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه حضور مرزبانان در مرز تقویت خواهد شد، گفت: در این خصوص اقدامات قابل توجهی در دست انجام است.

توضیح درباره فیلم لحظه ربایش مرزبانان

ذوالفقاری همچنین درباره فیلم منتشر شده پیرامون «لحظه ربایش سربازان»، تصریح کرد: در این خصوص بررسی‌های فنی و تخصصی به روی صدا و این فیلم با همکاری کارشناسان پلیس فتا انجام شده است، چرا که در قسمتی از این فیلم، تروریست‌ها با زبان بلوچی و در بخشی دیگر با زبان عربی صحبت می‌کنند.

به گفته وی، در این خصوص اطلاعات و نتایج خوبی به دست آمده که فعلا امکان بیان جزئیات آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، فرمانده مرزبانی ناجا درباره چادرهای استفاده شده از سوی مرزبانان در فیلم مذکور نیز گفت: از زمان جنگ تا حدود دو سال پیش از این سنگرها برای کنترل مرز استفاده می‌شد، اما از حدود دو سال قبل اقدام به رفع این مسئله در مرزهای کشور کردیم.

ذوالفقاری با اشاره به شرایط سخت مرزبانی در این بخش، گفت: در بخش‌هایی از مرز، مرزبانان با جیره‌ای 48 ساعته به منطقه اعزام شده و در آنجا مستقر می‌شدند.

آغاز ساخت 115 پایگاه مرزی در مرزهای جنوب شرق

فرمانده مرزبانی ناجا از آغاز ساخت 115 پایگاه در مرزهای جنوب شرق کشور خبر داد و گفت: حادثه شهادت 14 مرزبان و نیز ربایش پنج تن از مرزبانان از بدترین و تلخ‌ترین حوادث مرزبانی در سال جاری بود، اما این موضوع نه تنها تاثیری بر روحیه مرزبانان نگذاشته، بلکه برخی از آنان حاضرند که جان خود را از دست بدهند اما اشرار و ... به داخل کشور وارد نشوند.

غفلت مرزبانان را قبول داریم

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه اگر دقیق به حوادث نگاه کنیم، هیچ حادثه‌ای تک علتی نخواهد بود، خاطرنشان کرد: موضوع اول این است که در جریان حادثه ربودن پنج مرزبان، غفلت مرزبانانمان را قبول داریم.

ذوالفقاری اضافه کرد: همچنین مسؤلان مستقیم این افراد نیز غفلت کرده‌اند که آنان موقتا از ناجا برکنار شده و حتی پرونده برخی نیز در حدی بود که به مراجع قضایی معرفی شده است.

پرداخت 10 میلیارد تومان برای 8700 کیلومتر مرز!

فرمانده مرزبانی ناجا در ادامه سخنانش با انتقاد از وضعیت بودجه مرزبانی و نحوه پرداخت آن، تصریح کرد: تا به این لحظه که در اینجا هستم تنها 20 درصد اعتبارات مرز معادل 10 میلیارد و 200 میلیون تومان است برای 8750 کیلومتر مرز آبی و خاکی اختصاص داده‌ شده است که باید پرسید کدام یک از مشکلات مرز را حل می‌کند؟

قول فرمانده مرزبانی برای رفع نگرانی‌های مردم از مرزهای جنوب شرق

وی با بیان اینکه انشاءالله تا چهار پنج ماه آینده با همکاری مرزبانی و واحد نیروی زمینی سپاه، اقدامات خوبی در مرزهای جنوب شرق کشور انجام خواهد شد، گفت: به مردم قول می‌دهم که دل نگرانی‌های آنان از قسمت جنوب سیستان و بلوچستان رفع شود و چه بودجه بودجه تامین شود یا نشود، اقدامات خود در این قسمت را انجام می‌دهیم تا شرایط این بخش از مرز نیز همانند مرزهای خراسان و شمال سیستان شود.

ذوالفقاری افزود: در این مدت فعالیت‌ها به شکل شبانه‌روزی ادامه خواهد داشت و حتی دفتر کاری نیز برای نظارت دقیق بر این منطقه قرار داده‌ایم.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره اینکه آیا در حال حاضر تهدیدی مرزها و مرزبانان کشورمان را تهدید می‌کند یا خیر؟ گفت: تا زمانی که افراد تروریسم در مناطق آن سوی مرز باشند، ما تهدید را جدی می‌گیریم؛ همانطور که پس از ربودن پنج مرزبان نیز چندین مورد درگیری میان ما و اشرار رخ داد و ما تعدادی از آنان را به هلاکت رسانده و شماری از تله‌های انفجاری آنان را نیز کشف کردیم.

کد خبر 253437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز